Niektorí investujú v najťažších časoch do zlata, iní sa sústredia na lukratívne nehnuteľnosti či skupujú akcie známych firiem. No tento rok, počas ktorého bola ekonomika výrazne ochromená pandémiou koronavírusu, sa našli aj takí investori, ktorí veria kvalitným vínam a vložili svoje peniaze do tejto komodity.
„Zaznamenali sme oveľa väčší záujem investorov, ktorí si chceli u nás otvoriť účet,“ uviedol pre Financial Times výkonný riaditeľ spoločnosti Octavian Vincent O'Brien. V bývalom podzemnom lome v hĺbke vyše 30 metrov v juhoanglickom grófstve Wiltshire táto spoločnosť skladuje víno. Pri teplote 13 až 14 °C tu drží viac ako 10 miliónov fliaš. Baňu počas druhej svetovej vojny používali na uskladnenie rakiet a torpéd, asi pred 30 rokmi sa stala skrýšou už len pre vzácne poklady vo fľašiach.
Koronakríza zmenila trend
Víno sa u retailových investorov dostávalo v poslednej dobe do nemilosti, no koronakríza zmenila aj tento trend. Spoločnosť Octavian potvrdila, že v porovnaní s minulým rokom sa dopyt po jej tovare viac ako zdvojnásobil, pričom počet novootvorených účtov je až o 70 percent vyšší. V. O'Brien poznamenal, že o ich vína sa začali častejšie zaujímať aj mladší zákazníci vo veku okolo dvadsať a tridsať rokov.
Kvalitné víno do konca novembra nabralo podľa indexu Liv-ex Fine Wine 100 na hodnote 4,7 percenta, merané v librách. Tento index zaznamenáva cenový pohyb stovky najvyhľadávanejších kvalitných vín na trhu.
Noví klienti napriek opatreniam
Záujem investorov o kvalitné vína sa zvýšil aj napriek lockdownom v mnohých krajinách, ktoré si vynútili zatvorenie reštaurácií, ktoré nakupovali víno vo veľkom. Rovnako tak boli zrušené ochutnávky vín, ktoré sú významnou súčasťou procesu predaja.
Investovanie do vína však prekvitá. Spoločnosť Cult Wines, ktorá ponúka záujemcom investovanie do vín, vytvorila na jar osobitné portfólio s objemom 5 miliónov libier. Výkonný riaditeľ spoločnosti Tom Gearing informoval, že rast hodnoty portfólia, o ktoré prejavilo záujem 80 investorov vrátane nových klientov, dosiahol 17,5 percenta.
Spoločnosť s pomocou algoritmu určuje, ktoré vína z ktorých oblastí je prospešné nakupovať a predávať. „Dni, keď ste dostali víno, dali ste ho na desať rokov do pivnice a zabudli naň, sú preč,“ povedal T. Gearing. „Rôzne analýzy teraz pomáhajú obchodovať s vínom.“
Dopyt od súkromných klientov
Gregory Swartberg, výkonný riaditeľ Cru Wine, londýnskej investičnej spoločnosti orientujúcej sa na kvalitné víno, uviedol, že zoznam ich klientov sa tento rok rozšíril zhruba o dve tretiny. „Na naše prekvapenie, ak vezmeme do úvahy skutočnosť, že reštaurácie si nerobili veľké zásoby, zaznamenali sme obrovský dopyt zo strany súkromných klientov,“ konštatoval.
Takže nielen vypiť, trh s vínom každopádne prináša obrovské množstvo príležitostí.