Biotechnologická firma CDI informovala, že podpísala dlhodobú zmluvu na dodávky kmeňových buniek laboratóriám Nestlé v inštitúte Nestlé Institute of Health Sciences, ktorý bol zriadený v roku 2011 ako reakcia na narastajúci dopyt po zdravých potravinách.
Tie majú buď vyššiu výživovú hodnotu, alebo upravenú tak, aby vyhovolali zdravotnému stavu spotrebiteľa a môžu byť používané ako čiastočná náhrada alebo doplnok stravy pacienta pri rôznych diétach či chorobách.
Na základe zmluvy medzi firmami, ktorej finančné podrobnosti neboli zverejnené, bude CDI dodávať pre Nestlé mozgové a pečeňové bunky. Švajčiarska firma bude následne skúmať, aký vplyv majú živiny obsiahnuté v jej potravinách na ľudské bunky, píše americký denník The Wall Street Journal a odvoláva sa pritom na tvrdenia riaditeľa Nestlé Institute of Health Sciences Emmanuela Baetgea.
Nestlé sa chce spoluprácou s CDI zamerať predovšetkým na potraviny určené pre diabetikov a obéznych spotrebiteľov. CDI vyvíja a vyrába ľudské bunky určené na výskum svojimi klientmi v priemyselných oblastiach, poväčšine však spolupracuje pri vývoji liekov s farmaceutickými firmami. Podľa generálneho riaditeľa firmy Roberta Palaya majú podpísané dohody s osemnástimi z dvadsiatky najväčších. Nestlé je prvou potravinárskou spoločnosťou, ktorá do podobného partnerstva vstupuje.
Okrem chorôb sa plánujú v Nestlé zamerať aj na potraviny a nápoje, ktoré by spomalili starnutie. Vedci už napríklad začali skúmať, ako mastné kyseliny nachádzajúce sa v avokáde či olivovom oleji pôsobia na neuróny. Cieľom je zistiť, aký vplyv by mala strava zložená z týchto ingrediencií na starnúcich konzumentov.
Podľa E. Baetgea by takýto nový druh výrobkov mohol prinášať firme vyššie zisky, než aké dokáže vygenerovať z predaja bežných potravín.
Podľa Wall Street Journal firma sa vystavuje riziku, že bude čeliť skeptickým hlasom zo strany lekárov a odborníkov na výživu, ktorí spochybňujú, že sa choroby dajú liečiť len správnym usporiadaním zložiek v potravinách.
Tí síce pripúšťajú, že napríklad na Alzheimerovu chorobu môže mať vhodná výživa zásadný vplyv, no má byť skôr zabezpečená kvalitným zložením jedálnička ako konkrétnym produktom v podobe nápoja či tyčinky z dielne potravinárskej firmy.
Celosvetový trh s potravinami určenými pre zdravý životný štýl však neustále rastie a Nestlé tak chce len využiť stúpajúci dopyt zo strany spotrebiteľov. Do roku 2018 by mal vzrásť na 944 miliárd dolárov z minuloročných 772 miliárd, očakáva výskumná spoločnosť Euromonitor International. Mal by tak rásť dvakrát rýchlejšie ako trh s klasickými balenými potravinami.
Nestlé sa o rast tržieb v biznise, ktorý pod zaužívaným názvom "phood" kombinuje potraviny a lieky, snaží už niekoľko rokov. Okrem viacerých dojčenských výživ, ktoré majú podporiť imunitný systém detí, vyvinula firma napríklad aj mliečny proteín podávaný pacientom s obmedzeným prísunom potravy, či čokoládovú zložku, ktorá obmedzuje vstrebávanie zlého cholesterolu.
WSJ pripomína, že nie všetky pokusy firmy v tejto oblasti dopadli úspešne. Veľké plány mala s jogurtmi LC1 bohatými na probiotické baktérie, neuspela však v boji s konkurenčnou spoločnosťou Danone.
Vo februári minulého roka Nestlé oznámil kúpu americkej spoločnosti Pamlab, ktorá sa zaoberá výrobou potravín určených pacientom trpiacich na demenciu, depresiu, cukrovku či výrobou stravy pre ženy počas rizikového tehotenstva. Potravinový gigant vstúpil aj do ďalšej americkej firmy Accera, tá zas vyvíja potraviny pre pacientov s Alzheimerovou chorobou.