Spoločnosť Climate Corporation, ktorá sa kedysi nazývala Weatherbill, založili v roku 2006 David Friedberg a Siraj Khaliq, dvaja inžinieri z Googlu, ktorí chceli svoje poznatky z oblasti umelej inteligencie aplikovať na meteorologické dáta a vytvoriť tak lepšie modely pre čoraz extrémnejšie počasie.

Pri premýšľaní o tom, ako monetizovať svoje predpovede, im napadlo, že ich biznis model by mohol byť postavený na poskytovaní poistenia následkov náhlych zmien počasia.

Spočiatku sa zamerali na dovolenkárov, ktorí si u nich mohli kúpiť kompenzáciu v prípade zlého počasia počas dovolenky. Kryli tiež náklady spojené so zlým počasím pri natáčaní filmu a pri konaní podujatí pod otvoreným nebom.

Zakrátko však prišli na to, že najväčšia príležitosť sa im naskytá v globálnom agropriemysle. Farmárom preto začali poskytovať parametrické poistenie počasia.

Na rozdiel od amerického federálneho programu poistenia farmárov, ktoré v prípade neúrody vyžadujú verifikáciu výnosu, inšpekciu a veľa byrokracie, Climate Corporation posiela farmárom platby automaticky v prípade, že nenastane predpovedané počasie - napríklad dostatočný úhrn zrážok, čo je merané nezávislým Národným meteorologickým úradom. V prípade, že na poistenú farmu spadne menej zrážok, ako predpovedala Climate Corporation, farmár automaticky dostane kompenzáciu.

Začiatkom októbra spoločnosť Monsanto oznámila akvizíciu Climate Corporation. Transakcia dosiahla oficiálne hodnotu 930 miliónov dolárov, podľa niektorých investorov presiahla aj miliardu. V tlačovej správe Monsanto oznámil, že Climate Corporation doplní dátovú expertízu do ich portfólia geneticky modifikovaných semien a agrochémie.

„Páči sa mi tento obchod,“ uviedol pre agentúru Bloomberg Mark Gulley z brokerskej firmy BGC Partners. „Veľké dáta sa spoja s veľkými agrotechnológiami. Je to základ pre ďalší rast.“

Cieľom spoločnosti Monsanto je podľa tlačovej správy predávať dáta a meteorologický servis farmárom, ktorí si od nich v súčasnosti kupujú semená a postreky. Vďaka týmto dátam bude podľa spoločnosti možné lepšie sa rozhodnúť, ktoré semená a pesticídy v akom čase použiť, čo by malo prinášať vyššiu úrodu. Akvizícia, ktorá je pre Monsanto najväčšia za posledných sedem rokov, doplní platformu Precision planting (Presné sadenie), ktorú Monsanto kúpil za 210 miliónov dolárov.

„Climate Corporation vyvinula modely, ktoré umožňujú pochopiť, ako premenlivosť klímy ovplyvňuje rôzne plodiny,“ uviedol pre Forbes jeden z investorov v Climate Corporation Neil Rimer.

„Pre ocenenie poistných produktov do analýzy vstupujú dáta z 2,5 milióna monitorovaných oblastí, dáta z hlavných klimatických modelov, spracuje sa to so 150 miliardami pôdnych meraní a vygeneruje to 10 biliónov simulácií, čo si vyžaduje spracovanie 50 terabajtov dát v reálnom čase,“ dodáva. 

Nie je preto prekvapujúce, že Climate Corporation je na trhu prakticky sama. Bariéry vstupu do tohto biznisu sú obrovské.

„Hyperlokálne monitorovanie počasia, prediktívne modely a iné dáta môžu pomôcť farmárom urobiť optimálne rozhodnutia týkajúce sa sadenia a zvýšiť tak výnosnosť kukurice o 30 až 50 bušelov na aker. Taktiež im môžu ušetriť peniaze tým, že im pomôžu lepšie načasovať použitie pesticídov,“ uviedol pre agentúru Bloomberg šéf spoločnosti Climate Corporation David Friedberg. (1 bušel kukurice = 25,4 kg, 1 aker = 4048 metrov štvorcových)

Spojením platformy Precision planting s Climate Corporation by mal vzniknúť nový Integrovaný farmársky systém, čo je podľa predsedu predstavenstva spoločnosti Monsanto Hugha Granta produkt pre trh veľký jednu miliardu akrov s potenciálom 20 miliárd dolárov.

Spoločnosť Monsanto je najväčší producent osív a agrochémie na svete. Farmárom predáva patentom chránené semená geneticky upravené tak, aby boli odolné voči pesticídom a insekticídom od tejto firmy. Niektoré patentované semená sú zároveň sterilné, takže ich nie je možné rozmnožovať prirodzeným spôsobom.

Praktiky spoločnosti dlhodobo vyvolávajú vo svete pobúrenie. Spoločnosť v roku 2005 korumpovala 140 indonézskych úradníkov, aby povolili pestovanie geneticky modifikovaných plodín, za čo dostala pokutu 1,5 milióna dolárov.

V máji 2013 sa konal celosvetový pochod proti firme Monsanto, ktorého sa podľa organizátorov zúčastnilo dva milióny ľudí v 52 krajinách sveta.