V. Levársky je doktor prírodných vied. Univerzitu Komenského skončil s červeným diplomom a po škole začal učiť matematiku a zemepis na gymnáziu. Do podnikania sa pustil v roku 1991. „Zistil som, že povolanie učiteľa nie je pre mňa, nevidel som výsledky. Navyše podmienky v školstve ani atmosféra mi nevyhovovali. Mal som ambíciu podnikať,“ povedal pred rokmi v rozhovore pre Týždeň.
Odišiel zo školy a s dvoma partnermi, ktorí mali stavebnú firmu, začal dovážať svietidlá z Talianska. Keď pochopil, že ide o lukratívny segment s nadštandardnými maržami a veľkým dopytom, osamostatnil sa a v priemyselnej časti Senice založil firmu OMS. Skratka vychádzala zo spojenia „obchodno-marketingová spoločnosť“, no tvrdohlavý biznismen s mottom „Nevyhrávajú veľkí nad malými, ale rýchlejší nad pomalšími“ rýchlo prenikol aj do výroby.
OMS Senica veľké svietidlo Zdroj: Maňo Štrauch
Ruský biznis
Do konca milénia mala firma na konte produktový katalóg s približne dvadsiatimi typmi vlastných svietidiel pre interiér aj exteriér a vlastné oddelenie dizajnu. Razantný prienik na neobsadené východné trhy, kde osvetľovala najmä kancelárie a priemyselné haly, jej zabezpečil rýchly rast. Úspechy žala najmä v Rusku, no po páde rubľa firma z neistého prostredia radšej vycúvala. Firma postupne prešla aj do biznisu s osvetlením športových hál a štadiónov, medzi tie najväčšie patrí štadión anglického futbalového klubu Tottenham Hotspur.
V roku 2002 dosiahol ročný obrat firmy 25 miliónov eur, no podnikateľ nepoľavil v tempe a zarobené peniaze investoval do ďalšieho rastu. V Dojči pri Senici postavil komplex výrobných hál, investoval do prezentácií na kľúčových sektorových veľtrhoch ako Light + Building v nemeckom Frankfurte nad Mohanom a zvyšoval export do zahraničia. V súčasnosti vyváža takmer 98 percent produkcie.
Srdce pre futbal
V mladosti hrával V. Levársky za senický futbalový klub a neskôr uvažoval aj o kariére trénera. Hoci napokon skončil v biznise, vášeň pre šport mu ostala. Cez firmu podporoval senický ženský volejbal, ktorý to dotiahol až do európskych súťaží a vložil sa aj do dostihovej brandže. Kôň Teddy Ready zo stajne OMS bol svojho času najúspešnejším slovenským pretekárom.
Srdcom však ostal najbližšie pri futbale. Zrekonštruoval senický štadión, kde hrával ako chlapec a spolu s mestom založil firmu OMS Arena, cez ktorú získal majoritu v mestskom klube. Väčšiu mediálnu pozornosť vyvolal až keď v roku 2009 kúpil od Ivana Kmotríka licenciu futbalového Interu Bratislava. FK Senica tak posunul do najvyššej domácej ligy, kde je klub doposiaľ.
FK Senica dostal V. Levársky do najvyššej futbalovej ligy Zdroj: SITA
Budúcnosť je dizajn
V. Levársky úspešne previedol firmu cez podnikateľsky divoké 90. roky aj krízu v roku 2009. Snažil sa vždy myslieť o krok dopredu a masívne investoval do automatizácie a dizajnu. V Dojči neďaleko Senice vybudoval dizajnérske a vývojové Centrum svetelných inovácií a dotiahol tam mladých slovenských dizajnérov či na dočasnú spoluprácu talianskeho dizajnéra Giorgetta Giugiaromu, známeho aj prácami pre automobilku Alfa Romeo.
Príklon k dizajnu mal zvýšiť pridanú hodnotu svietidiel a intenzívnejšie presadiť firmu na západných trhoch. Špeciálne upravený kamión prezentoval technológie firmy na turné po európskych krajinách European Lighting Tour, svetlá zo Senice získavali Národnú cenu za dizajn či ocenenie Design Plus award na veľtrhu Light + Building.
Firma s ročným obratom takmer 70 miliónov eur postupne rozšírila export do 120 krajín sveta a snažila sa expandovať v Indii, Číne a doplnkovo aj na rastúcom africkom trhu. Oddelenie vývoja a dizajnu postupne narástlo až na 130 zamestnancov.
Sektorové magazíny zaradili OMS medzi „one of Europe’s technologically advanced lighting manufacturers“. Začiatkom tohto roka V. Levársky podpísal zmluvu s Grafobalom Group veľkopodnikateľa Ivana Kmotríka o prevode obchodného podielu. Po vyše dvadsiatich rokoch tak OMS získa nového investora a spoluvlastníka.
Nový investor
V roku 2014 dlhodobo zisková firma OMS vykázala stratu 5 miliónov eur a v nasledujúcom roku dosiahla 84-percentnú zadĺženosť. „Na slovenské pomery to nie je extrémna hodnota, len nadpriemerná, ale vzhľadom na ďalšie finančné ukazovatele svedčí o tom, že firma vzhľadom na svoju veľkosť nevytvára dostatočne veľký zisk na rýchle splácanie svojich úverov a záväzkov,“ hovorí zakladateľ portálu Finstat.sk Filip Glasa.
Analýza dostupných ekonomických údajov o firme korešponduje s minuloročnými signálmi o finančných problémoch spoločnosti, ktorých výsledkom je zrejme aj odchod OMS zo senického futbalu vo februári tohto roka. Pár dní na to V. Levársky podpísal zmluvu s Grafobal Group veľkopodnikateľa Ivana Kmotríka o prevode obchodného podielu v OMS. Po vyše dvadsiatich rokoch tak senický podnik získa nového investora a spoluvlastníka.