Nemeckí ekológovia chcú podať žalobu na výrobcu jogurtov Danone, ktorý pôsobí aj na slovenskom trhu. Firmu obviňujú z klamania zákazníkov reklamou na nové, údajne ekologickejšie tégliky od jogurtu Activia. Danone obvinenia odmieta a za svojou kampaňou si stojí.
Spor sa vedie o tégliky z bioplastu, presnejšie z polyaktickej kyseliny získavanej z kukuričného škrobu. Spoločnosť uvádza, že je vyvinula v spolupráci so Svetovým fondom na ochranu prírody (WWF). Opiera sa mimo iného o štúdiu heidelberského Inštitútu pre výskum energie a životného prostredia (IFEU), podľa ktorého sa pri výrobe biokelímkov uvoľňuje do ovzdušia o 25 percent menej škodlivých emisií ako u porovnateľných, pôvodne používaných plastových vaničiek. Zároveň sa pri ich výrobe spotrebuje o 43 percent menej fosílnych látok.
„Naše tvrdenia o vylepšenie ekologickosti nefosílnych téglikov od Activie sú správne," uviedlo Danone v tlačovej správe.
Nemeckí ekológovia a ochrancovia spotrebiteľov ale upozorňujú na ďalšie závery štúdie IFEU, podľa ktorých má produkcia týchto obalov aj negatívne dopady na životné prostredie, napríklad v podobe uvoľňovania jemného prachu alebo nárokov na poľnohospodársku pôdu.
„Zdanlivo zelený dojem z nových téglikov Activie pri študovaní ekologickej bilancie veľmi rýchlo spľasne. Namiesto toho, aby Danone prešlo na skutočne ekologické balenie, klame zákazníkov," prehlásil šéf ekologickej organizácie Nemecká ekologická pomoc (DUH) Jürgen Resch. Podľa združenia na ochranu spotrebiteľov Foodwatch nie sú nové vaničky „ani ekolockejšie ako staré, ani sa nerecyklujú“.
DUH tvrdí, že Danone na klamanie zákazníkov vopred upozornila. Keďže firma odmietla podpísať prehlásenie o pochybení, rozhodla sa ekologická organizácia pohnať firmu pred súd.
Pre francúzsku spoločnosť, ktorá je najväčším výrobcom čerstvých mliečnych výrobkov na svete, to nie je prvý problém s reklamou na jogurty Activia. Už v máju ju Foodwatch obvinila zo zavádzania spotrebiteľov tvrdením o ich prospešných účinkoch na trávenie konzumentov, ktoré sa podľa združenia ale výrazne nelíši od ostatných výrobkov tohto druhu. Aj vtedy spoločnosť Danone kritiku odmietla.
Foto na titulke - Flickr.com