Tlak rastie. Talianska, nemecká aj francúzska vláda sa snažia presvedčiť Brusel, aby odložil zavedenie zákazu spaľovacích motorov od roku 2035. Plány Európskej únie „už nie sú realistické“, skonštatoval Oliver Zipse, šéf BMW. Podobné úvahy budú čoraz viac rezonovať vo vyjadreniach nemeckých politikov, keďže sa záujem o domáce autá prepadá na najdôležitejšom trhu.

Brusel nemieni politickému tlaku ustúpiť, píše Financial Times. Európsky komisár pre klímu Wopke Hoekstra tvrdí, že pravidlá sú kľúčové pre dosiahnutie cieľov znižovania emisií CO2 a najmä spôsob, ako „upevniť konkurencieschopnosť európskeho automobilového priemyslu“. Zdá sa, že európsky komisár nesleduje, čo sa deje v Číne. Problémom európskych výrobcov totiž nemusí byť záplava lacných vozidiel z Číny, ale skôr tamojšie stratové investície.

Na konci roka 2022 si nemecké automobilky uvedomili, aký veľký problém majú. Šéf Volkswagenu v Číne Ralf Brandstätter vtedy varoval materskú spoločnosť, že konkurencia výrazne pokročila. Na aprílový autosalón v Šanghaji si Volkswagen najal charterové lety a do Číny priviedol stovky odborníkov, aby sa na konkurenciu bližšie pozreli. Nestačilo to.

Po dvoch rokoch je zrejmé, že domáci výrobcovia na míle predbehli nemecké automobilky. Bloomberg to dokumentuje rozhovormi s čínskymi zákazníkmi, ktorí vyjadrili frustráciu z nemeckých vozidiel. Jeden z nich označil softvér v najnovšom Taycane od Porsche za „hrozný“. Ďalší sa sťažoval na výpadky obrazovky počas jazdy v ID.4 od Volkswagenu. „Dostal technické problémy namiesto nemeckej kvality,“ píše Bloomberg. Mercedes, BMW a Audi teraz „možno sotva považovať za luxusné autá“, tvrdí majiteľ všetkých troch značiek.

Nejde iba o niekoľko názorov – dáta ukazujú vážny problém s vnímaním nemeckých značiek. Najnovším príkladom je predaj vozidiel Porsche. Automobilka deklarovala 29-percentný pokles predajov na čínskom trhu za prvých deväť mesiacov roka, čo je najhoršie číslo v histórii. Najviac utrpel ikonický elektrický model Taycan, ktorého predaje skolabovali o polovicu.

O nič lepšie sa nedarilo ani ostatným nemeckým automobilkám. Predaje Volkswagenu sa prepadli o 15 percent. S takýmito výsledkami na najlukratívnejšom automobilovom trhu na svete nie je prekvapením, že v októbri Volkswagen, Mercedes-Benz aj BMW varovali pred nižšími ziskami.

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že dôvodom slabých predajov je šetriaci čínsky spotrebiteľ, čo určite k poklesu dopytu prispieva. Avšak príklady technických problémov, zastaraného softvéru a strata imidžu sú zásadné veci pre perspektívu nemeckých značiek na čínskom trhu.

Nejde pritom len o predaje. Nemecké automobilky do Číny masívne investovali. Bloomberg uvádza, že do krajiny naliali 35 miliárd eur, čím vytvorili 40 závodov. Je to viac ako v Európe. Strata záujmu čínskych zákazníkov by bola obzvlášť bolestivá. Čínske fabriky by sa museli takmer celé odpísať.

„Čínsky trh sa stáva nočnou morou,“ povedal na margo situácie v krajine jeden z analytikov. Ak bude nastolený trend pokračovať, nemecké automobilky môžu žiadať o pomoc nemeckú vládu. Napriek varovaniam Berlína však nemecké automobilky ignorovali deglobalizáciu a v Číne naďalej masívne investovali.

Výsledkom simultánneho vplyvu zákazu spaľovacích motorov v Európe, zníženia emisných limitov, zvýšenej konkurencie čínskych automobiliek a slabého ekonomického rastu po celom svete je pokračujúci úpadok hodnoty nemeckých automobiliek. Ich cena klesá na niekoľkoročné minimá. V súčasnosti súhrnná hodnota Volkswagenu, Mercedesu a BMW nedosahuje ani polovicu čínskeho BYD.

Automobilky sa budú snažiť pretlačiť odloženie opatrení Zelenej dohody, tak ako sa to nedávno podarilo lobistom pri Zákone o odlesňovaní. Klimatickí aktivisti sa obávajú, že ak ustúpia, celé domino padne.

„Ak otvoríme Pandorinu skrinku," povedal europoslanec Pascal Canfin pre Le Monde, ďalšia legislatíva „sa začne odmotávať“. „Zajtra to bude uhlíková daň na vstupe, pozajtra rozšírenie emisných povoleniek na budovy a dopravu... Všetky časti Zelenej dohody padnú jedna po druhej," vysvetlil.

Kým sa mnohí európski politici stále tvária, že sa nič nedeje, situácia v ekonomike je čoraz zložitejšia. Je otázne, čo európske nakoniec dokáže prežiť. Či to budú automobilky, Zelená dohoda, alebo ani jedno.

Eiffel Tower Closed Due To Strike
Neprehliadnite

Najväčším ekonomickým problémom eurozóny už nie je Nemecko. Stáva sa ním Francúzsko