Manažérka spoločnosti Pivovary Topvar pre vzťahy s verejnosťou Drahomíra Mandíková nepotvrdila ani nevyvrátila informácie TASR o možnom ukončení výroby piva v Topoľčanoch. Agentúra ich získala od zdroja, ktorý nechcel byť menovaný.
Prepúšťanie nenahlásili
D. Mandíková reagovala aj pre TREND konštatovaním, že firma pravidelne spracováva detailné analýzy a na ich základe pripravuje firemnú stratégiu. „Situácia na slovenskom pivnom trhu nie je v posledných rokoch jednoduchá, čo môže do budúcna ovplyvniť aj naše podnikanie,“ uviedla. Dodala, že v tomto momente je ťažké presne špecifikovať vplyv nepriaznivej situácie na trhu na spoločnosť v budúcnosti.
Použila tak takmer rovnaké slová, ako nedávno predstavitelia inej firmy, ktorej majitelia neskôr rozhodli o ukončení výroby. Keď sa TREND začiatkom septembra pýtal na dosahy zlých čisiel z účtovníctva na prežitie továrne Smurfit Kappa Štúrovo, v odpovedi manažmentu a skupiny sa tiež hovorilo o stratégii. O niekoľko týždňov firma ohlásila, že výrobu flutingu ukončí.
Topvar ale zatiaľ žiadne hromadné prepúšťanie zamestnancov na topoľčianskom úrade práce nenahlásil, čo agentúre za úrad potvrdil René Schmizing.
V marci vedenie spoločnosti informovalo, že hospodárske výsledky Pivovarov Topvar kopírujú výsledky celého odvetvia. V minulom roku predali slovenské pivovary 3,56 milióna hektolitrov piva, čo je najmenej od roku 2002. Medziročný pokles predstavoval 3,4 percenta. „Vlani sme zaznamenali zhruba päť- až šesťpercentný pokles predaja. Spotreba naďalej klesá. Kríza vplýva na ľudí aj z psychologického hľadiska, obmedzujú výdavky," uviedla vtedy D. Mandíková.
Pomáhajú české pivá
Akciovka Pivovary Topvar vznikla v januári 2007, kedy sa spoločnosť Topvar zlúčila s Pivovarom Šariš. Je členom jednej z najväčších svetových pivovarníckych spoločností SABMiller. Tento belgicko-juhoafrický koncern má stále na Slovensku dva pivovary. Okrem topoľčianskeho Topvaru aj východoslovenský Šariš. S nimi, ako aj so svojimi dovozovými značkami z Česka, kryje zhruba 35 percentný podiel na trhu.
Medzi rokmi 2003 až 2005 SABMiller svoje predaje i trhové pozície na Slovensku zvyšoval. Hlavne vďaka tomu, že ani počas poklesu spotreby slovenského piva Slováci nezanevreli na konzumáciu pív českých. A práve SABMiller má po akvizíciách v Česku vo svojom portfóliu aj značky ako Pilsner Urquell, Veľkopopovický Kozel či Gambrinus.
Plechovky na východ
Keď investor po Šariši kúpil aj topoľčiansky pivovar Topvar, zverejnil, že jeho výrobu chce zdvojnásobiť na jeden milión hektolitrov. Pre topoľčiansku značku kúpil aj marketingovo lukratívnu pozíciu generálneho sponzora slovenského hokeja. Prevzatie Topvaru SABMiller posunulo tesne za konkurenčný Heineken. No predaje klesali a v lete roku 2008 materský koncern vymenil v svojej slovenskej dcérskej fime Pivovary Topvar generálneho riaditeľa. Slováka Imricha Havriša nahradil Paolo Lanzarotti z talianskeho pivovaru koncernu Birra Peroni.
Do pivovaru Šariš SABMiller umiestnil novú plechovkovú linku za vyše 3,6 milióna eur. Predtým plnil svoje slovenské značky do plechoviek v maďarskom dcérskom pivovare Dreher. K investícii do produkcie plechovkového piva aj na Slovensku sa odhodlal pre to, že spotreba piva v tomto balení na Slovensku rastie.
Pivovary Topvar zamestnávajú na vyše 900 ľudí.
Foto na titulke - Maňo Štrauch