Letecké spoločnosti zasiahla koronakríza v obrovskom rozsahu, pričom národné bezpečnostné opatrenia proti novému koronavírusu sú pre leteckých dopravcov priam devastačné.
Už teraz vieme, že takmer všetci leteckí dopravcovia v Európe – štandardní aj nízkonákladoví – budú žiadať o formu finančnej pomoci od národných vlád a Európskej únie. Otázkou teda zostáva, ktorí prežijú a ktorí sa budú musieť z trhu stiahnuť.
V Európe hlásia postupne finančné problémy dopravcovia ako Norwegian, Air France alebo talianska Alitalia. Kríza netlačí len na klasické aerolínie, ale aj na nízkonákladové spoločnosti. Dekan Technickej univerzity v Košiciach Stanislav Szabo pre TREND hovorí, že niektoré nízkonákladové aerolínie dokážu držať svoje náklady na minime a tvoriť lepšie rezervy na horšie časy, čo je príklad Ryanairu, ktorý vstupoval do krízy so štvormiliardovými úsporami.
Nie je prekvapením, že niektoré letecké spoločnosti začali v reakcii na koronakrízu vo veľkom emitovať svoje dlhopisy, ktoré sa podľa Wall Street Journal predávajú rekordným tempom. Príkladom je aj americká Delta Air Lines, ktorá predala svoje historicky najvyššie cenné papiere v hodnote 3,5 miliardy dolárov. Investori aerolíniám veria aj vďaka tomu, že počítajú s pomocou štátov.
Ryanair prežije, ale čo ostatní?
Problémy hlásia takmer všetky letecké spoločnosti, ktoré začali začiatkom roka postupne prepúšťať ľudí a dnes hlásia tisíce výpovedí.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?