Po novom by sa zmrzliny mali zmenšiť o desať až tridsať percent. Niektoré druhy nanukov ako napríklad Magnum Infinity Chocolate & Caramel alebo Cornetto Choc ’N’ Ball, ktoré majú v súčasnosti 274 kalórií, prestane firma vyrábať.

„Stanovili sme strop 250 kalórií na jednu porciu, aby sme našim zákazníkom umožnili zdravšiu voľbu, keď si chcú vychutnať svoje obľúbené zmrzliny v rámci vyváženého životného štýlu,“ povedal pre magazín Grocery britský manažér Unileveru Noel Clarke. Firma tvrdí, že na pláne zníženia kalórií pracovali intenzívne 18 mesiacov, aby ponúkli spotrebiteľovi produkt, ktorý bude dbať na zdravotný aspekt, ale ostane kvalitným a chutným ako doteraz.

I SCREAM! Carnage as Cornetto, Feasts, Ben and Jerry's and Magnums are downsized https://t.co/ICvahCsFV9 pic.twitter.com/DMSvlYqGQx

— Daily Mirror (@DailyMirror) January 22, 2016

Zmeny sa dotknú gramáže Magnum Almond, ktorá klesne zo 110 na 100 mililitrov, a rovnako aj Magnumu Classic, ktorý schudne zo 120 na 110 mililitrov - firma plánuje ušetriť aj na čokoláde.

Balenie zmrzliny Ben & Jerry's sa scvrkne dokonca až o tretinu – zo 150 na 100 mililitrov.

Čachre s cenou

Cenu ale firma plánuje znížiť len o 26 percent. Tam, kde je zmenšenie produktu len o desatinu, zostane podľa britských médií cena nezmenená.

Firma je už kritizovaná, že ticho zdražuje a ospravedlňuje to rečami o zdravej výžive. Britský manažér pre denník The Guardian priznal, že firma očakáva bojkot niektorých milovníkov zmrzliny, ale na druhej strane je presvedčená, že zákazníci „ocenia, čo sa snažia urobiť … a nakúpia viac“.

Unilever podobný krok urobil už v roku 2012 v prípade zmrzlín Funny Feet, Twister a Calippo, keď ich objem znížil na jednotných 110 mililitrov.

Pred 1,5 rokmi britský výrobca cukroviniek Cadbury rovnako prisľúbil, že prestane vyrábať čokolády, ktorých energetická hodnota presahuje 250 kalórií. Pred troma rokmi k rovnakému kroku dospel aj rovnomenný výrobca tyčiniek Mars. V prípade karamelovej tyčinky Twix firma gramáž znížila o 14 percent – z 58 na 50 gramov, v prípade orieškových Snickers o 17 percent – z 58 na 48 gramov.

Prečo predávať menšie balenia?

Takýto krok môžu potravinárske spoločnosti obhajovať strachom o zdravie konzumentov, ale podstatnejšia je ekonomická stránka veci. Príkladom je Coca-Cola, ktorá v minulých rokoch zmenšovala fľaše a výraznejšie sa zameriava na menšie plechovky.

Koncom minulého roka šéf Coca-Coly pre Severnú Ameriku Sandy Douglas povedal, že zatiaľ čo v roku 2015 sa objem produktov Coca-Coly prepadol o dve percentá, počet predaných plechoviek a fliaš vzrástol o 15 percent.

Coca-Cola je príkladom firmy, ktorá si vďaka tomuto trendu môže v prepočte na mililiter účtovať viac peňazí, pretože zákazníci si ju kupujú v menších, teda menej nákladovo-efektívnejších fľašiach. „Takže, ak si predtým (zákazníci) kupovali 0,3-decilitrové balenia, aktuálne ich vymenili za dvojdecilitrové. Ide o 30-percentné zníženie objemu, ale aj tak dosahujú zvyšovanie príjmov,“ popísal úspech menších balení S. Douglas.

Menšie objemy Coca-Coly boli výsledkom plánu boja proti obezite. V roku 2014 Americká Nápojová Asociácia sa zaviazala znížiť objem kalórií o pätinu. Tým, že Coca-Cola zmenšila plechovky a fľaše bola tak schopná splniť požiadavky a pritom nemusela meniť receptúru a odbúravať cukor.

Boj proti obezite sa z USA presunul do Británie, kde už vyše roka odporcovia cukru snažia vládu donútiť, aby presadila daň z cukru. Najhlasnejšie za presadenie tejto dane bojuje hviezda kuchárskych show a známy autor kníh s návodmi na rýchle a zdravé recepty Jamie Oliver.

V novembri 2014 konzultantská spoločnosť McKinsey odhadla, že náklady spojené s obezitou stoja Britániu ročne 47 miliárd libier, čo sú približne tri percentá britského HDP.