Rozvoz potravín bol ešte pred pár rokmi relatívne nevýraznou témou. Zmenili to až protipandemické opatrenia v rokoch 2020 a 2021, ktoré donútili mnohé firmy prehodnotiť svoj doterajší postoj k digitalizácii a k podnikaniu ako takému. Donáška potravín domov dala mnohým pocit relatívneho bezpečia, pretože sa mohli vyhnúť dlhým radom v predajniach a obmedziť tak riziko nákazy koronavírusom.

Veľkí hráči

S online predajom potravín začalo Tesco v roku 2012 ako prvý maloobchodný reťazec na Slovensku. Služba online nákupu funguje dvomi spôsobmi – buď je spojená s donáškou, alebo si zákazník zakúpený tovar vyzdvihne sám. Dodanie spravidla nie je okamžité, hoci už nejaký čas funguje aj donáška v deň objednania. Tovar doručuje predajca v rámci hodinového doručovacieho okna a na rozdiel od online donáškových platforiem doručuje Tesco len vlastný sortiment.

Segment potravinových donášok začal naberať na obrátkach na jeseň v roku 2021, kedy Foodpanda po trojmesačnom pôsobení na slovenskom donáškovom trhu spustila online nákup potravín a tovaru bežnej potreby prostredníctvom Pandamarketu.

Onedlho sa pridala aj dvojica konkurentov – estónsky Bolt a fínsky Wolt. Prvý menovaný po necelom roku s donáškou potravín sekol, Wolt pokračuje dodnes. Rovnako je to aj s Foodpandou, no tá v súčasnosti doručuje len potraviny od partnerov, svoj vlastný online supermarket už neprevádzkuje. K jej partnerom patria napríklad reťazce Tesco a Žabka.

Wolt sa špecializuje na okamžitú donášku, ktorá sa podľa Jany Jarošovej, manažérky komunikácie spoločnosti pre strednú a východnú Európu, zväčša uskutoční v priemere od 30 do 60 minút od objednávky. „Prevádzkujeme štyri online supermarkety na platforme Wolt – tri v Bratislave a jeden v Košiciach,“ hovorí. Wolt Market funguje výhradne v online priestore a je ako supermarket jednou z predajní, kde si možno prostredníctvom Woltu objednať potraviny. V terminológii quick commerce sa takéto obchody nazývajú dark stores.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa