Oblasť ESG sa stáva pre mnohé, predovšetkým veľké firmy dôležitou súčasťou podnikania. V potravinárskom segmente sú čoraz akútnejšou témou obaly a obalové materiály. V tomto smere zaznamenalo Slovensko výrazný posun v roku 2022, keď začal fungovať zálohový systém, ktorý umožňuje zlepšiť environmentálne udržateľné správanie nielen spotrebiteľom, ale aj samotným firmám. So zálohovým systémom prepojila svoju environmentálnu stratégiu aj spoločnosť Plzeňský Prazdroj Slovensko.
Tri štvrtiny recyklátu
Už v roku 2021 potvrdili prieskumy pivovarníkov, že väčšina slovenských spotrebiteľov sa začína viac prikláňať k udržateľnej spotrebe a takmer tri pätiny z nich uprednostňujú zálohovateľné obaly. Tieto tendencie sa pretavili do spustenia zálohového systému, ktorý bol zákonom zavedený v roku 2019 a fungovať začal 1. januára 2022. Slovensko sa tak stalo len jedenástou európskou krajinou, ktorá zálohovanie spustila.
Zálohový systém na Slovensku umožňuje spoločnostiam odkúpiť toľko vyzbieraných plechoviek, koľko zodpovedá ich podielu na trhu. Spoločnosti môžu nechať plechovky následne spracovať do podoby hliníkového plechu, ktorý využijú pri ďalšom plnení. Prazdroju to v roku 2023 umožnilo zvýšiť podiel recyklovaného hliníka v plechovkách na 75 percent, a to z pôvodných 47 percent. „S rastúcou mierou zberu budeme postupne ďalej navyšovať aj obsah recyklátu, naším cieľom je jeho 85-percentný podiel v plechovkách,“ objasňuje manažér pre udržateľnosť Plzeňského Prazdroja Slovensko Ivan Tučník.
Správca zálohového systému deklaroval, že chce dlhodobo dosahovať mieru zberu plechoviek nad 90 percent. Ak sa to bude dariť, vyzbierané plechovky postačia na to, aby pivovarnícka spoločnosť svoj zámer splnila bez toho, aby musela recyklovaný hliník dokupovať aj z iných zdrojov.
Odkúpením plechoviek umožňuje firmám aktívne sa podieľať na recyklácii obalového materiálu, čím môžu zvýrazniť priaznivé vplyvy na environmentálnu udržateľnosť. Namiesto toho, aby boli len odberateľmi nových plechoviek, môžu sa stať zároveň dodávateľmi recyklátu pre ich výrobu. Okrem Plzeňského Prazdroja Slovensko pritom možnosť robiť z plechoviek opäť plechovky zatiaľ nevyužíva žiadna iná firma.
Udržateľnosť motivuje aj zákazníka
Z porovnania plechovky z panenského a recyklovaného materiálu vyplýva, že pri 75-percentom zastúpení recyklátu v materiáli sa na jej výrobu spotrebuje len päť percent energie z množstva, ktoré je potrebné na výrobu z primárnej suroviny. Takáto plechovka za sebou zároveň zanecháva oproti plechovke z panenskej suroviny iba pätinovú uhlíkovú stopu. Celkovo sa uhlíková stopa plechoviek, do ktorých plní Prazdroj nápoje, znížila takmer o polovicu. „Naše emisie sme znížili o 8 472 ton oxidu uhličitého a zároveň sme takto ušetrili ďalších 512 ton nového hliníka, ktorý môže nájsť iné využitie,“ konštatuje I. Tučník.
Tri štvrtiny recyklátu obsahuje každá plechovka, ktorú spoločnosť umiestňuje na slovenskom trhu. Od začiatku roka sa ich do obehu dostalo viac ako 1 600 ton, deväť z desiatich sa pritom podarilo opätovne vyzbierať. Pri recyklácii hliníka síce vznikajú straty, opakovane je však možné recyklovať 97 percent hmotnosti plechovky. Väčšina suroviny sa preto môže pohybovať v uzavretom cykle. Zálohový systém tak ťaží z hlavnej výhody hliníka – ten sa dá totiž recyklovať takmer donekonečna a jeho kvalitu to nijako neovplyvní.
Prazdroj realizoval medzi spotrebiteľmi prieskum, podľa ktorého bol poznatok o obsahu recyklátu dôležitý pre 80 percent z nich a pre jednu tretinu bol dokonca motivujúcim faktorom pri nákupe produktu.
PET fľaše sú minulosťou
Spoločnosť si stanovila viacero cieľov udržateľnosti, ktoré chce splniť do roku 2030. Pokiaľ ide o spotrebiteľské obaly, všetky majú byť do spomínaného roku buď znovu použiteľné alebo recyklovateľné a podiel recyklátu tiež vo všetkých obaloch by mal byť aspoň polovičný.
Pivo sa na Slovensku predáva najviac v plechovkách. V roku 2022 bol podiel predaných plechoviek na celkovom predaji spoločnosti Prazdroj na Slovensku 42 percent, v domovskom Česku bol o tretinu menší. Vratné fľaše sa na predaji podieľajú 33 percentami. Do obehu sa od slovenských spotrebiteľov vracajú takmer všetky a využijú sa ďalších 25-krát, pričom v obehu vydržia zhruba osem rokov.
Cesta k cirkularite spoločnosti začala už v roku 2019, keď Plzeňský Prazdroj Slovensko ohlásil, že končí s PET fľašami. Časť pivných značiek sa v nich prestala predávať v roku 2020, zvyšné rok nato. „Posledné PET fľaše boli stočené v decembri 2021 a minulý rok sme demontovali stáčaciu linku v plzenskom pivovare. Odvtedy plníme všetky naše značky na Slovensku i v Česku iba do sudov, tankov, sklenených fliaš a plechoviek,“ uvádza sa v Správe o udržateľnosti za rok 2022.
V prípade fliaš sa vynára aj otázka etikiet. Tie sú papierové a nedostatok recyklovaného papiera na trhu sťažuje situáciu každej spoločnosti, ktorá pri etiketách alebo papierových obaloch uprednostňuje recyklovanú surovinu pred panenskou. Prazdroj využíva druhotne spracovaný papier na takmer polovicu etikiet sklenených fliaš.
Spoločnosť sa snaží, aby sa nápojové obaly začali zálohovať aj v Česku, ale táto krajina zatiaľ na zoznam európskych zálohovateľov nepribudla. Väčšina obalov tam preto stále končí na skládkach odpadov alebo v spaľovniach.
- Množstvo závisí od účinnosti systému
Množstvo vyzbieraných plechoviek, ktoré si firma môže odkúpiť, závisí aj od účinnosti zálohového systému. Pokiaľ by firma uvádzala na trh milión plechoviek ročne a zálohový systém by mal účinnosť zberu 80 percent, mohla by si odkúpiť materiál, ktorý zodpovedá 800-tisíc plechovkám.
Odkúpiť použité plechovky za účelom zvýšiť podiel recyklátu v nových plechovkách sa dá od druhej polovice roka 2022 a zálohový systém na Slovensku túto možnosť ponúka ako prvý v Európe.