Cestovka Thomas Cook už v 19. storočí vozila bohatých Britov na okružné plavby po Stredomorí a brala ich na výlety k egyptským pyramídam. Za necelé dve storočia sa z nej stal popredný hráč v segmente zájazdov s tržbami okolo deväť miliárd libier. Za rok obslúži zhruba dvadsať miliónov zákazníkov, o ktorých sa stará 22-tisíc zamestnancov v šestnástich krajinách.
Zhoršujúcu sa finančnú kondíciu firmy podčiarkli nelichotivé výsledky za prvý polrok finančného roka, ktoré zverejnila koncom mája. Manažment reportoval stratu jeden a pol miliardy libier. Výrazný podiel na nej mal odpis hodnoty akvizície MyTravel. Dlh spoločnosti narástol na 1,2 miliardy libier.
Zájazdy už nie sú v kurze
Tradiční touroperátori sú pod tlakom silnej online konkurencie, napríklad portálov On the Beach či Airbnb. Musia sa tiež vysporiadať so všeobecným poklesom dopytu po zájazdoch. „Zákazníci si nechcú objednať len dovolenku online, ale aj izbu alebo miesto pri bazéne ešte skôr než vycestujú,“ cituje denník Financial Times Švajčiara Petra Fankhausera, ktorý šéfuje cestovke Thomas Cook.
Spoločnosť dosiaľ predala len niečo viac ako polovicu tohtoročných letných zájazdov, rezervácie klesli medziročne o 12 percent, uvádza britský denník The Guardian. Môže za to aj pretrvávajúca neistota ohľadne brexitu. „Mnohí zákazníci zo Spojeného kráľovstva bezpochyby odkladajú plánovanie letných dovoleniek na neskôr,“ tvrdí P. Fankhauser.
K oslabeniu biznisu Thomasa Cooka prispelo vlaňajšie mimoriadne horúce leto v Európe, pre ktoré sa viacerí klienti rozhodli nikam necestovať a tráviť dovolenku doma. Mnohých odradili tiež vysoké ceny ubytovania na Kanárskych ostrovoch, píše denník Hospodářské noviny.
Peter Fankhauser - šéf cestovky Thomas Cook Zdroj: Thomas Cook Group
Nepriaznivý vývoj podnikania sa snaží
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?