Zatiaľ čo doma v Grécku majú tamojšie firmy povesť neefektívnych a neproduktívnych podnikov, na mori to neplatí. Grécki námorní dopravcovia patria k svetovej špičke a hladko porážajú konkurenciu zo Škandinávie, Nemecka i Japonska. Svedčia o tom hospodárske výsledky mnohých takýchto firiem, ktoré aj v čase krízy vyplácajú nadpriemerné dividendy. Umožňuje im ho hlavne fakt, že sa môžu vyhnúť byrokratickému aparátu, ktorý je pre Grécko typický.
„Gréci majú výhodu, pretože sú flexibilní,“ vysvetľuje šéf poradenskej spoločnosti Petrofin Research Ted Petropulos, ktorého citoval portál The Wall Street Journal. „Z každej krízy, ktorá námornú dopravu v minulosti zasiahla, vyšli grécki námorníci silnejší,“ dodal.
Úspech gréckej námornej dopravy podľa analytikov ukazuje cestu, akou sa má vydať aj zvyšok krajiny, ak sa chce vymaniť z vlečúcej sa hospodárskej krízy. Obmedziť je podľa nich nutné rôzne kvóty, povolenia a ďalšie reštrikcie, ktoré majú chrániť grécky priemysel, zároveň mu však škodia tým, že ho na svetovom trhu robia nekonkurencieschopným.
Grécki lodní dopravcovia za posledné roky nahromadili vysoké objemy hotovosti, ktorú využívajú na modernizáciu lodí a niektorí aj na nákupy nových. Vďaka tomu sú schopní znížiť náklady, čo je jeden z dôvodov, vďaka ktorému si od začiatku globálnej krízy v roku 2008 udržali podiel na trhu. Naopak, v Nemecku mnoho lodných dopravcov zápasí s dlhmi, pretože tesne pred krízou nakúpili nové lode a pre prepad medzinárodného obchodu nemajú na splátky.
Pre vládu v Aténach je však námorná doprava dvojsečnou zbraňou. Námorným magnátom sa v Grécku nikdy príliš nechcelo platiť dane, a tak si zakladali sídla v iných krajinách, často v Karibiku. Späť do Grécka ich tamojšia vláda začala lákať počiatkom 70. rokov minulého storočia, keď im sľúbila štedré daňové úľavy výmenou za to, že budú vytvárať pracovné miesta. Vďaka tomu začala prosperovať nielen námorná doprava, ale aj ďalšie príbuzné odvetvia vrátane služieb.
Vláda sa teraz na námorných dopravcov obracia znovu a v novembri prijala nový zákon, podľa ktorého majú všetky firmy s daňovým domicilom v Grécku v priebehu nasledujúcich štyroch rokov odviesť do štátnej pokladnice aspoň 140 miliónov eur. To je podľa analytikov znesiteľné, pretože pre väčšinu majiteľov lodí to znamená kvapku v mori, keď sa vezme do úvahy výška majetku, akým disponujú. Je však otázkou, či to štátnej pokladnici vôbec pomôže.
Niektoré grécke námorné firmy používajú podnikateľský model, ktorý je veľmi priaznivý k akcionárom. Najproduktívnejšie aktíva prevádzajú do takzvaných partnerstiev, ktoré zakladajú podľa amerických zákonov, a ktoré potom vydávajú samostatné akcie, respektíve podiely. Napríklad Box Ships, Navios Maritime Partners, Diana Containerships alebo Capital Product Partners teraz vyplácajú dividendy od 14 do 20 percent ročne.
„S výsledkami hospodárenia za tretí štvrťrok som spokojná. Väčšia flotila nám umožnila zvýšiť zisk pred zdanením o 20 percent a čistý zisk o 33 percent,“ uviedla riaditeľka spoločnosti Navios Maritime Partners Angeliki Frangisová. Pripúšťa však, že situácia v odvetví je stále veľmi ťažká, pretože klesajú sadzby za dopravu nákladu. „Naším zámerom je zvyšovať dividendu bez ohľadu na to, ako vyzerá momentálna situácia na trhu,“ dodala.
Zdroj: SITA / AP
Ilustračné foto - SITA / AP