Tradičný slovenský výrobca kotlov Modratherm Slovakia, s.r.o., Modra tento rok očakáva výrazný rast tržieb. Dopomôcť by mu k tomu podľa vedúceho oddelenia predaja firmy Jaroslava Jurčího malo zvýšenie tempa plynofikácie na Slovensku, ktoré si naplánoval Slovenský plynárenský priemysel (SPP), a.s., Bratislava. Zvýšiť výrobu a predaj na 150 mil. Sk chcel Modratherm už vlani. Nakoniec však dosiahli približne 125 mil. Sk, rovnako ako rok predtým.
Podnik nadväzuje na tradície Okresného podniku miestneho priemyslu Bratislava-vidiek, ktorý vyrábal kotly na pevné palivo a zemný plyn. Začiatkom 90. rokov Modratherm, s.r.o., Modra odkúpil jeho strojársku prevádzkareň v Modre a rozšíril výrobu plynových kotlov. „Boli sme vtedy jediným veľkým výrobcom na Slovensku a v čase silnej plynofikácie krajiny sme vyrábali až 18-tisíc kotlov ročne,“ rozpráva J. Jurčí. „Mali sme na Slovensku takmer monopolné postavenie, nestačili sme uspokojovať dopyt.“
| „Elektronické a riadiace komponenty plynových kotlov všetci nakupujú len od niekoľkých špecializovaných firiem v EÚ,“ vysvetľuje vedúci predaja Modratherm Slovakia, s.r.o., Modra Jaroslav Jurčí. „Konečné vyhotovenie a nastavenie parametrov kotla však závisí od nás.“ |
Vysoké plány, prudký dopad
Firma vtedy dávala prácu zhruba 250 ľuďom. Pokles tempa plynofikácie pocítila silným znížením dopytu. Na výkyvy trhu sa usilovala reagovať zavedením výroby závesných kotlov a plynových radiátorov. V roku 1996 sa navyše objavil francúzsky investor, ktorý chcel podľa generálneho riaditeľa Modrathermu Henricha Balejíka významne rozšíriť výrobu a zamerať ju na trhy Európskej únie. Jeho vstupom sa malo znížiť aj veľké úverové zaťaženie spoločnosti.
Ani po troch rokoch prípravy sa však projekt nakoniec neuskutočnil. Ako spomína H. Balejík, spoločnosť počas tohto obdobia veľmi finančne vyčerpávalo splácanie úveru od Slovenskej sporiteľne, a.s., Bratislava. „Úroky napokon prevýšili istinu, takže nebol predpoklad ďalšieho splácania,“ tvrdí šéf Modrathermu. Banke spoločnosť dlhovala 33 miliónov korún a tá ju napokon navrhla do konkurzu. Súd ho vyhlásil v apríli 2000. Úver neskôr vláda presunula do Slovenskej konsolidačnej, a.s., Bratislava.
Majetok pôvodného Modrathermu odkúpil vlani od správcu konkurznej podstaty Modratherm Slovakia. Jeho väčšinovým majiteľom je rakúska firma Josef Fidler GmbH Traismauer, menší podiel vlastní aj ďalší Rakúšan Klaus Hartlieb a spolumajiteľ pôvodného Modrathermu Henrich Balejík.
Ostatní dvaja spolumajitelia ešte pred vyhlásením konkurzu z firmy odišli a založili si vlastné spoločnosti. Rakúsky Fidler je podľa generálneho riaditeľa modranskej firmy inštalatérska spoločnosť. Ako člen združenia elitných rakúskych inštalatérskych firiem 1a Installateur sa usiluje presadiť výrobky Modrathermu v tejto sieti.
Všetko závisí od SPP
Spoločnosť v súčasnosti podľa J. Jurčího vyrába štyritisíc stacionárnych a necelých tisíc závesných kotlov ročne. V Modre vyrobia za rok v doplnkovej výrobe aj desaťtisíc kusov plynových radiátorov. „Vo finančnom vyjadrení však jeden radiátor predstavuje iba polovicu kotla,“ počíta vedúci predaja. „Prispôsobili sme sa vývoju na trhu, zmenšili počet zamestnancov, produktivitu sme však zvýšili na dvoj- až trojnásobok.“
Firma teraz podľa jeho slov dáva prácu zhruba 65 ľuďom, ku ktorým v čase sezónneho rastu výroby pribudne aspoň dvadsať brigádnikov. „Plynový kotol je stavebnica – 80 percent vstupov pripadá na nákup súčiastok, zvyšok je práca s plechom,“ hovorí J. Jurčí. „Súčiastky vyrába v Európe len niekoľko významných výrobcov.“
Modratherm sa sústreďuje na slovenský trh, do zahraničia – najmä Juhoslávie, Rumunska a Ruska - vyváža približne štvrtinu produkcie. Jeho predaj je preto veľmi závislý od dopytu po kotloch najmä v práve plynofikovaných oblastiach. Vysoké investície SPP do plynových rozvodov z rokov 1996 až 1998 sa podľa slov J. Jurčího zrejme už nezopakujú, v tomto roku by sa však mali medziročne možno až zdvojnásobiť, keď vlani dosiahli necelú miliardu slovenských korún. „Ak sa to splní, môže byť náš rast ešte vyšší,“ myslí si šéf predaja Modrathermu.
Podnik podľa jeho slov stavil na inovácie a nové trendy na trhu. Rast cien plynu napríklad spôsobuje, že sa majitelia domov najmä v podhorských oblastiach vracajú k vykurovaniu drevom. Zákazníkom preto ponúka kotly ústredného kúrenia na pevné palivo. Podobne prišiel na trh s malými kotlami do bytov, pretože ich majitelia čoraz viac investujú do vlastného kúrenia, aby sa vyhli rastúcim cenám tepla z ústredných kotolní.
FOTO – PETER KREMSKÝ