Prečo ste sa rozhodli zostať na Slovensku a neodišli robiť dizajnéra do automobilky?
Počas štúdia v Ateliéri transport dizajnu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave som bol na stážach vo Volkswagene a v Mercedese. Vo Volkswagene som mal na starosti interiérový dizajn, v Mercedese som zase riešil exteriér pre špeciálne vozidlá, ako bol napríklad géčkový Mercedes alebo nedávno predstavený pick-up. Po návrate zo stáží som dokončil diplomovku a dostal som ponuky na prácu v automobilkách.
Povedal som si však, že chcem byť samostatný. Mal som pocit, že v automobilke je to v úvodzovkách stále to isté, že človek nerastie ďalej a zacyklí sa. Buď na sebe strašne maká aj za cenu osobného života a v tridsiatich piatich rokoch sa stane manažérom, ktorý však viac ako kreslenie rieši chodenie po mítingoch. Alebo sa nedostane vyššie a maká ako radový dizajnér až do dôchodku s tým, že keď prídu mladí dizajnéri, postupne ho vytlačia do úzadia. Nechcel som sa zacykliť a vytvoriť si štýl, ktorý jedného dňa zostarne. Sú ľudia, ktorým práca v dizajnovom štúdiu v automobilke vyhovuje, sú úspešní a baví ich to. Pre mňa osobne to nebolo.
Ako ste sa dostali k prvej zákazke?
Pár mesiacov po založení firmy som išiel do Hannoveru na najväčšiu výstavu traktorov. Zaparkoval som tam auto, dal na seba sako a za jeden deň som obehol celé expo. Pýtal som sa ľudí, či nepotrebujú dizajn, rozdával vizitky. Väčšina firiem ma nebrala vážne.
Mal som vtedy len dvadsaťpäť rokov a v ruke portfólio, ktoré som dal dokopy za posledné ušetrené peniaze. Na konci dňa som prišiel k najväčšiemu výrobcovi traktorov v Slovinsku, firme Agromehanika, a s ich obchodníkom sme si vymenili kontakty. Získal som takto zákazku na návrh dizajnu pre ich traktor, ktorý má byť predstavený koncom tohto roka. Začiatky sú pre všetkých rovnaké. Treba rozbehnúť celú mašinériu. Prvý rok sa človek orientuje v biznise a hľadá projekty. Ďalší rok trvá, kým sa rozbehnú.
Aké projekty ste vo Werkemotion robili?
Za tri roky nášho fungovania sme robili návrh luxusných šperkov. Navrhli sme dve lode. Jedna je tanker na zemný plyn a druhá normálna riečna loď s reštauráciou, galériou, divadlom, ktorá má 110 metrov. Klient pre ňu aktuálne hľadá partnerov.
Podľa nášho návrhu sa postavil v Bratislave štyridsaťmetrový pontón s reštauráciou pre lode z Rakúska. Robili sme aj dizajn dronu pre slovenskú firmu Drone'n'base.
Aktuálne finišujeme s dizajnom inteligentnej stoličky Neseda, za ktorou stojí zakladateľ Websupportu Michal Truban a odborník na zdravý životný štýl Vlado Zlatoš. Navrhujeme v podstate produkty od štyroch centimetrov po stometrové lode.
Projekt štyridsaťmetrového pontónu s reštauráciou pre lode prichádzajúce do Bratislavy z Rakúska Zdroj: archív Werkemotion
Čo vás baví viac, dizajnérska alebo podnikateľská časť biznisu?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?