Celé desaťročia sa predbiehali, kto bude lepší, krajší a bohatší. Dnes ich pritlačila kríza nového koronavírusu a hľadajú čo najrýchlejšie cesty späť k zašlej prosperite. Reč je o výrobcoch lietadiel Boeing a Airbus.

Americký Boeing je stále najväčším výrobcom lietadiel na svete a taktiež popredným výrobcom zbraní. Za druhý kvartál tohto roka však Boeing zaznamenal rekordnú stratu vo výške 2,4 miliardy eur.

Dva problémy Boeingu

Boeing má problém nielen s pandémiou, ale škandály s modelmi 737 max uzemnili tieto stroje na dlhé obdobie. Americký gigant tak musel celú svoju energiu venovať obnove dôvery a vylepšeniu modelov, ktoré spôsobili dve tragické udalosti.

Boeing už avizoval, že do roku 2022 zníži výrobu modelov 737 max zo súčasných 14 na sedem ročne. Predpokladá sa, že lietanie na krátke vzdialenosti sa obnoví skôr ako dlhé medzikontinentálne let.

Výroba lietadiel ako Boeing 767 alebo 747 zostáva preto nezmenená. Výroba Boeingu 747 bude ukončená v roku 2022 pokým by mal byť dokončený vývoj modelu 747-8F.

Výkonný riaditeľ Boeingu Dave Calhoun je optimistický a verí v skorú obnovu ekonomického rastu.

„Letecká doprava bola vždy odolná, naše portfólio produktov a technológií má dobrú pozíciu a veríme, že sa z krízy dostaneme a budeme opäť prosperovať ako líder nášho odvetvia,“ uviedol.

Naopak, optimizmu Boeingu nepodporuje počet objednaných lietadiel v júni, kedy sa Američanom podarilo predať len jedno lietadlo. Aj to nie civilné. Spoločnosť FedEx kúpila nákladný Boeing v dôsledku zvýšenia potrieb prepravy tovarov.

Pre porovnanie, v roku 2019 získal Boeing v tom istom mesiaci deväť objednávok. V tomto roku ale zaznamenal celkovo až 323 zrušených objednávok. 

Záchrana od americkej armády

Tržby Boeingu od prepuknutia pandémie padli o 48 percent. Jeho náprotivok Airbus zasiahla kríza v plnom rozsahu, tržby však Európanom klesli „len“ o 22 percent. Boeing musel zachraňovať štát a Spojené štáty v rámci svojej záchrannej pomoci a plánu obnovy poskytli spoločnosti 17 miliárd dolárov.

Hoci sa pomoc môže javiť ako dostatočná, neprejavila sa na dôvere investorov. Akcie stagnujú a z januára, kedy sa dal podiel v Boeingu kúpiť za približne 330 dolárov za akciu, sa dnes prepadli na úroveň 168 dolárov. Od februára 2020 sa akcie Boeingu prepadli o 70 percent.

Boeing sa v tomto roku môže aspoň pochváliť svojou objednávkou od americkej armády. Tá poslala dopyt v hodnote 265 miliónov dolárov na výrobu deviatich helikoptér modelu MH-47G Block II Chinook.

To však nezabráni masívnemu prepúšťaniu. Boeing plánuje prepustiť približne 16-tisíc zamestnancov. Celkovo americký gigant zamestnáva približne 161-tisíc ľudí.

Na archívnej snímke z 25. marca 2020 lietadlá americkej leteckej spoločnosti American Airlines.
Zdroj: Matt York
Na archívnej snímke z 25. marca 2020 lietadlá americkej leteckej spoločnosti American Airlines.

Airbus s problémami ako nikdy predtým

Airbus ohlásil v tomto roku stratu vo výške 2,2 miliardy dolárov. Za prvých šesť mesiacov stihla firma dodať 196 lietadiel.

V roku 2019 bola strata Airbusu na úrovni 1,4 miliardy. Ak pôjdeme ešte o rok dozadu, tak Airbus spomína na svetlé obdobie roka 2018, kedy vykázal zisk približne 3,1 miliardy.

„Dopad pandémie Covid-19 na naše financie je veľmi viditeľný v druhom štvrťroku, keď dodávky komerčných lietadiel klesli na polovicu v porovnaní s rokom 2019,“ uviedol vo vyhlásení šéf Airbusu Guillaume Faury.

Airbus už svoju produktivitu znížil o 40 percent a ohlásil, podobne ako Boeing, masívne prepúšťanie. O prácu by mohlo prísť približne 15-tisíc ľudí a šéf Airbusu poslal list všetkým zamestnanom. Tých je dokopy približne 130-tisíc.

„Vďačím vám za transparentnosť. Je nepravdepodobné, že stačí dobrovoľný odchod,“ napísal G. Faury v liste zamestnancom, čím dal najavo, aby sa ľudia pripravili na prepúšťanie.

Michael Schöllhorn, ktorý je prevádzkovým riaditeľom Airbusu v Európe povedal, že zavedené reštrikcie cestovania počas druhej vlny pandémie a zvýšený počet nakazených novým koronavírusom tvrdo zasiahol aj Airbus.

Airbus A380
Zdroj: Ryan Fletcher
Airbus A380

Vodíkové lietadlá

Zaujímavosťou však je, že Airbus doteraz neprijal žiadnu štátnu pomoc. Krátko po zverejnení jeho finančných výsledkov francúzsky minister hospodárstva Bruno Le Maire ponúkol Airbusu finančnú injekciu s tým, že Francúzsko je pripravené pomôcť „úplne“ a v prípade potreby „masívne“.

Hrozivá správa od Airbusu prišla vtedy, keď spoločnosť oznámila, že od apríla do júna tohto roka zaznamenala iba osem nových objednávok lietadiel. Pre porovnanie, v tom istom období v roku 2019 to bolo 290 objednávok.

Airbus a z časti aj Boeing momentálne zachraňujú menšie lietadlá, po ktorých je stále dopyt, nie však taký, ako pred krízou. V júni však prišla objednávka taktiež iba na jedno lietadlo. Akcie Airbusu sa prepadli z približne 136 dolárov na 66 dolárov.

Vo vývoji však Európania nezaspali a aj počas pandémie predstavili vodíkové lietadlá s nulovými emisiami. Tie by mali byť dostupné do roku 2035.

Guillaume Faury, výkonný riaditeľ spoločnosti Airbus, uviedol, že tento „historický okamih pre odvetvie komerčného letectva“ znamená „najdôležitejší prechod, aký toto odvetvie kedy zažilo“.