Spoločnosť Xiaomi poznajú Slováci nielen ako výrobcu smartfónov, ale aj ako značku, ktorá produkuje elektroniku z najrôznejších oblastí. Zákazníci sa tak dostanú nielen k zariadeniam určených pre smart domácnosti, ale aj k elektrickým kolobežkám či dokonca k varičom ryže.
Xiaomi sa do väčšieho povedomia Slovákov dostalo aj vďaka kamenným predajniam. Tým ostáva verné aj po pandémii a dokonca plánuje rozšírenie. „Chápem, že nakupovanie cez internet je pohodlné, ale aj v spoločnosti je mnoho ľudí, ktorí preferujú výber produkt a vyskúšanie osobne,“ tvrdí Milan Dzilský, Country Sales Manager Slovakia Xiaomi Technology.
V rozhovore prezradil, ako je Xiaomi spokojné s výsledkami na slovenskom trhu, aký je rozdiel medzi európskym a ázijským trhom, či aké sú aktuálne trendy v oblasti elektroniky.
Ako hodnotíte finančné výsledky Xiaomi Slovensko za minulý rok?
Za ostatné dva roky majú naše výsledky rastúci trend, čo ma pochopiteľne teší. Predajné výsledky dosiahnuté v minulom roku pokračovali v pozitívnom trende z roku 2020, keď sa Xiaomi produkty dostali v plnej miere do ponuky mobilných operátorov. Tento predajný kanál nám otvoril dvere pre ďalší segment zákazníkov.
To sú tí, ktorí sú zvyknutí si telefóny kupovať priamo od svojho operátora. Na Slovensku to je stále väčšina ľudí. Ako môžeme vidieť aj z IDC reportov, naše rasty prekonali očakávania aj v čase trhovej neistoty, a to vďaka dobre nastavenej stratégii.
Okrem zastabilizovania pozície Xiaomi v oblasti telefónov, sme ešte viac pozornosti venovali rozširovaniu produktov eko-systémového radu, čo sú všetky produkty mimo smartfónov.
Vlani sme v celosvetovom meradle dosiahli celkové príjmy v prepočte viac ako 47 miliárd eur, čo predstavuje medziročný nárast o 33,5 percenta. Čistý zisk za tento rok dosiahol 3,17 miliardy eur, čo je zas medziročný nárast o 69,5 percenta.
Zdražovaniu sa nevyhol ďalší mobilný operátor. Zákazníci si priplatia takmer za všetky služby
Ako sa darí na Slovensku predajniam Xiaomi Store? Cez ktoré obchodné kanály v rámci SR predávate najviac produktov?
Xiaomi kamenné predajne sa stali obľúbeným miestom zákazníkov. Zákazníci si dokážu lepšie vybrať a odkonzultovať produkty vyhovujúce ich potrebám. Tento kanál spolu s e-shopom je miesto primárne pre eko-produkty. Aj preto sme nedávno otvorili ďalšie dve predajne. Jednu v Prešove a druhú v Košiciach.
Momentálne máme na Slovensku štyri predajne a dva kiosky a plánujeme otvorenie ďalších obchodov. Pre smartfóny je zas silným predajným kanálom spomínaná spolupráca s mobilnými operátormi.
Takže Xiaomi aj po pandémii kamenným predajniam stále verí?
Kamenné predajne napriek pandémii nestratili na dôležitosti v plánoch a stratégiách a rátame s nimi určite aj naďalej. V budúcnosti plánujeme aj ich ďalšie rozširovanie. Chápem, že nakupovanie cez internet je pohodlné, ale aj v súčasnosti je mnoho ľudí, ktorí preferujú si produkt vybrať a vyskúšať osobne.
Česko-slovenské zastúpenie Xiaomi je dosť aktívne na sociálnych sieťach. Často sa ľudí pýtate na ich názory. Čo všetko vám tieto dáta dokážu povedať a aká veľká je ich váha pri vašej stratégii?
Xiaomi je pomerne mladá a technologicky zameraná spoločnosť, ktorá má silné zastúpenie aj na sociálnych sieťach. Vo firemnej DNA je silno zakorenené pravidelné zbieranie spätnej väzby od zákazníkov, vďaka čomu získavame dôležitý prehľad o tom, čo sa im páči a čo by chceli alebo potrebovali. Nie raz sa stalo, že na základe informácii od zákazníkov sa niektoré produkty prispôsobovali a menili.
Vyrábate veľké množstvo produktov. Koľko druhov produktov sa dostane do Európy? Koľko sa predáva v Číne?
Xiaomi predstavilo už vyše 2000 rôznych produktov mimo smartfónov. Tie pre Európu sa dôsledne vyberajú na základe potrieb a trendov trhu. Podľa toho potom vyberáme, čo je, na ktorom trhu najžiadanejšie. Aktuálne je pre Európu vyčlenených viac ako 300 položiek z portfólia takzvaných eko-produktov.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?