V súvislosti s  domácim turizmom mnohí skloňujú spojenia ako krásna príroda, neopakovateľné národné parky či minerálne bohatstvo. Generálny riaditeľ organizácie SLOVAKIA TRAVEL Václav Mika ich však nepovažuje za frázy. On ich vidí ako parametre, na ktorých možno vybudovať nielen populárny, ale aj dlhodobo udržateľný cestovný ruch.

Rok 2022 sa niesol v znamení uvoľňovania pandemických opatrení. Ako sa to prejavilo v oblasti cestovného ruchu?

Jedným z jej kľúčových parametrov je predvídavosť, pretože ľudia si plánujú, kde a v akom čase strávia dovolenku. Uvoľnenie opatrení to na rozdiel od minuloročnej situácie umožnilo. To je optimistická stránka veci. Na druhej strane treba jasne pomenovať vplyv konfliktu na Ukrajine na turistický ruch a energetickú krízu.

Máte na mysli stratu ruského trhu?

Áno. Už pár dní po vypuknutí konfliktu sme totiž zatvorili naše obchodné zastúpenie v  Rusku. Druhou stránkou veci je postoj zahraničných turistov z iných krajín, napríklad zo Spojených štátov amerických. Sú citliví na cestovanie do oblastí, ktoré sa nachádzajú v blízkosti vojnového konfliktu. No a, samozrejme, nie je deň, v ktorom by sme sa nestretli s problematikou energetickej krízy

Takže o akých výsledkoch môžeme vzhľadom na všetky faktory hovoriť?

Letná sezóna 2022 bola, čo sa týka domáceho aj príjazdového cestovného ruchu, na úrovni predpandemického roka 2018. A do rekordného roka 2019 nám chýbalo už len pätnásť percent, čo je dôvod na optimizmus. Keby som mal porovnať posledné dva roky, v tom minulom nám veľmi pomohli domáci turisti. Výsledky však boli katastrofálne z hľadiska zahraničného turizmu, pretože pred letnou sezónou bolo Slovensko prakticky zatvorené. Tento rok sa nám pomer zahraničných a domácich turistov zlepšuje. Hoci veľká časť Slovákov hladných po cestovaní sa v lete vybrala k moru, nahradili ich zahraniční turisti, ktorí sa k nám vracajú, čo považujem za dobrý parameter.

Slovensko teda prestáva byť doménou domácich turistov?

Proporčne by som to rozdelil na 38 a 62 percent v prospech domácich turistov, ktorí stále dominujú. Bude veľmi zaujímavé hodnotiť zimnú turistickú sezónu, ktorá je na rozdiel od minulého roka otvorená. Lyžiarske strediská majú odvahu, čo vidieť najmä na tom, že napriek nejasnostiam v oblasti cien energií otvárajú a modernizujú. Zároveň sa ukazuje, že väčšina z nich bude z hľadiska podmienok a cien konkurencieschopná vo vzťahu k zahraničným strediskám. Považujem to za veľmi dobrú správu, ktorú potvrdzujú prieskumy, podľa ktorých sú domáci odhodlaní stráviť sezónu na Slovensku. Takisto očakávame príchod zahraničných turistov z krajín ako Česko, Poľsko, Maďarsko či Nemecko.

Na snímke slovenská lyžiarka a ambasádorka Slovakia Travel  Petra Vlhová oslavuje na pódiu po 2. kole obrovského slalomu Svetového pohára žien v alpskom lyžovaní v talianskom Sestriere 10. decembra 2022.
Zdroj: Martin Baumann
Na snímke slovenská lyžiarka a ambasádorka Slovakia Travel Petra Vlhová oslavuje na pódiu po 2. kole obrovského slalomu Svetového pohára žien v alpskom lyžovaní v talianskom Sestriere 10. decembra 2022.

Ako nás zahraniční turisti vnímajú?

Tu je to potrebné rozdeliť na dve skupiny. V  rámci spomínaných susedných krajín sme známi. Práve preto na ne orientujeme našu kampaň Tak blízko k  zážitkom, tak blízko k vám. Pomáha nám v tom aj ambasádorka SLOVAKIA TRAVEL Petra Vlhová. Veľ ké rezervy však máme vo vzdialenom zahraničí, ale aj v rámci západnej Európy. Prejavuje sa tam, bohužiaľ, to, že našu krajinu a jej dominanty v rámci cestovného ruchu dlhodobo nikto konzistentne nekomunikoval. A to teraz dobiehame.

Ako konkrétne?

Musíme konzistentne a autenticky komunikovať, čo ako krajina v cestovnom ruchu ponúkame. S tým súvisia emócie, ktoré to u turistov vyvoláva v rámci budovania značky Slovenska, na ktorom pracujú aj naši ekonomickí diplomati. Je totiž potrebné hovoriť o tom, aké obrovské parametre ako krajina máme, a to najmä v oblasti kúpeľníctva, jaskýň či národných parkov. To všetko sú veci, ktoré budú v rámci transformácie cestovného ruchu rozhodovať o tom, kde zákazník prežije dovolenku. Natrvalo treba odstrániť aj konkurenčnú nevýhodu vo forme vysokej DPH v segmente horeca, ktorá je pre prihraničné strediská veľkým mínusom.

Poznajú nás vďaka spomínanej prírode aspoň susedné krajiny?

Samozrejme, je to naším obrovským benefitom. Stále tu funguje aj určitý sentiment, na ktorý sa dá spoliehať, najmä vo vzťahu k Česku a Poľsku. Ich obyvatelia nás aj dnes považujú pri cestovaní za svoju prvú voľbu a na tom staviame svoju komunikáciu.

Václav Mika, riaditeľ štátnej agentúry Slovakia Travel
Zdroj: archív Slovakia Travel
Václav Mika, riaditeľ štátnej agentúry Slovakia Travel

Ako možno renomé Slovenska v zahraničí zlepšiť?

Komunikovať, komunikovať, komunikovať. Musíme byť prítomní na trhu každý deň prostredníctvom štandardných kampaní v médiách, na sociálnych sieťach alebo na všetkých typoch prezentácií, konferenciách a kongresoch, ktoré sú spojené s cestovným ruchom. A to nás čaká celý budúci rok.

Sú výzvou aj nové požiadavky cestujúcich?

Cestovný ruch je veľmi dynamická oblasť, a preto sa organicky mení na základe požiadavok trhu. Ten v súčasnosti ovplyvňujú napríklad zelené témy. Stále však ostáva v platnosti kľúčový parameter, teda pomer ceny a výkonu. Preto je veľmi potrebné pracovať s dátami. Napríklad Izrael nepatrí ani do prvej desiatky z hľadiska celkovej návštevnosti. Ale keď sa pozrieme na to, koľko dní strávia priemerní Izraelčania na Slovensku vďaka kúpeľným pobytom, posúva ich to do prvej päťky. A keď sme mapovali izraelský trh, prekvapilo nás, že Slovensko označujú za Švajčiarsko za rozumné peniaze. Ak sa pozrieme na cenovú úroveň v Izraeli, vo Švajčiarsku a na Slovensku, dáva to zmysel.

Čoraz viac sa hovorí o udržateľnosti. Dá sa táto filozofia vôbec uplatniť v cestovnom ruchu?

Opäť budem konkrétny. Pred troma týždňami sme vyhrali cenu Európskej komisie pre cestovný ruch (ETC) za udržateľnosť v európskej kampani roka Letné vlaky. Ide o priamu konfrontáciu tejto témy v cestovnom ruchu, keďže sme ekologickou dopravou pospájali atraktivity Slovenska a vypravili sme vlaky pre turistov, ktorých sa nám podarilo prepraviť takmer 50-tisíc. Pre mňa osobne je to dobrá správa aj preto, že sme pomerne mladý člen ETC. Vďaka tomuto oceneniu sa už nemusíme predstavovať, každý už vie, kde je Slovensko. A z hľadiska udržateľnosti cestovného ruchu sme v rámci Eurobarometra na druhom mieste.

Slovakia Travel získala cenu Európskej komisie pre
cestovný ruch za udržateľnosť v európskej kampani roka Letné vlaky
Zdroj: archív Slovakia Travel
Slovakia Travel získala cenu Európskej komisie pre cestovný ruch za udržateľnosť v európskej kampani roka Letné vlaky

Ako tento koncept plánujete rozvíjať ďalej?

Náš vplyv je predovšetkým v oblasti budovania značky našej krajiny. SLOVAKIA TRAVEL nie je cestovná kancelária, ale národná organizácia na podporu a propagáciu cestovného ruchu. Preto nás čaká aj táto komunikačná činnosť. V rámci nej budeme propagovať parametre, ktoré sú nielen, ľudovo povedané, sexi, ale vytvárajú vhodné podmienky na budovanie cestovného ruchu. Opäť uvediem príklad: máme dvanásť národných parkov, z ktorých dva – Poloniny a Muránska planina, nemajú typickú masovú infraštruktúru. Naskytuje sa nám preto príležitosť vybudovať ju v nich tak, aby spĺňala požiadavky modernej doby a udržateľnosti

Zaujíma táto oblasť skôr zahraničných alebo slovenských turistov?

Myslím si, že to ide v ruka v ruke. Ak sa totiž dívam svojou optikou na budúce generácie, dnes je zelená výchova už bežnou súčasťou vzdelávania. Napríklad moje deti sú u nás kontrolórmi triedenia odpadu.

Takže nám tu rastie nová generácia cestovateľov, pre ktorých bude udržateľnosť dôležitým parametrom?

Máme o tom analýzy, a keď sa pozrieme na online oblasť, najmä na sociálne siete, tá téma tam rezonuje veľmi silno.

Aké výzvy vás do budúcna čakajú?

Budeme sa venovať našim trom základným princípom: budovaniu značky, prilákaniu turistov a tvorbe dobrého produktu cestovného ruchu. Budovanie povedomia o Slovensku totiž ešte nejaký čas zaberie. Na porovnanie, aj taká známa krajina ako Švajčiarsko strávila celý minulý rok budovaním povedomia o tom, že je vhodnou dovolenkovou destináciou.

Václav Mika

Od roku 2021 vedie národnú organizáciu pre podporu a propagáciu cestovného ruchu SLOVAKIA TRAVEL. Svoje skúsenosti  zbieral počas svojho dlhoročného pôsobenia na vedúcich pozíciách popredných slovenských médií ako Rádio Expres, TV Markíza, RTVS a Prvej slovenskej mediálnej agentúry. Tiež pôsobil ako externý poradca ministra kultúry pre oblasť informačnej politiky a masmédií. Zároveň je predsedom Správnej rady Vysokej školy múzických umení a v roku 2017 mu bol čitateľmi týždenníka TREND udelený titul „TOP Manažér roka 2017“.

Ďalšie dôležité správy