(Aktualizované 10.5., 14:30.)

Americký softvérový koncern Microsoft kupuje internetovú komunikačnú spoločnosť Skype za 8,5 miliardy dolárov. Transakciu dnes Microsoft oficiálne potvrdil na svojej internetovej stránke. Analytici boli prekvapení z vysokej kúpnej ceny, ktorá je podľa nich výrazne nadhodnotená.

O Skype bol podľa agentúry Reuters veľký záujem už minulý týždeň. Spoločnosti Google a Facebook s ním nezávisle od seba zvažovali vytvoriť spoločný podnik. Facebook prehodnocoval aj myšlienku získať Skype pod svoju kontrolu, no tieto plány mu teraz zrejme prekazil Microsoft. Napriek dlhu firmy, ktorý sa v apríli vyšplhal na 775 miliónov dolárov, má kupec jednoznačný záujem získať ju. Má viaceré predpoklady na to, aby obchod úspešne uzatvoril vrátane potrebných finančných prostriedkov. Skype je pre Microsoft zaujímavý aj vďaka svojej značke, ktorá je medzi používateľmi dobre známa. No napriek tomu je otázne, či bude nový majiteľ schopný z transakcie vyťažiť, keďže záujem o túto službu rastie najmä preto, že je z veľkej časti bezplatná.

Rivalita medzi internetovými spoločnosťami sa čím ďalej, tým viac vyostruje. Vďaka mobilným dotykovým zariadeniam sú najmä online komunikačné nástroje veľmi atraktívne, čo súčasnou ponukou potvrdil aj Microsoft. Analytici predpokladajú, že portfólio nových služieb Skype by sa mohlo integrovať do herných systémov Xbox 360 a Kinect, prípadne do profesionálnych pracovných nástrojov balíka Office. Microsoft by získal aj 170 miliónov registrovaných členov, ktorí Skype využívajú.

V roku 2005 získal Skype americký internetový aukčný portál eBay, ktorý ho kúpil za 2,6 miliardy dolárov. Jeho zámerom bolo prepojiť v reálnom čase tých, ktorí tovar v aukčnej sieni predávajú, s tými, ktorí majú záujem ho kúpiť. Táto myšlienka sa však nikdy neujala a eBay tak nebol schopný obchod zužitkovať. Efekty, ktoré si od akvizície spoločnosť sľubovala, nakoniec nedopadli podľa jej predstáv. O dva roky neskôr teda Skype predala, no nechala si menšinový, 30-percentný podiel. Ten má podľa súčasnej ponuky Microsoftu hodnotu 2,4 miliardy dolárov, takže eBay na obchode nepochybne zarobí.

Ak sa obchod vydarí, pre Microsoft to bude najväčšia transakcia, ktorú kedy uzatvoril. Svojou hodnotou predbehne aj obchod z roku 2007, keď firma kúpila online reklamnú spoločnosť aQuantive za šesť miliárd dolárov. Microsoft je schopný pritlačiť aj na veľkých hráčov, čo v minulosti už niekoľkokrát potvrdil. V roku 2004 zvažoval ponuku v hodnote 50 miliárd dolárov za nemeckú softvérovú spoločnosť SAP, v roku 2008 chcel zaplatiť len o dve miliardy menej za internetový vyhľadávač Yahoo. Oba obchodné zámery nakoniec zlyhali.

Ilustračné foto na titulke - Archív