Slabosti jedných skrývajú nové príležitosti pre druhých. V podnikaní to platí dvojnásobne. Slovensko sa po príchode trojice automobilových obrov Volkswagen, PSA Peugeot Citroën a Kia stalo pre zahraničných investorov lákadlom.

Silnejúci prítok zahraničných producentov autodielcov pre osobné automobily zo strojárstva či z hutníctva motivuje k presunom na Slovensko aj producentov autosúčiastok pre nákladné vozidlá či stavebné stroje.

Prichádza a rastie najmä kapitál zo susedných krajín. Rakúsko je čo do počtu zahraničných investícií aj objemu kapitálu v posledných piatich rokoch na treťom mieste zahraničného investičného pelotónu na Slovensku. Prieskumné kroky tu robili rakúski investori po roku 1989 medzi prvými.

Patrí medzi nich aj strojárska skupina Miba so svojím prvým slovenským závodom z roku 1991 v Dolnom Kubíne. Po presune výrobných kapacít z Veľkej Británie si svoju slovenskú výrobnú bázu rozšírila. Slabosť Sheffieldu poskytla príležitosť Vrábľom.

Dobré skúsenosti

Miba rozbehla vo Vrábľoch druhú dcéru

Do priemyselného parku vo Vrábľoch skupinu Miba podľa výkonného riaditeľa druhej slovenskej dcéry Miba Steeltec Martina Liebla pritiahlo atraktívne daňové prostredie, silnejúca ekonomika, zručná pracovná sila a dobrá spolupráca s vedením mesta.

Pre M. Liebla osobne je práca v zahraničí vždy novou výzvou. Po pôsobení v maďarskom závode Audi prijal pozíciu vo Vrábľoch. „Je napínavé spoznávať nový spôsob nazerania na svet a naučiť sa vžiť do myslenia iných,“ dodáva.

Vráble boli pre neho ďalším lákadlom. „Keď spoločne niečo budujete, tak sa vytvorí ohromný tímový duch a stmelí vás to,“ hovorí vrábeľský šéf, ktorý žije s rodinou v Nitre a každý deň sa snaží zlepšovať si slovenčinu.

Slovensko ho fascinuje. „Nálada je tu moderná a cítiť z nej rast. Vývoj v posledných rokoch bol skutočne razantný a človek cíti, že sa to tu hýbe,“ hovorí. Slovenské dvojča uviedli do prevádzky vlani v septembri. Výstavba komplexu sa začala v marci 2005.

Vrábľom pomohli aj dobré referencie z Dolného Kubína, kde rakúsky investor pôsobí už sedemnásť rokov a s vyše 500 pracovníkmi patrí medzi najvýznamnejších zamestnávateľov v oravskom regióne, stále chudobnom na investorov.

V minulom roku tam Rakúšania investovali vyše štyri milióny eur do novej výrobnej linky na produkciu spekaných výliskov technológiou práškovej metalurgie. To oravskú prevádzku posunulo na vyššiu technickú úroveň pri výrobe väčších ozubených kolies do motorov.

Presun z Anglicka

Miba rozbehla vo Vrábľoch druhú dcéru

 

Martin Liebl: Aj na Slovensku presadzujeme vysokú kvalitu a dynamický rast produktivity práce.

Výrobná prevádzka vo Vrábľoch vznikla vlastne najmä preto, že závod na výrobu trecích obložení vo Veľkej Británii už nevyhovoval. Jeho umiestnenie v historickom centre Sheffieldu neumožňovalo v niekoľkostoročnej fabrickej budove jej ďalšie rozširovanie.

Stroje z Británie sa sťahovali na Slovensko v etapách a celý presun trval poldruha roka. Rozhodnutie pre Vráble padlo najmä pre ich optimálne dopravné napojenie na sesterský závod v rakúskom Roithame, ktorý bude zásobovať svojimi polotovarmi, a tiež blízkosť k hlavným zákazníkom v Nemecku, vo Francúzsku a v Taliansku.

Neporovnateľne vyššie anglické mzdy i dane, ale najmä celosvetový boom základných cien surovín a materiálov, ktoré majú na celkových nákladoch v tomto biznise vyše polovičný podiel, by nám teraz už zisky z výroby v Sheffielde neprinášali, dodáva M. Liebl.

Globálne centrum

Skupina Miba patrí medzi svetovú špičku v produkcii spekaných dielcov, klzných ložísk a trecích obložení. Vo Vrábľoch Rakúšania otvorili moderný výrobný závod na produkciu oceľových lamiel.

Takmer tristo pracovníkov tu bude ročne vyrábať pri plných obrátkach bezmála 15 miliónov kusov oceľových komponentov pre spojky a brzdy, ktoré sa uplatnia v ťažkých vozidlách, stavebných mechanizmoch, traktoroch a nákladných vozidlách. Vrábeľský závod bude celosvetovým centrom pre oceľové lamely v rámci skupiny Miba.

„S jeho pomocou budeme schopní si dlhodobo zabezpečiť celosvetové zásobovanie našich odberateľov vysokokvalitnými výrobkami,“ hovorí predseda predstavenstva spoločnosti Miba Peter Mitterbauer.

Popri výrobe tu skupina vybudovala aj vývojovú jednotku a plnohodnotnú nástrojáreň. Vysoká kvalita s orientáciou na dynamický rast produktivity práce je a bude prioritou aj na Slovensku, hovorí M. Liebl. Rovnako ako napĺňanie základnej vízie celej skupiny: „Žiadne vozidlo bez technológie Miba..

Z anglickej dcéry sem vedenie presunulo takmer sedemdesiat výrobných strojných zariadení a dokúpili aj nové. Ide väčšinou o technológie náročné na zaškolenie pracovníkov, preto prvá fáza prípravy slovenských pracovníkov prebehla už vo Sheffielde.

Život z exportu

Rakúšania vo Vrábľoch preinvestovali 20 miliónov eur. Polovicu z nich pohltila výstavba výrobnej haly a administratívnych priestorov. Zvyšok strojné zariadenia a náklady na školenie ľudí. V nasledujúcich troch rokoch chcú investovať každoročne približne milión eur, väčšinou do strojov.

Podľa M. Liebla sa vrábeľská investícia vráti do šiestich rokov. Napomôže to aj dynamický rast výroby. „Produkcia ruka v ruke s rastom produktivity práce vo Vrábľoch bude rýchlo napredovať..

Investori, ktorí kúpili naše akcie, nás prísne strážia, hovorí vrábeľský šéf. Akcie firmy Miba sú kótované na viedenskej burze a spoločnosť razí politiku vyplácania dividend, ktoré v minulom roku zvýšila o skoro pätinu na 3,3 eura na akciu. Kurz akcií za posledných päť rokov vzrástol viac ako dvojnásobne.

V prvom nábehovom roku 2007 vrábeľská dcéra dosiahla celkový obrat 15 miliónov eur. V tomto roku by sa mal zvýšiť o dve pätiny na 21 miliónov eur a v roku 2010 už vedenie slovenskej dcéry očakáva prelomenie hranice 30 miliónov eur.

V novom výrobnom komplexe sa ročne spracuje vyše desaťtisíc ton vysoko kvalitnej ocele. Z dovozu. Na Slovensku firma podľa finančného manažéra vrábeľskej dcéry Marka Barinu u slovenských hutníkov ekvivalent doteraz nenašla. Silnú dovoznú náročnosť má kompenzovať „totálny“ vývoz.

Do zahraničia už teraz smeruje celý objem výroby. A bude aj naďalej, hovorí M. Barina. Najviac – až štyri pätiny – do krajín Európskej únie. Zvyšok do Spojených štátov a Brazílie. V klientskej sieti vrábeľskej dcéry sú zvučné mená – John Deere, Volvo, Man, Iveco, Caterpillar a ďalší.

Ľudí si školia sami

Ekonomicky efektívna pracovná sila spolu s kreativitou ľudí je stránka, ktorú spoločnosť na Slovensku našla. „Sme bežec na dlhé trate, mzdy ani na Slovensku nebudú dlhodobo významne nižšie ako v Rakúsku,“ hovorí M. Liebl. Personálne náklady v brandži netvoria viac ako 15 percent z celkových nákladov.

Schopnosť ľudí zapojiť sa do náročných výrobných procesov bola pre nás veľmi príťažlivá, tvrdí vrábeľský šéf a dodáva, že v závode majú pracovníkov, ktorí dokážu v ojedinelých prípadoch aj desiatky rokov staré stroje z Anglicka sfunkčniť takmer na kolene. Doma v Rakúsku je firma známa aj tým, že jej pracovníci za osemdesiat rokov existencie firmy neboli ani raz bez vyplatených miezd.

Vlani firma vo Vrábľoch zamestnávala 230 ľudí. V tomto ich má byť 270 a do konca roku 2010 by ich počet mal stúpnuť na cieľových tristo. Spolu s výrobným závodom v Dolnom Kubíne by tak skupina mala na Slovensku dávať prácu osemsto ľuďom.

Už teraz však firma pociťuje nedostatok ľudí. Spolupracuje so slovenskými univerzitami i učilišťami. Centrálne školiace stredisko je v Rakúsku, spoločnosť uvažuje o jeho budúcej úzkej spolupráci s vrábeľským učilišťom. Jeho študentov by posielali na zaškoľovanie do rakúskeho strediska, kde si Miba ročne vychováva 90 vlastných učňov.

Foto – Vlado Benko