Ako pre portál Automobilwoche.de uviedol výrobný šéf Daimleru Markus Schäfer, nový závod by mal v Európe vyrásť do konca roku 2020, pričom rozhodnutie o jeho umiestnení má padnúť už v tomto roku.
Vyhýbavé odpovede
Investícia vysoko prevyšujúca miliardu eur môže podľa informácií portálu biztweet.eu skončiť aj na Slovensku.
„Je pravdou, že neustále skúmame parametre miestnej výroby v súvislosti s rastom trhu a predajným potenciálom. To platí pre všetky trhy a regióny. Pochopte prosím, že v tejto chvíli túto tému nemôžeme komentovať,“ uviedol pre biztweet úvahy o expanzii na Slovensko hovorca automobilky Matthias Krust. Rovnako vyhýbavo sa vyjadrilo aj slovenské ministerstvo hospodárstva.
Daimler pritom dlhodobo uvažoval o stavbe nového výrobného závodu v Rusku. Ešte v januári tohto roku šéf koncernu Dieter Zetsche pre portál Automotive News Europe potvrdil, že automobilka túto investíciu naďalej zvažuje. V situácii, keď sa predaj automobilov v Rusku v uplynulom roku prepadol o takmer 36 percent, je však výstavba nového závodu veľkým rizikom.
„Ak by neprišla kríza, už by tam zrejme závod mali. V súčasnej situácii je to však ťažko realizovateľné,“ myslí si odborník na automobilový priemysel Peter Homola. Napriek všeobecnému marazmu sa však značke Mercedes na ruskom trhu darí, keď vlani spomedzi prémiových automobiliek dosiahla najvyššie predaje aj najväčší trhový podiel.
Motoráreň reálnejšia
Nový výrobný závod tak bude zameraný predovšetkým na Európu a blízkosť k Rusku pri výbere lokality nebude hrať rolu. Pokiaľ by totiž Mercedes mal záujem vyrábať autá pre ruský trh, vzhľadom na clá a logistické náklady by nemalo význam postaviť fabriku inde ako v Rusku.
Podľa informácii Hospodárskych novín Slovensko nie je v hre o investíciu nemeckej automobilky. Vzhľadom na nedávny príchod štvrtej automobilky Jaguar Land Rover na Slovensko by ďalší výrobný závod bol už pre krajinu naozaj veľkým sústom. Reálnejšia je tak možnosť postaviť na Slovensku len motoráreň.
Poľské média označujú za favorita okrem domácej krajiny aj Maďarsko. Mercedes má totiž u južných susedov závod v meste Kecskemét, kde vyrába model B-triedy a štvordverové kupé CLA vrátane verzie shooting brake. Maďarsko má mierne navrch, keďže v Kesckeméte má Daimler podľa P. Homolu priestor na ďalšiu expanziu. Firma tam má k dispozícii pozemky na výstavbu rovnako veľkej fabriky.
„Ak by sa v plánovanej novej továrni vyrábali modely na rovnakej platforme, malo by pre automobilku väčší zmysel jej rozšírenie,“ vysvetľuje P. Homola.
Poliaci zase majú v zásobe pozemky, ktoré núkali pre Jaguar Land Rover. Chýba im však skúsenosť s výrobou prémiových modelov, čo ich nakoniec pripravilo o investíciu britskej automobilky. V hre sú však aj ďalšie krajiny východnej Európy.
M. Schäfer naznačil, že nový závod sa má vyznačovať výrazne menšou mierou automatizácie, čo znamená, že Daimler sa bude obzerať po krajinách s nízkou cenou práce. Do úvahy tak pripadá aj Rumunsko, Srbsko alebo Bulharsko. V Rumunsku už Daimler prostredníctvom dcérskej firmy Star Transmission vyrába prevodovky. V roku 2014 koncern do fabriky v meste Sebes investoval viac ako tristo miliónov eur s cieľom navýšiť výrobnú kapacitu.
Mercedes prudko rastie
Koncern Daimler má pritom za sebou mimoriadne úspešný rok. Predaj značky Mercedes vlani medziročne vzrástol o trinásť percent, keď celosvetovo zákazníkom dodala 1,87 milióna vozidiel. V súboji troch nemeckých prémiových automobiliek tak Mercedes skončil na druhom mieste za BMW, keď preskočil Audi.
Nový závod podľa M. Schäfera určite nepribudne v Nemecku. Daimler tu už má tri veľké fabriky v Sindelfingene, Brémach a Rastatte. Tie aktuálne prechádzajú zmenami, v rámci ktorých prevezmú vedúcu úlohu pri nábehu nových modelov. Rovnako dostatočné sú kapacity koncernu aj v severnej a južnej Amerike. Daimler aktuálne stavia nový výrobný závod v Mexiku, ktorý má spustiť produkciu už v roku 2018.
PSA Peugeot Citroën opäť zvažuje výstavbu motorárne
Okrem Mercedesu uvažuje nad výstavbou nového závodu na výrobu motorov aj francúzska automobilka PSA Peugeot Citroën, ktorá má v Trnave fabriku na produkciu automobilov.
„Samozrejme, výroba motorov bližšie k finalizačnej fabrike je niečo, nad čím uvažujeme. Pozeráme sa na túto možnosť z hľadiska nákladov a úspor, ktoré by sme takouto lokalizáciou dosiahli. Žiadne rozhodnutie zatiaľ nepadlo, ale áno, je to niečo, nad čím rozmýšľame,“ uviedol na autosalóne v Ženeve výkonný viceprezident automobilky Yann Vincent.
Výstavbu motorárne PSA Peugeot Citroën zvažoval už pri príchode na Slovensko. Automobilka ešte pred krízou plánovala rozšírenie trnavskej fabriky v rámci projektu Trnava 2, ktorý mal zvýšiť maximálnu ročnú kapacitu závodu na 450-tisíc vozidiel a priniesť aj výrobu motorov. Dlhová kríza v Európe spojená s prepadom dopytu po automobiloch koncernu PSA však tieto plány zhatila a skupina sa k nim už nevrátila.
Trnavský závod začne koncom tohto roka vyrábať nový model značky Citroën v segmente B malých mestských vozidiel. S novým modelom chce francúzska automobilka zároveň zvýšiť podiel regionálnych dodávateľov. Kým v prípade modelu Citroën C3 Picasso pochádza zo Slovenska alebo z krajín strednej a východnej Európy iba 35 percent dodávateľov, v prípade Peugeotu 208 je to už 44 percent.
Pri novom modeli, ktorým má byť nasledovník populárneho Citroënu C3, má až 86 percent dodávateľov pochádzať zo Slovenska a okolitých krajín regiónu. V takom prípade by pre automobilku dávalo zmysel postaviť v regióne aj motoráreň.
„V budúcnosti sa čoraz viac automobilov bude predávať na rozvíjajúcich sa trhoch. Preto by bolo určite zaujímavé posilniť naše kapacity v týchto krajinách. V takom prípade by sa oplatilo mať závod na výrobu motorov na Slovensku alebo v inej krajine v regióne. Ešte sme sa však nerozhodli,“ dodal Y. Vincent.