Malé a stredné podniky zostávajú pre banky zaujímavé. Potvrdila to aj Slovenská sporiteľňa, ktorá po reštrukturalizácií portfólia vkladá do tohto segmentu veľké nádeje. A to aj napriek tomu, že kríza v prvých mesiacoch roka postihla veľkú časť jej firemnej klientely. Percento zlyhaných úverov v segmente malých a stredných podnikov sa v banke vyšplhalo cez štyri percentá.
Potenciál malých a stredných podnikov vidí celá skupina Erste Group, do ktorej sporiteľňa patrí. Podľa štúdie, ktorú vypracovala v spolupráci s EFMA a zeb/rolfes.schierenbeck. associates je v regióne strednej a východnej Európy v priemere o 20 percent nižšia hustota malých a stredných podnikov na počet obyvateľov ako v krajinách západnej Európy.
Slabšie je tu aj využívanie produktov a crosselingu touto klientelou. „Očakávame, že o desať rokov budú tieto ukazovatele porovnateľné,“ hovorí Peter Krutil, člen predstavenstva Slovenskej sporiteľne. Do kategórie malej a strednej klientely sporiteľňa zhŕňa podniky s ročným obratom od milióna do 33 miliónov eur.
Mnoho menších podnikateľov čelilo tento rok kvôli rapídnemu poklesu tržieb veľkým problémom. Autor štúdie Helge Böschenbröker tvrdí, že po prekonaní krízy má segment malých a stredných podnikov potenciál pre udržateľný rast. No, či už majú podniky to najhoršie za sebou, si netrúfol odhadnúť. Podľa Krutila oživenie v sektore do konca roka zrejme už nepríde. V lepšie časy dúfa v prvom či druhom štvrťroku budúceho roka.
Helge Böschenbröker: Banky o podniky súťažia aj v čase krízy - vyššou kvalitou (anglicky)
Foto na titulke -Milan Illík