Pod značkou McDonald's v súčasnosti pôsobia na slovenskom trhu tri desiatky reštaurácií. Dve tretiny prevádzkuje samotná spoločnosť, zvyšok jej franchisingoví partneri. Zatiaľ posledná pobočka reťazca vyrástla v bratislavskom nákupnom centre Bory Mall koncom roka 2014.
„V roku 2018 plánujeme počet reštaurácií navýšiť, presný počet je skoro komunikovať,“ hovorí pre TREND.sk PR manažérka českého a slovenského McDonald's Zuzana Svobodová. Z tridsiatky súčasných reštaurácií v dvanástich slovenských mestách je 22 rozšírených o kaviarenský koncept McCafé. Takmer polovica, štrnásť prevádzok sa nachádza v Bratislave.
Nová reštaurácia McDonald's by mala byť podľa skorších informácií súčasťou rozšírenia petržalského hypermarketu Tesco o retailový park. Je však pravdepodobné, že spoločnosť len presťahuje na toto miesto svoju prevádzku zo susednej obchodnej galérie Danubia, kde je v prenájme. Celkový počet reštaurácií by sa tak nezmenil.
Vyššie ceny, tržby aj počet zamestnancov
V minulom roku McDonald's opäť zveľadil svoj slovenský biznis. Hrubé tržby mu stúpli medziročne o 13,3 percenta na 75,2 milióna eur. Ako už v posledných rokoch býva zvykom, firma opäť tvrdí, že šlo o jej hospodársky najúspešnejší rok od vstupu na trh. Prvú reštauráciu otvoril McDonald's na Slovensku v roku 1995 v Banskej Bystrici.
Reťazec ešte vo februári 2017 zvýšil ceny niektorých jedál. „Zdražili sme niektoré vybrané produkty zhruba o desať centov,“ citoval denník Sme Z. Svobodovú. Na zoznam zdražených jedál sa dostalo vyše tridsať položiek, medzi nimi napríklad Big Tasty, McChicken, Big Mac, ale aj ľadová káva alebo niektoré zmrzliny.
Zdroj: SITA / AP
Hoci počet reštaurácií fastfoodového reťazca na slovenskom trhu nerastie, výkonnosť existujúcej siete sa postupne zvyšuje. Zatiaľ čo v roku 2015 sa hrubé tržby prepočítané na jednu prevádzku pohybovali pod 2,1 milióna eur, vlani už presiahli 2,5 milióna eur. Stále platí, že slovenský McDonald's je v tomto ukazovateli lepší než český.
Po troch rokoch znižovania stavov McDonald's na Slovensku zvýšil počet pracovníkov. Medziročne stúpol o takmer pätinu na súčasných 2 061 zamestnancov. „Flexibilita pracovného času je našou veľkou devízou. Umožňujeme pracovať aj ľuďom s fyzickým či duševným postihnutím, so sťaženými možnosťami zamestnať sa, ľuďom bez praxe, rodičom s malými deťmi či študentom,“ približuje Adriana Boháčová, personálna manažérka McDonald's Slovensko.
Slovensko v novinkách pozadu
Podobným tempom ako na Slovensku rástli vlani tržby McDonald's aj v Česku. Za hamburgery a ďalšie potraviny zákazníci v 96 reštauráciách utratili 5,18 miliardy korún (206 miliónov eur). V Česku reťazec už rekonštruoval väčšinu prevádzok na takzvanú reštauráciu novej generácie. Podľa portálu Ihned.cz dala firma spoločne s franchisingovými partnermi do modernizácie za posledné dva roky pol miliardy korún (približne 20 miliónov eur).
Zdroj: mcdonaldsczech / Youtube
Vo väčšine českých reštaurácií McDonald's si tak zákazníci môžu objednať jedlo prostredníctvom samoobslužného kiosku. Celkovo sa na nich urobí zhruba 15 percent objednávok. Firma v minulosti avizovala nasadenie technológie aj na slovenskom trhu, termín však nespresnila. „Zavedenie samoobslužných kioskov sa na Slovensku v tomto roku neplánuje,“ poznamenáva Z. Svobodová.
Na českom trhu má reťazec v tomto roku v pláne vyskúšať vo vybraných reštauráciách donášku ku stolu. „Do dvoch rokov ponúkneme vo všetkých našich predajniach obsluhu pri stole. To je budúcnosť českého McDonald's,“ cituje portál Ihned.cz šéfa českého a slovenského McDonald's Tomasza Rogacza, ktorý je v tejto funkcii od augusta 2014.
V niektorých českých pobočkách McDonald's ponúka možnosť, aby si zákazníci vybrali ingrediencie, ktoré do burgra chcú. Skôr než rozšírenia tejto služby by sa Česi mohli dočkať rozvozu objednávok. Spoločnosť chce ale počkať, kým na trh vstúpi služba Uber Eats, s ktorou spolupracuje. Podľa T. Rogacza sa tak pravdepodobne stane v tomto roku. Pokiaľ sa tak stane, McDonald's začne rokovať o podmienkach prípadnej spolupráce.
Pre slovenských zákazníkov má fastfoodový reťazec na tento rok nachystané tradičné sezónne ponuky. „Nepochybne najväčšou udalosťou roka bude 50. výročie legendárneho Big Macu – najpredávanejšieho produktu McDonald's,“ konštatuje Z. Svobodová. Novinkou je aj zapojenie spoločnosti do projektu elektromobility.
Ako sa darí slovenskému McDonald's | |||||
Rok | Tržby | Zmena v % | Počet zamestnancov | Počet prevádzok | |
2010 | 47 915 | 1 947 | 23 | ||
2011 | 53 250 | 11,1 | 2 001 | 27 | |
2012 | 56 929 | 6,9 | 2 172 | 29 | |
2013 | 57 930 | 1,8 | 2 225 | 29 | |
2014 | 59 568 | 2,8 | 2 130 | 30 | |
2015 | 62 604 | 5,1 | 1 750 | 30 | |
2016 | 66 395 | 6,1 | 1 729 | 30 | |
2017 | 75 223 | 13,3 | 2 061 | 30 | |
Pozn.: Tržby sú v tisíckach eur | |||||
PRAMEŇ: McDonald's |