Po necelých štyroch rokoch je ale všetko inak. Z plánovanej expanzie vzišlo, nedávno zavreli dve pobočky v mestách Tuzla a Banja Luka a ako informujú bosnianska médiá, McDonald's už funguje len v Sarajeve.

McDonald's spočiatku lákal najmä mladších Bosniakov svojou novotou aj dotykom západného sveta, konkurencia miestnych pochutín sa ale ukazuje byť nad sily americkej firmy.

Sarajevo aj ostatné bosnianska mestá sú plné stánkov s rýchlym občerstvením, okrem mäsa na rošte ponúkajú napríklad tradičné slané koláče - pity, obrovská je aj ponuka sladkostí.

Rolu určite hrajú aj ceny, ktoré sú u McDonald's predsa len vyššie na pomery krajiny, kde priemerný príjem dosahuje 850 konvertibilných mariek (435 eur).

Napríklad Big Mac stojí v Sarajeve 6,5 konvertibilnej marky (3,3 eura), teda podobne ako veľká porcia tradičných čevapi z mletého mäsa v asi najlepšom sarajevskom podniku svojho druhu Željo. Menej preslávené občerstvenia si v bosnianskej metropole účtujú za tradičné jedlo pripravované na rošte len päť mariek.

Jedlá z McDonald's navyše podľa názorov miestnych, ale aj turistov, nemôžu tradičným bosnianskym dobrotám konkurovať ani chuťovo.

Známy americký reťazec s rýchlym občerstvením sa v poslednej dobe potýka s odlivom zákazníkov nielen v malej Bosne a Hercegovine. Podľa čísel z vlaňajšieho októbra sa v reštauráciách McDonald's, otvorených najmenej 13 mesiacov, tržby znížili o viac ako tri percentá.