Spoločnosť McDonald's je najväčšiou celosvetovou sieťou reštaurácií rýchleho občerstvenia. V súčasnosti má vyše 25-tisíc reštaurácií v 119 krajinách sveta. Zamestnáva pol druha milióna pracovníkov. V USA je približne 14-tisíc reštaurácií. Podľa odhadov denníka Financial Times firma McDonald's bola prvým zamestnávateľom jedného z desiatich Američanov.
Materská spoločnosť McDonald's Restaurant Operation, Inc. sídli v Delaware v USA. Viac ako 70 percent reštaurácií prevádzkuje formou franchisingu. Zvyšok riadia priamo dcérske spoločnosti McDonald's.
Zatiaľ desať
Firma vstúpila na slovenský trh v roku 1995 pilotnou prevádzkarňou v Banskej Bystrici. O rok otvorila prvú franchisingovú reštauráciu v Trnave. V súčasnosti je v SR desať reštaurácií McDonald's, z toho štyri sú franchisingové. Zostávajúcich šesť jednotiek riadi priamo dcérska spoločnosť McDonald's Slovakia, s.r.o., Bratislava so základným imaním 417 mil. Sk. Tú celú vlastní materská korporácia. V ČR sa počet reštaurácií blíži k číslu 60.
Zatiaľ posledným prírastkom v rodine McDonald's na Slovensku je prevádzkareň v Polus City Center v Bratislave, ktorej chod zabezpečuje franchisista. Je neštandardná, pretože je umiestnená v nákupnom centre a má takzvaný food court. Znamená to, že niekoľko susediacich reštaurácií má spoločný priestor na konzumovanie, čím dochádza k vzájomnému prelievaniu zákazníkov.
"Nehovorme o ziskovosti. Tá je vo všetkých reštauráciách veľmi dobrá. Každá z našich prevádzkarní je zisková. Za zmienku stojí, že naša firma musí splácať úver, ktorý sme si zobrali z materskej spoločnosti. A splácame ho aj s úrokmi," reaguje na otázku TRENDU marketing manažér spoločnosti McDonald's Slovakia Vladimír Jedlička. Odmietol však konkretizovať výšku úveru s tým, že ide o internú informáciu.
Franchisistom je s.r.o.
Franchisisti prevádzkujú reštaurácie McDonald's na Slovensku v právnej forme spoločností s ručením obmedzeným. Ide o takzvané jednoosobné spoločnosti, ktoré sú v stopercentnej výške vlastnené jednou fyzickou osobou.
Podľa franchisingovej zmluvy nemôžu mať franchisisti v obchodnom mene servisnej s.r.o. názov McDonald's. Na druhej strane majú právo podnikať pod touto obchodnou značkou. Trnavskú reštauráciu napríklad prevádzkuje firma Reston, s.r.o., Bratislava. Otto Galis, prvý franchisista spoločnosti McDonald's na Slovensku, má dve licencie, pričom obe reštaurácie prevádzkuje prostredníctvom firmy Regata, s.r.o., Bratislava.
Postavenie reštaurácie McDonald's na zelenej lúke si vyžaduje náklady okolo 40 mil. Sk. Existujú dva spôsoby financovania franchisingu. Prvým je priamy franchise. Franchisista platí za licenciu 14 mil. až 16 mil. Sk, pričom 50 % z tejto sumy musí mať pri štarte franchisingu. Môže si zobrať úver, a tak čiastočne financovať licenciu. Výhodou sú nižšie franchisingové poplatky.
Druhou alternatívou je program BFL (business facility lease), prenájom obchodných zariadení. Lízing trvá 36 mesiacov. Po uplynutí tohto času lízované zariadenia odkupuje franchisista. Budova reštaurácie a pozemok, na ktorom je postavená, sú od začiatku vo vlastníctve franchisora. Pri BFL si franchisista nesmie vziať úver z banky. Potrebnú sumu, ktorá sa pohybuje okolo pol druha až dva milióny korún, musí mať z vlastných zdrojov.
Podmienkou je ročný tréning
McDonald's poskytuje žiadateľovi o licenciu zaškolenie, ktoré trvá deväť až dvanásť mesiacov. Výberový proces má niekoľko krokov. Tréning sa začína pohovorom s franchisingovým manažérom. Druhým krokom je, že záujemca strávi päť dní priamo v reštaurácii. Záverečnou etapou je deväť- až dvanásťmesačný tréning, keď franchisor odovzdáva budúcemu franchisistovi potrebné know-how. Budúci franchisista nedostáva počas skúšobného obdobia mzdu.
Na otázku TRENDU, či sa adept na franchisistu nevydáva firme McDonald's na milosť a nemilosť a či má istotu, že po absolvovaní tréningu s ním uzatvorí franchisingovú zmluvu, V. Jedlička uvádza, že firma si jeden až dva mesiace necháva otvorené zadné dvierka. "Po skončení tréningu sa nám ešte nikdy nestalo, že by sme s kandidátom nepodpísali zmluvu." Uvádza, že firma McDonald's si nemôže dovoliť nerešpektovať džentlmenské dohody.
V praxi však už došlo aj k prípadom, že McDonald's po jednom alebo dvoch mesiacoch skončil spoluprácu. Rovnako kandidát na licenciu môže počas tohto obdobia vycúvať, pokiaľ mu koncepcia podnikania nevyhovuje. Počas tréningu sa nepodpisuje zmluva, ktorou by bol franchisor alebo franchisista viazaný.
Zmluva má vyše 30 strán
Franchisingová zmluva spoločnosti McDonald's Slovakia má vyše tridsať strán. Franchisista spoločnosti McDonald's platí balík poplatkov. Odvádza franchisorovi rentu 14 %, 5 % franchisingový poplatok a 5 % marketingový poplatok. Ak má podnikateľ obchodné zariadenia na lízing (BFL), platí navyše päťpercentný poplatok. Celkové poplatky sa tak môžu vyšplhať až na 29 percent. Všetky poplatky sa počítajú z mesačných tržieb franchisistu. Renta je poplatok za vybudovanie reštaurácie, inžinierskych sietí, započítaná je v tom aj cena za užívanie pozemku. Franchisingový poplatok sa platí za používanie know-how, licenciu, logo, ochrannú známku a obchodnú značku. Marketingový poplatok je určený na marketingové aktivity reťazca.
Nakupovanie vianočných darčekov na internete: Ako sa nestať obeťou podvodu?
Koncom roka pravidelne prichádza najrušnejšie obdobie e-shopov. Všetko to začína Black Friday zľavami, pokračuje doplnkovými Cyber Monday akciami a následne vrcholí výhodnými predvianočnými ponukami. Doslova sviatky pre bežných spotrebiteľov. V mori tisícok serióznych e-shopov však môžete pri nákupe natrafiť aj na podvodníkov. Verte či nie, len na Slovensku je aktuálne evidovaných vyše tisíc podozrivých e-shopov. Na čo si teda dávať pozor pri nakupovaní vianočných darčekov na internete a ako sa nestať obeťou podvodu?