Spoločnosti má plán pomôcť znížiť náklady, priviesť späť zákazníkov a premeniť najväčší svetový reťazec reštaurácií s rýchlym občerstvením na „moderného, ​​progresívneho“ predajcu sendvičov, napísala agentúra Reuters. Investorov však plán S. Easterbrooka príliš nenadchol a akcie firmy sa namiesto toho, aby posilnili, prepadli o viac ako 1,5 percenta.

Spoločnosť chce reštrukturalizovať svoju činnosť do štyroch nových skupín. Sú nimi vlajkový domáci trh v Spojených štátoch, divízia zavedených zahraničných trhov ako Austrália a Británia, divízia trhov s vysokým rastom ako Čína, a divízia zahŕňajúca trhy vo zvyšku sveta. Doterajšie členenie bolo podľa zemepisných oblastí.

Firma okrem toho plánuje predať 3 500 reštaurácií záujemcom, ktorí ich budú prevádzkovať formou franšízy. Vo forme franšízy je teraz približne 81 percent prevádzok McDonald's. Podľa terajších plánov by sa tento podiel mal v nasledujúcich štyroch rokoch zvýšiť na 90 percent.

Firma plánuje znížiť náklady zhruba do roku 2017 o 300 miliónov dolárov. Nedokáže ale vraj zatiaľ povedať, aký to bude mať dopad na pracovné miesta.

S. Easterbrook tiež zdôraznil, že spoločnosť bude viac načúvať zákazníkom, zjednoduší fungovanie reštaurácií, zlepší vnímanie kvality svojich produktov, a odstráni „ťažkopádnu“ štruktúru riadenia.

Konkurencia ich bije aj keď je drahšia

McDonald's bojuje s rastúcou konkurenciou na rôznych frontoch. Minuloročné problémy s významným dodávateľom poškodili jeho tržby v Ázii, príliš sa mu nedarilo ani v Európe. Celkový zisk vlani klesol o 15 percent. Reťazec pripustil, že nedokázal pružne reagovať na meniace sa chute zákazníkov.

„Skutočnosť je taká, že náš nedávny výkon bol zlý. Čísla neklamú,“ uviedol podľa agentúry AP S. Easterbrook, ktorý stojí na čele firmy od 1. marca.

McDonald's čelí najmä tlaku z narastajúcej konkurencie. Na domácom trhu sú to napríklad fastfoodové reťazce Shake Shack, Five Guys, ktorý sa rýchlo po USA rozšíril v posledných rokoch v podobe franšíz či Smashburger. Ten síce vznikol až v roku 2007, no tiež aj vďaka franšízam má už stovky predajných miest. Všetky sú populárne najmä medzi mladšími zákazníkmi. Tí oceňujú vyššiu kvalitu, ktorú tieto reťazce deklarujú, lepšiu chuť, za ktorú sú si ochotní priplatiť.

Tým podstatným, čo plánuje S. Easterbrook zmeniť, sa tak ukazuje pošramotený imidž značky. Okrem iného aj zvýšením kvality potravín. Práve na tú zákazníci kladú stále väčší a väčší dôraz. Aj na Slovensku sa podarilo uchytiť viacerým novým podnikom, ktoré rovnako ako americký reťazec predávajú najmä hamburgery, no vsadili na kvalitu, za ktorú sú zákazníci ochotní zaplatiť aj o niečo vyššie sumy.

Ukazuje sa tak, že marketing prestáva stačiť. A v prípade McDonald's obzvlášť. Zlé meno z pohľadu kvality potravín si firma budovala u zákazníkov roky. Čiže jej zrejme pomôže si ich získať späť, prípadne prestať strácať len chutnými a kvalitnými potravinami.

Otázne však je, či tým zas neodradí inú časť klientely. McDonald's totiž z veľkej miery obľubujú tí zákazníci, ktorí chcú dostať svoj hamburger či hranolčeky čo najrýchlejšie. Či už priamo v prevádzke alebo len cez okienko svojho auta v McDrive. Nemajú čas čakať na zdĺhavejšiu prípravu čerstvého jedla a sú tak viac-menej stotožnení s tým, že budú konzumovať vopred predpripravené ingrediencie. Otázne je i to, ako by zareagovali na prípadné zdraženie, ktoré by sa s nárastom kvality dalo očakávať.

Skúšajú donášku

Reťazec sa snaží osloviť klientov aj prinášaním nových služieb. Aktuálnou novinkou je donášková služba, ktorú firma spustila v niektorých častiach New Yorku.

V Manhattane, Brooklyne a Queense si od pondelka môžu zákazníci objednávať čokoľvek z ponuky reťazca okrem zmrzliny a kuriéri im to z jednej z okolitých prevádzok prinesú za poplatok domov. Firma tvrdí, že ak sa novinka osvedčí, je pripravená ju rozšíriť aj do ďalších miest.

Koncom marca prišiel reťazec aj s ďalšími novinkami. V Nemecku začne ponúkať roznášanie jedál k stolu, objednávku budú môcť zákazníci urobiť pri pulte, v digitálnom kiosku alebo u čašníka s tabletom. V USA si zas zákazníci budú môcť objednať raňajkové menu po celý deň.