Situácia na trhu s automobilmi v Európe nie je ideálna. Ich predaj v decembri medzimesačne klesol asi o štyri percentá, a to najmä v dôsledku poklesu dopytu po elektrických vozidlách. Navyše celkový predaj v decembri klesol prvýkrát za viac ako rok.
V reakcii na tento vývoj ako prvá prišla americká automobilka Tesla, ktorá ohlásila ďalšie zlacňovanie svojich modelov. Zároveň sa európske automobilky pripravujú na pomalší rast predaja aj v tomto roku.
Automobilová skupina Stellantis, ktorá pôsobí aj na Slovensku so svojím etablovaným výrobným podnikom pri Trnave, má však inú stratégiu.
Avizovala, že prinesie hneď niekoľko nových modelov a na ich zlacňovanie ani len nemyslí. Môže to byť výnosný biznis, ale aj riziko, obzvlášť v situácii, keď na starý kontinent posiela lacné vozidlá Čína.
Nepriamy efekt môže mať toto odvážne rozhodnutie šéfa Stellantisu aj na trnavský závod, ktorý sa v tomto roku a ďalšom období pripravuje na spustenie výroby hneď niekoľkých nových modelov.
Trh s autami má problém
Na najväčšom trhu v regióne – v Nemecku – sa predaj prepadol takmer o štvrtinu po tom, ako sa skončili dotácie pre nákup elektrických vozidiel. Navyše zvýšené náklady na pôžičky, slabšie hospodárstvo v niektorých častiach Európy a rastúci pesimizmus v súvislosti s elektrickými vozidlami zahmlievajú vyhliadky trendu elektromobility aj odvetvia ako takého.
Agentúra Bloomberg Intelligence predpovedá, že rast predaja elektromobilov sa v tomto roku spomalí až na päť percent zo štrnástich v roku 2023 a podľa analytikov spoločnosti Bernstein to pravdepodobne bude viesť aj k zníženiu cien automobilov a slabším výnosom ich výrobcov. Predajcovia a výrobcovia budú údajne čoskoro čeliť plnej sile slabého dopytu, dodávajú analytici.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?