Automobilová odnož slovenskej priemyselnej skupiny Matador ohlásila začiatkom týždňa nový projekt – výstavbu výrobného závodu v Rusku. Prevádzku plánuje postaviť v areáli ruskej automobilky Gaz v Nižnom Novgorode. Od jari budúceho roku bude kompletizovať dielce pre závod automobilovej skupiny Volkswagen v neďalekej Kaluge. V závode by mal Matador Automotive zvárať nosníky palubnej dosky na modely Volkswagen Jetta, Škoda Rapid a Yeti, ktoré montuje VW Group Rus v Kaluge. Čoskoro by mala pribudnúť aj výroba rovnakého modulu pre novú Škodu Octavia, informoval riaditeľ Matador Automotive Boris Sluka.
Objem výroby by mal dosiahnuť hodnotu zhruba štyroch miliónov eur ročne. Ako zdôraznil B. Sluka, ide o rozbeh projektu na ťažkom trhu. Aj preto vybraní pracovníci navštevujú kurzy ruštiny. Pri rozbehu pomáhajú aj skúsenosti, ktoré má skupina Matador ešte z čias spoločného projektu Matador Omsk.
Firma momentálne vyberá dodávateľov strojov pre novú fabriku a rieši výrobnú logistiku. Zvarovňa v Nižnom Novgorode bude totiž spájať výlisky zo svojich domácich lisovní vo Vrábľoch a Nitre. „Rokujeme s firmami, ktoré majú v tejto oblasti skúsenosti a logistiku zvládli. Zvažujeme dopravu kamiónmi aj vlakmi. Od dopravného riešenia bude tiež závisieť, aký veľký sklad postavíme,“ vysvetľuje šéf Matador Automotive. Logistické riešenie, spolu s parametrami časti fabriky Gaz-u, ktorú si Matador vyberie, určia podľa B. Sluku aj finálnu výšku slovenskej investície na ruskej pôde.
Nová fabrika bude zamestnávať pri štarte päťdesiat ľudí. Podľa B. Sluku však skupina ide do projektu s tým, že by malo ísť o rozbeh aktivít na ruskom trhu. Aj preto podľa neho Matador namiesto „módnej“ Kalugy zamieril do Nižného Novgorodu. Tam má automobilová výroba tradíciu od roku 1932. V tamojšej fabrike sa vyrábali známe Volgy a nákladné autá Gaz. „V silných rokoch robilo v meste v automobilovej výrobe stopäť tisíc ľudí, čo skúsime zužitkovať pri nábore,“ dodal B. Sluka.
Investícia v Rusku by mala rozšíriť biznis Matador Automotive, ktorý ma zatiaľ základňu na Slovensku a jeden závod v Česku. Automobilová odnož Matadoru zamestnáva niečo vyše 1 500 ľudí, z toho necelú stovku práve v českom Liberci, kde rozbehla produkciu vlani a rozširuje v ňom výrobu pre Škodu Auto. Hlavným závodom je lisovňa vo Vrábľoch, druhý závod má firma v Nitre. Okrem toho má firma aj vývojovú vetvu, ktorej jadrom je česká firma Aufeer Design, ktorá má okrem centrály v Mladej Boleslavi aj pobočku v Ostrave.
Zdroj: Maňo Štrauch
Foto - Maňo Štrauch