Spoločnosť MasterCard začala v Spojených štátoch predávať dáta o zvyklostiach používateľov svojich kárt inzerentom a obchodníkom, ktorým majú pomôcť vytvárať cielené kampane. Informácie povedia predajcom, kedy ľudia najčastejšie nakupujú či o aký typ výrobkov má ktorá skupina záujem, píše portál Financial Times. Na krajiny mimo USA zatiaľ firma produkt rozšíriť neplánuje.

Nadnárodná spoločnosť spracúvajúca platby svojimi kartami si za tento svoj nový biznis vyslúžila negatívne ohlasy. Kritikom sa nepáči, že ak majú údaje od zákazníkov pre ňu cenu, mala by od nich dostať povolenie na ich využitie, prípadne ponúknuť protihodnotu.

Základom celej služby pre obchodníkov je zbieranie informácií o transakciách. MasterCard ich miliardy následne spracuje a na základe podobností zhromaždí do jednotlivých kategórií. Všíma si pri tom dátum, čas, tovar, miesto či obchod, v ktorom sa platba uskutočnila. Vzniknutú cieľovú skupinu používateľov kariet následne predá firmám. Tie sa tak dozvedia, aký typ zákazníka si skôr kúpi spotrebnú elektroniku a aký zas napríklad luxusný tovar.

"Čo ak by ste vedeli určiť týždeň, v ktorom sa najviac utrácajú peniaze, následne vytypovať tých zákazníkov, u ktorých je dvakrát taká pravdepodobnosť, že ich budú míňať a na základe toho vytvoriť kampaň?" pýta sa v prezentácii spoločnosti jej senior viceprezidentka Susan Grossmanová. Firma spracúvajúca 34 miliárd transakcií ročne v 210 krajinách sveta začala na novom projekte pracovať vo februári.

Spoločnosť však zdôrazňuje, že nejde o osobné údaje jednotlivých zákazníkov a ochrana súkromia je jej kľúčovou hodnotou. V informáciach o transakciách síce dáva dokopy aj čísla kariet, tretím stranám ich však neposkytuje. Mená či adresy na tento účel nezhromažďuje.

"Sme si vedomí toho, že nám spotrebitelia zverili informácie o sebe a preto je najvyššou prioritou, aby sme zabezpečili, že sa jednotlivci či osobné informácie o nich nestanú súčasťou produktov mediálnych kampaní," vysvetlila stanovisko firmy S. Grossmanová.

Rozbehnutie služby prichádza po tom, čo sa spoločnosti Visa a MasterCard a niektoré veľké banky dohodli v Spojených štátoch s maloobchodom, že mu vyplatia viac ako sedem miliárd dolárov za údajný kartel. Obchodníkom sa nepozdávalo, že fixovali poplatky za prijímanie ich kariet a podali na súde žalobu. MasterCard plánoval spustiť nový projekt už v minulom roku, no zabrzdili ho obavy zo spôsobu využitia údajov, ktoré o zákazníkoch zhromaždil, firmami či s tým spojené právne prešľapy.

MasterCard rozbieha kšeft s dátami od klientov

Zdroj: SITA/AP

Ilustračné foto - SITA / AP