Príbehová kostra komiksových filmov sa v rôznych variáciách v zásade opakuje – sú tu ľudia či tvory obdarené nezvyčajnými superschopnosťami, ktoré sa skôr či neskôr rozhodnú využiť svoju silu pre všeobecné dobro. Zároveň sú tu zloduchovia, záporné postavy či temné entity, ktoré zvyčajne usilujú o zotročenie či záhubu sveta alebo známeho vesmíru. Konflikt medzi týmito stranami spravidla vyústi do finálneho súboja veľkých rozmerov. Hlavnej dejovej línii zvykne tiež sekundovať motív pomsty či vyrovnávanie sa postavy so svojím údelom.

Samozrejme, filmy na základe komiksov sa nakrúcali aj pred rokom 2008, nie však v takej pravidelnej miere, s takým rozpočtom a mediálnou sledovanosťou ako v súčasnosti.

Veľké plány do budúcnosti

V rámci filmového priemyslu sa rozlišujú dva konkurenčné komiksové vesmíry – ten, ktorý funguje pod značkou Marvel (Marvel Cinematic Universe – MCU), a ďalší pod značkou DC Comics (DC Extended Universe – DCEU).

V súčasnosti do roku 2019 Marvel Studios plánujú svoju už tak rozsiahlu zbierku rozšíriť o šesť ďalších celovečerných filmov, na každý rok vychádzajú tri – Black Panther, Avengers: Infinity War, Ant-Man and the Wasp, Captain Marvel, Avengers: Infinity War II. a Spider-Man: Homecoming 2.

Marvel vs DC: Komiksy súperia vo filmových vesmíroch o epický biznis

Zdroj: SITA / AP

Rovnaký počet komiksových premiér si zaumienila stihnúť do roku 2020 aj filmová DC franšíza – Aquaman, Flashpoint, Shazam, Justice League: Part Two, Cyborg a Green Lantern.

Obe konkurenčné značky zároveň paralelne pracujú aj na bohatej televíznej a seriálovej produkcii.

Mediálny ošiaľ

Každý nový komiksový film je na internete ostro sledovaná mediálna udalosť a priestor pre rozsiahle rozbory, finančné prognózy a fanúšikovské výlevy vo webových diskusiách.

Aj krátko po uverejnení niekoľkominútových ukážok (trailerov), ktoré získajú v priebehu pár dní niekoľko miliónov videní, internet prakticky okamžite zaplavujú videá a články, ktoré analyzujú scénu za scénou, snažia sa vopred vyvodiť závery, youtuberi a odborníci na sci-fi/fantasy diela prostredníctvom videí poúčajú o doteraz známych faktoch o filme, sumarizujú zaujímavosti o natáčaní, hudbe, hercoch či režiséroch a hľadajú odkazy a paralely z klasických komiksov, ktorými sú filmy inšpirované.

Niekoľko dní až týždňov po premiére je konkrétna komiksovka analyzovaná zo všetkých možných strán na viacerých prestížnych mediálnych portáloch. V čase pred premiérou a krátko po nej zároveň prebieha masívny marketing zameraný na podporu filmu a materskej značky, pod ktorú komiksová postava patrí.

Marvel vs DC: Komiksy súperia vo filmových vesmíroch o epický biznis

Zdroj: SITA / AP

Ako poukazuje denník Washington Post, len v tomto roku sa vrátane najnovšieho Justice League v kinách vystriedalo päť veľkých komiksových filmov. Oficiálne tržby z nich ukazujú, že trendy sa meniť zrejme nebudú, natáčať ďalšie a ďalšie komiksovky sa stále oplatí.

Filmoví diváci v prípade Marvelu a DC Comics majú tendenciu sa postaviť na jednu stranu z týchto dvoch silných filmových frakcií, pričom člen jednej z nich bude vždy vyzdvihovať filmovú hodnotu svojej strany a subjektívne znevažovať hodnotu tej druhej. Posadnutosť a lojalita geekov, ale aj bežných konzumentov k filmovej značke už patrí k popkultúrnemu klišé.

Gigantické rozpočty

Komiksové filmy patria kvôli svojím nárokom na špeciálne efekty, počítačovú animáciu (CGI), natáčacím lokalitám, často hviezdnemu obsadeniu, logistickým výzvam a ďalším dôvodom k vysokorozpočtovým projektom a najdrahším filmom vôbec.

Najlacnejší marvelovský film (Ant-Man) stál okolo 130 miliónov dolárov, rozpočet toho najdrahšieho (Avengers: Age of Ultron) sa podľa portálu The Numbers vyšplhal až na sumu 330 miliónov dolárov.

Prehľad filmového vesmíru od Marvel Studios
Film Rok premiéry Rozpočet filmu v dolároch Celosvetové tržby v dolároch
Iron Man 2008 186 miliónov 585 miliónov
The Incredible Hulk 2008 137 miliónov 265 miliónov
Iron Man 2 2010 170 miliónov 621 miliónov
Thor 2011 150 miliónov 449 miliónov
Captain America: The First Avenger 2011 140 miliónov 370 miliónov
The Avengers 2012 225 miliónov 1,5 miliardy
Iron Man 3 2013 200 miliónov 1,2 miliardy
Thor: The Dark World 2013 150 miliónov 644 miliónov
Captain America: The Winter Soldier 2014 170 miliónov 714 miliónov
Guardians of the Galaxy 2014 170 miliónov 771 miliónov
Avengers: Age of Ultron 2015 330 miliónov 1,4 miliardy
Ant-Man 2015 130 miliónov 519 miliónov
Captain America: Civil War 2016 250 miliónov 1,1 miliardy
Doctor Strange 2016 165 miliónov 677 miliónov
Guardians of the Galaxy Vol 2 2017 200 miliónov 860 miliónov
Spider-Man: Homecoming 2017 175 miliónov 879 miliónov
Thor: Ragnarok 2017 180 miliónov 650 miliónov +
ZDROJ: The Numbers

Doteraz najdrahší film od DC (Batman v Superman: Dawn of Justice) zhltol 250 miliónov dolárov.

Prehľad filmového vesmíru od DC Comics
Film Rok premiéry Rozpočet filmu v dolároch Celosvetové tržby v dolároch
Man of Steel 2013 225 miliónov 668 miliónov
Batman v Superman 2016 250 miliónov 868 miliónov
Suicide Squad 2016 175 miliónov 746 miliónov
Wonder Woman 2017 150 miliónov 817 miliónov
ZDROJ: The Numbers

Pre filmové štúdiá sú prirodzene dôležitejšie tržby. Smerodajné sú aj výsledky za prvý víkend, sledujú sa však najmä celosvetové tržby. Platí nepísané pravidlo, že film si na seba zarobí vtedy, ak celosvetové tržby minimálne prekročia dvojnásobok rozpočtu.

Marvel vs DC: Komiksy súperia vo filmových vesmíroch o epický biznis

Zdroj: SITA / AP

V prípade komiksových filmov siahajú ambície aj kvôli rozsiahlym investíciám o čosi vyššie, naozaj úspešná snímka musí prekročiť miliardovú métu v celosvetových tržbách. Oba tábory, MCU aj CDEU, doteraz spoločne vygenerovali niekoľkomiliardové tržby, dodáva portál Forbes.

Filmové vesmíry a úspech Marvela

Marvel má oproti filmom konkurenčnej značky DC výraznú výhodu, ktorú nemôže nijakým spôsobom dohnať – 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa