White & Case je globálne pôsobiaca právnická firma. Je to sieť kancelárií po celom svete, vedenie má sídlo v New Yorku. Na Slovensku je založená firma White & Case s dvoma spoločníkmi, ktorí sú zároveň spoločníkmi globálnej siete. Marek Staroň je jedným z nich.

Vašej kancelárii sa darí. Prečo, aké je pozadie úspechu?

Na Slovensku pôsobí len niekoľko globálnych kancelárií, čo je prirodzené, lebo trh je malý. White & Case patrí svetovo medzi vedúce právnické sieťové firmy. Silnou stránkou našej činnosti je globálne pokrytie. Znamená to, že firma dokáže previesť klienta cez problémy, ktoré majú cezhraničný presah, vie pomôcť pri lokálnych aj pri zahraničných prípadoch.

Ako sa taký stav dá dosiahnuť?

Je to v ľuďoch. Firma vyhľadáva najlepších ľudí, ktorí na trhu sú. Vyberá najlepších z najlepších, ideálne mladých, ktorých potom vychováva takpovediac na svoj obraz, čo znamená, že im vštepuje princípy, ktorým firma verí.

Kto sú vaši klienti? Majú slovenské spoločnosti dôvod objednať si službu od kancelárie vášho typu?

Určite majú. Medzi našimi klientmi sú zastúpené zahraničné i lokálne firmy, robievame aj pre verejný sektor. Kancelária sa špecializuje na oblasti s veľkou mierou regulácie, ktoré sú komplikované. Aj slovenské spoločnosti majú často problémy v týchto oblastiach, hľadajú sofistikované poradenstvo, niekoho, kto má s konkrétnym typom problémov skúsenosť. Radíme mnohým lokálnym klientom, často aj v otázkach čisto slovenského práva.

Nakoľko je dôležitý osobný kontakt s klientom?

Advokácia sa nedá robiť len cez telefón alebo elektronickú poštu. Osobný kontakt je vo väčšine prípadov potrebný pre zabezpečenie dôkladného vzájomného porozumenia. Praktické dennodenné veci riešime, samozrejme, e-mailom alebo telefónom. Pri vyhľadávaní právnej služby postupujú právne oddelenia rôzne, niekedy idú priamo za jedným advokátom, inokedy oslovia viacerých a zvažujú ponuky, čo nie je vždy iba otázka ceny.

Na druhej strane vychádza aktivita od nás. Identifikujeme na trhu nové problémy, ktoré sa vynárajú, a oslovujeme buď existujúcich klientov, alebo vyhľadávame nových. Upozorňujeme firmy na nové veci v legislatíve, ktoré majú potenciál ovplyvniť ich biznis. Je to zavše prvý krok k spolupráci. Časť advokátskeho poslania alebo remesla je v tom, že zlá zmluva alebo odloženie nejakej komplikácie sa nie vždy pretaví do skutočného problému.

Zmluva často skončí „v zásuvke“, komplikácia pominie sama od seba. Je to skoro ako poistenie, roky platíte a nič sa vám neprihodí. Stáva sa, že firmy pracujú so zlými zmluvami a necítia žiadne následky. Firma ušetrila, zmluva nebola drahá a má chvíľu teplo pri srdci. Keď sa problém objaví, je riešenie oveľa drahšie a zložitejšie. Súčasťou našej práce je aj presviedčanie, že má zmysel investovať do niečoho, čo firmu ochráni v budúcnosti.

O právnikoch sa trocha zlomyseľne hovorí, že väčšinou ľudí do problémov dostávajú.

No, to je nepopulárna strana vnímania právnického stavu. Našou úlohou je, okrem iného, vystupovať v úlohe toho zlého – často keď sa klient dostane do konfliktu a advokát mu v konflikte pomáha, musí advokát predstavovať takzvanú tvrdú líniu. Klient sa niekedy protistrany zastane a povie – nebuď na nich taký tvrdý. Advokát je potom často za zlého, hoci len zriedka sa stane, že problém skutočne vyvolá právnik.

Marek Staroň: Dobrá služba je ako investícia do budúcnosti

Zdroj: Maňo Štrauch

Ako prebieha získavanie nového klienta?

Existujú obmedzenia, ktoré vyplývajú z pravidiel advokácie. Najčastejšie získavame klientov tak, že sa o nás dozvedia od ľudí a firiem, ktoré už s nami skúsenosť majú a vedia, ako pracujeme na transakciách. Niekedy sa nový klient objaví aj potom, ako nás poznal, keď sme v nejakom prípade zastupovali protistranu. Veľká časť nového biznisu k nám prichádza na základe odporúčaní. Pokiaľ si myslíme, že niekto by mohol potrebovať našu pomoc, tak ho niekedy oslovíme aj sami, obvykle nás vopred niekto predstaví.

Akú máme skúsenosť s tým, že klient má inú predstavu, ako mu ponúka vaše riešenie?

Niekedy to, samozrejme, spôsobuje ťažkosti. Stáva sa, že interný právnik vo firme poradí vedeniu riešenie a vedenie sa snaží získať ešte iný pohľad. Keď sa naše názory – teda ich vlastný interný a náš z externého prostredia – nezhodujú, môže to vyvolať napätie alebo aj konflikt. Ak interný právnik urobil svoju prácu dôsledne a predstavil problém v celej komplexnosti, tak sa síce názory môžu líšiť, ale je to manažovateľná situácia. Rozdiel býva najčastejšie v tom, že interný právnik vníma povedzme riziko nejakej operácie menej alebo viac intenzívne ako my. Len veľmi zriedka sa stáva, že by takéto situácie spôsobili tlak na to, aby sme zmenili stanovisko, názor.

Dôležitou súčasťou našej práce je, že počúvame, čo klient potrebuje, a hľadáme možnosti, ako to legálne urobiť. Právny poriadok má limity a tie sa prekračovať nedajú. Výnimočne sa stane, že klient dostane radu, ktorú vôbec nechcel počuť, a spôsobí mu to hlavybôľ, lebo veci musí riešiť inak, ako si pôvodne predstavoval.

Aký je váš typický prípad?

Je ťažké povedať jeden typický prípad, lebo sa pomerne intenzívne venujeme viacerým oblastiam práva. Asi najtypickejší je však predaj alebo kúpa podniku. Pomáhame majiteľom firiem vyjednať podmienky so záujemcami o kúpu ich firmy. Majitelia sa ocitajú v jedinečnej situácii – predaj firmy sa opakuje v živote manažéra – vlastníka len výnimočne.

Iným typom našej práce je poradenstvo bankám alebo dlžníkom pri vyjednávaní podmienok financovania alebo refinancovania veľkých projektov. Zmluvy majú zvyčajne desiatky strán, rokuje sa o každom jednom ustanovení, trvá to často dlhé týždne. Klient pri týchto rokovaniach často ani nemusí byť, konáme a pripravujeme veci v jeho mene a, samozrejme, pred finalizáciou mu prezentujeme výsledky.

Ďalším okruhom našej práce je príprava stanovísk pre rôzne situácie, napríklad v oblasti energetiky alebo telekomunikácií, pri otázkach finančného trhu, v súťažnom práve. Často robíme analýzy vplyvu nových právnych predpisov, upozorňujeme na potrebu zmien vnútorných postupov klienta.

Pracujeme aj na sporovej agende, čo je najmä zastupovanie klientov v arbitrážach, zriedkavejšie aj pred slovenskými súdmi. Ide neraz o veľmi sofistikované spory, ktoré si vyžadujú hĺbkovú analýzu, aby sa záujem klienta presadil. Samozrejme, časť kapacity spotrebúva klasická korporátna agenda – zmluvy alebo ich úprava, rôzne vzory pre štandardné situácie, rady v bežných problémoch, ktorým príležitostne čelí každá obchodná spoločnosť.

Keď ako firma pôsobíte globálne, môžete porovnávať. Ako sa vám javí slovenský právny rámec a prostredie?

Slovenské právne prostredie prešlo obrovským vývojom. Sme na trhu od roku 1991, keď sme najprv slovenský trh obsluhovali z Prahy, neskôr sme vytvorili aj bratislavskú kanceláriu. Na začiatku bol vývoj veľmi rýchly, mal obrovskú dynamiku, veci sa často menili, čo vytváralo množstvo problémov. Dnes už je systém stabilnejší, hoci nových predpisov a zmien je stále dosť. Kľúčovým problémom zostáva vymáhateľnosť práva. Existujú právne normy, ale často je ťažké domôcť sa svojho práva. Paradoxne majú často ťažkosti tí poctiví, ktorí chcú predpisy dôsledne dodržiavať. Je to teraz najväčší nedostatok slovenského právneho prostredia. Právna úprava väčšiny oblastí nie je dramaticky odlišná od toho, čo poznáme napríklad v západnej Európe. Ako slabosť cítime kapacitu systému a vymáhanie práva.

Škála služieb, ktoré poskytujete, je široká, jeden človek všetko neobsiahne. Ako funguje deľba práce v kancelárii?

Máme teraz osemnásť právnikov, z toho väčšina sú advokáti. Snažíme sa budovať si špecializácie, takže ak príde do kancelárie požiadavka na vyriešenie pracovnoprávneho problému, dostanú ju takmer vždy tí istí ľudia. Ide o to, aby mala práca charakter opakujúcej sa rady, aby sa dali čo najlepšie využiť predchádzajúce skúsenosti.

Deľba je často ovplyvnená aj tým, koľko máme práce. Keď jej príde veľa, tak robia všetci aj veci, na ktoré sa inak nešpecializujú. To je osud kancelárií na malých trhoch. Na veľkých trhoch, napríklad v New Yorku a Londýne, pracujú stovky ľudí a špecializujú sa naozaj veľmi úzko. Z právnikov, ktorí sa venujú len úverovému financovaniu nehnuteľnosti a nerobia žiadne iné financovanie, sa stávajú superexperti vo veľmi úzko vymedzenej oblasti. Na veľkom trhu majú prácu stále, čo napríklad v našich podmienkach nie je možné. Máme však skúsenosť, že aj pri našej početnosti už možno dosahovať solídnu mieru špecializácie.

Čo musí spĺňať právnik, aby ste ho chceli do kancelárie?

Snažíme sa vyberať si z absolventov. Stane sa, že hľadáme takpovediac hotového človeka z trhu. Pred prijatím uchádzačov testujeme. Okrem praktickej orientácie v právnych problémoch nás zaujímajú aj iné veci. V prípadových štúdiách, ktoré sú zamerané na nejaké okruhy právnych otázok a riešení, sa dá veľa poznať. Dá sa dozvedieť, aký prehľad v právnom systéme záujemca o prácu má, ako sa vie orientovať v súvislostiach.

V druhom kole riešia uchádzači rôzne logické úlohy, sledujeme aj schopnosť porozumieť textu, chceme vedieť, ako to človeku myslí. Na druhej strane hľadáme ľudí, ktorí do tímu zapadnú aj osobnostne. Podstata nášho úspechu je založená na tom, že tím vie fungovať spolu, každý vie dodať to, čo treba, a výstup je prepojením činnosti viacerých ľudí. Je pre nás dôležité, aby v kancelárii bola rozumná a príjemná atmosféra, strávime tu naozaj veľa času.

Čo vás najviac fascinuje na vašej práci?

Najviac ma baví, ak sa dostanem k skutočne zložitému problému a dokážem nájsť pre klienta dobré riešenie. Mám rád veci, kde treba kombinovať právny a obchodný pohľad. Kancelária považuje tento prístup za svoju veľkú prednosť, celá naša práca je orientovaná tak, aby sme sa dokázali vžiť do problému biznisu a človeka, ktorý ho reprezentuje. Od nás si to vyžaduje dobrú orientáciu v obchodných aspektoch.

S koncentráciou len na právnu stránku veci by sme nevystačili. Najlepší pocit mám, keď sa podarí nájsť cestu, ktorá nie je na prvý pohľad zjavná, a vyviesť klienta zo zdanlivo neriešiteľnej situácie. Najlepšie je to vtedy, ak je problém naozaj zložitý. Frustruje ma, keď nad niečím strávim veľa času a potom to nevyjde. No to je život.

Prečo sú zmluvy, ktoré robia advokáti, také dlhé? Číta ich vôbec niekto?

Najmä ľudia, ktorí robia finálne rozhodnutia, preštudujú zmluvy do detailov. Napokon aj my kladieme veľký dôraz na to, aby klient vždy chápal, čo podpisuje. Zmluvy majú často ďalekosiahle dôsledky, takže pozornosť je nevyhnutná. Stará právnická pravda hovorí, že jasné zmluvy robia dobré priateľstvá a to platí aj dnes. Dlhé, komplikované zmluvy sú aj dôsledkom väčšej komplexnosti obchodných a právnych vzťahov v porovnaní s minulosťou. Je pravda, že keď vzťah funguje, tak stačí aj trojstranová zmluva. Ale keď sa niečo pokazí, tak sa často ukáže, že veľa otázok stručná zmluva nepostihla.


Marek Staroň (40)

Študoval na Právnickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave a na Univerzite v Cambridgei vo Veľkej Británii. Od roku 1996 pôsobí v bratislavskej kancelárii White & Case, od roku 2008 je globálnym partnerom v tejto spoločnosti.


Víťaz: Právnická firma roka pre medzinárodnú advokátsku kanceláriu

White & Case s.r.o.
Riadiaci partner Marek Staroň
Počet právnikov celkovo 18
Rok založenia 1997
Významní klienti Allianz, Enterprise Investors, PSA Peugeot Citroën, SPP, Unibail-Rodamco

Foto - Maňo Štrauch


Partneri projektu Právnická firma roka 2013:

Marek Staroň: Dobrá služba je ako investícia do budúcnosti
               
Marek Staroň: Dobrá služba je ako investícia do budúcnosti

RuzickaCzekes_RGB
RuzickaCzekes_RGB
         
Marek Staroň: Dobrá služba je ako investícia do budúcnosti
         
Marek Staroň: Dobrá služba je ako investícia do budúcnosti