Zadlženej leteckej spoločnosti Air Slovakia mali pri príprave konkurzu pomáhať ľudia zo skrachovaných SkyEurope Airlines. „Od januára sa tu často objavoval Nick Manoudakis, veď s vyhlasovaním konkurzu má skúsenosti,“ hovorí jeden zo zamestnancov, ktorý si neželá byť menovaný, o častých návštevách predsedu predstavenstva SkyEurope. Časté návštevy vedenia Air Slovakia potvrdili TRENDU viacerí zamestnanci. Firma začiatkom apríla získala od Okresného súdu Bratislava I. povolenie na reštrukturalizáciu.

Zmeny v manažmente

Spoločnosť údajne plánuje aj personálnu zmenu v manažmente. Ako pre STV povedal obchodný manažér a hovorca aerolínií Tomasz Zeglinski, aby spoločnosť lietala, je to jedna z možností. Konkrétne zmeny zatiaľ nie sú známe.

N. Manoudakis má podľa správ zvnútra spoločnosti uvažovať aj o vytvorení novej leteckej spoločnosti. Podľa nemenovaného zdroja z brandže je pre vyšetrovanie krachu SkyEurope rakúskou políciou takéto niečo veľmi nepravdepodobné.

Ministerstvo dopravy takisto pochybuje o možnosti založenia novej leteckej spoločnosti na pozostatkoch firmy, ktorá po sebe zanechala nesplatené dlhy okolo 180 miliónov eur. Hovorca ministra dopravy Stanislav Jurikovič dnes pre agentúru SITA povedal, že rezort dopravy bude túto vec konzultovať s Európskou komisiou, aby z toho nevznikol škandál.

S licenciou a bez licencie

Osud okolo 150 zamestnancov Air Slovakia zostáva neistý. Spoločnosť im nevypláca mzdy od jesene minulého roka. Niektorí zo stewardov a letušiek bez výpovede si už robia výcvik v konkurenčnej českej charterovej firme Travel Service.

Nemenovaná zamestnankyňa, ktorá vo firme odpracovala dvanásť rokov, pre STV uviedla, že nemá komu dať výpoveď, ani jej nemá kto dať výpoveď, keďže v sídle spoločnosti z manažmentu nikto nebol. Ďalší zamestnanec pre TREND tiež anonymne povedal, že manažment výpovede ani neprijíma, keďže potrebuje mať na ďalší audit z Leteckého úradu koncom mesiaca obsadené kľúčové pozície, aby firma ešte mala šancu získať na ďalšie dva roky osvedčenie leteckého prevádzkovateľa (AOC). Jeho platnosť Letecký úrad 1. marca pozastavil, aby ho po pár týždňoch dočasne odblokoval. Platnosť starého AOC Air Slovakia je do konca apríla.

Firme naďalej chýba pozastavená obchodná licencia od ministerstva dopravy. Bez nej nemôže predávať letenky. Air Slovakia v pokračujúcom správnom konaní na ministerstve dopravy zatiaľ nepreukázala svoju finančnú spôsobilosť na prevádzkovanie leteckej dopravy. Ak aerolínie neposkytnú potrebné dokumenty, rezort dopravy im môže obchodnú licenciu pozastavenú 4. marca odobrať. „Ak nezareagujú na našu výzvu, môžeme konanie ukončiť," povedal včera pre agentúru SITA S. Jurikovič. Správne konanie môže od pozastavenia licencie trvať tri mesiace. Dve lietadlá, ktoré mali lízingové firmy uvoľniť, Air Slovakia nemôže pre chýbajúcu licenciu používať na vlastné lety.

Okresný súd Bratislava I. rozhodnutím z 31. marca povolil reštrukturalizáciu Air Slovakia na základe jej návrhu a predloženého reštrukturalizačného posudku. Do funkcie reštrukturalizačného správcu ustanovil Vladimíra Neuschla, ktorý je aj konkurzným správcom skrachovaných Slovenských aerolínií. Súd vyzval veriteľov, aby prihlásili svoje pohľadávky v lehote 30 dní od povolenia reštrukturalizácie.

Foto na titulke - Miro Nôta