Tri e-shopy, tri rozdielne zamerania
Svoj prvý e-shop založila Katarína s manželom Romanom v treťom ročníku vysokoškolského štúdia – predávali bižutériu. „Keďže sme nemali žiadne skúsenosti s online predajom, chceli sme začať s menším sortimentom, ku ktorému by som mala blízko,“ vysvetľuje Katarína Baľáková. Keď sa im narodila dcéra, založili ďalší e-shop, tentoraz s detskými hračkami a inými potrebami pre bábätká. „Toto napadne asi každej mamičke na materskej,“ smeje sa Katarína.
K tomu ďalšiemu, ktorý dodnes budujú, sa však dostali náhodou. „Zistili sme, že jeden z dodávateľov hračiek má aj tlačiarne na výrobu obrazov, tapiet a nálepiek na stenu. Tento sortiment sa nám celkom zapáčil, a tak vznikol internetový obchod, ktorý dnes poznáte ako Gario.sk.“ Vďaka tomu mali Baľákovci aj prvého dodávateľa a neskôr svoju ponuku už len rozširovali a pridávali trendové produkty. Dnes v ich obchode nájdete tisíce krásnych dekorácií v rôznych štýloch, ktorými si môžete zútulniť bývanie.
Stavili všetko na jednu kartu
Ako najväčšiu lekciu Katarína označuje práve vedenie troch rozdielnych e-shopov a hneď sa delí o dobrú radu: „Ak chcete, aby vám to fungovalo, musíte sa sústrediť na jeden hlavný segment predaja.“ Aj oni si po starostlivom zvážení vybrali ten najperspektívnejší a ostatné dva e-shopy predali. „Začali sme sa tak naplno venovať predaju obrazov, tapiet, nálepiek a iných nástenných dekorácií. Naučilo nás to, že pozornosť sa nemá drobiť na viacero projektov. Vtedy sa nerobí ani jeden poriadne.“
Zmena názvu bola nevyhnutná
Úlohou tak zostávalo zvyšovať povedomie o e-shope Gario, ktorý chceli manželia rozširovať aj do zahraničia. „Nebolo to také jednoduché, keďže sme nemali brandový názov. Často sa tak stávalo, že si nás ľudia plietli s konkurenciou, a to nás brzdilo,“ spomína Katka. Pôvodný názov e-shopu znel „PerfektneObrazy.sk“, obsahoval teda aj kľúčové slovo, čo dnes robí viac škody ako osohu. Pre ďalšie napredovanie bola teda dôležitá zmena mena.
„Rebranding na Gario.sk bol doslova technický masaker s dobrým koncom. Išlo o veľmi zdĺhavý a pomerne drahý proces, no chceli sme to mať urobené stopercentne a bez technických chýb,“ dodáva. Po asi šiestich mesiacoch tak e-shop dostal nielen nový názov či grafiku, ale aj nový vietor do plachiet.
Shoptet podporil rast
Spoločne s rebrandingom prišlo aj rozhodnutie zmeniť platformu, na ktorej e-shop fungoval. Baľákovci hľadali pre svoj e-shop lepšiu a technicky jednoduchšiu na ovládanie, s množstvom pridanej hodnoty v podobe rôznych doplnkov či možností technického nastavenia. To všetko našli na Shoptete. „O niektorých funkciách, ktoré dnes máme, sme mohli predtým iba snívať. A technická podpora a rýchlosť sú na veľmi dobrej úrovni,“ hovorí Katarína.
Shoptet, vďaka ktorému naštartovali vlastné podnikanie už stovky ľudí, je pritom oporou každej verzie ich e-shopu. „Okrem toho máme s platformou prepojený aj sklad, a tak môžeme objednávky vybavovať pohodlne, rýchlo a bez problémov.“
Biznis rozšírili aj za hranice
„Už na začiatku sme sa s manželom rozprávali, aké by to bolo, keby sme okrem Slovenska dokázali fungovať aj v zahraničí,“ prezrádza Katka. Ich prvou expanziou bolo Česko, ktoré však berú ako „bratsko-sesterskú“ krajinu. Rozšírenie na tento trh bolo pomerne jednoduché aj pre minimálnu jazykovú bariéru. „Komplikovanejšie to bolo s Maďarskom, kde je mentalita už trochu iná a na problém sme tu narazili aj z jazykovej stránky.“ Popasovali sa takisto s byrokraciou, no všetko zvládli a dnes Gario nájdete v troch krajinách, kde sa dokázali skvele etablovať aj napriek konkurencii miestnych e-shopov.
„Slovenskí zákazníci nemajú problém nakupovať v zahraničných e-shopoch a sú na to zvyknutí, ale českí a maďarskí zákazníci majú radšej lokálne obchody,“ opisuje Katarína. Všetky e-shopy teda museli upraviť tak, aby s nimi mohli domáci ľahko pracovať v prostredí, ktoré poznajú. Celý proces im zjednodušila aj možnosť mať český i maďarský e-shop na Shoptete, tak ako ten slovenský. O tri verzie Garia sa v súčasnosti starajú štyria zamestnanci a manželia Baľákovci plánujú ďalší rozvoj. Už dnes napríklad premýšľajú nad rozšírením e-shopu smerom na Balkán či do Rumunska.