Kto si myslel, že karty vo svete elektrických áut sú dávno rozdané, zistil, že sa po nedávnych prejavoch z Číny, mýli. Slová šéfa tamojšieho lídra tohto trhu spoločnosti BYD Wanga Chuanfu totiž museli prebrať z letargie aj dovolenkujúce európske automobilky.
V dramatickej prezentácii o budúcej vízii najväčšieho výrobcu elektromobilov v Číne šéf vyzval na zjednotenie sa a spojenie síl najväčších čínskych producentov, aby „zničili všetko staré“, čo doteraz na novom trhu bezemisných áut pretrváva.
Inými slovami, Čína si chce potvrdiť nielen svoju dominanciu na trhu, ale vytlačiť aj stagnujúcu konkurenciu. Mysliac aj na európske automobilky, ktoré doteraz bojujú s predajmi svojich elektromobilov, ako aj so samotným presadzovaní trendu elektromobility na starom kontinente.
Hoci sa vlastenecká výzva na veľkú čínsku koalíciu deje zatiaľ najmä na sociálnych sieťach, pričom sa stala virálnou aj v médiách, netreba ju brať na ľahkú váhu. Znásobenie čínskeho vplyvu v európskom automotive môže byť fatálne. A zároveň sa stať realitou.
Made in China navždy
Predstava spoločnosti BYD, najpredávanejšieho čínskeho výrobcu automobilov, je prostá. Podľa W. Chuanfa nastal čas pre čínske značky. Konkrétne na spojenie dvanástich najväčších, ktoré dokážu do budúcna prepojiť technológie, know-how a využijú všetky synergie pri dobýjaní globálneho trhu. Je to vraj emocionálna potreba viac ako miliardy Číňanov vidieť, ako sa čínska značka stáva svetovou.
Výzva BYDu, inak najbližšieho konkurenta Tesly v celosvetových pretekoch v predaji elektrických vozidiel, vyvolala všeobecnú chválu a zdôraznila, ako sú čínske automobilky rozorvané konkurenciou doma a honbou za rastom v zahraničí.
Čínski výrobcovia automobilov sa totiž ocitli v drsnej cenovej vojne, ktorú v januári začala Tesla a ktorá nevykazuje žiadne známky zmiernenia. Krajine preto vadí, ak jej najväčšiu výhodu v lacnej pracovnej sile a lacnejších, hoci stále inovatívnych vozidlách, berie vonkajší svet.
Podobne ako Európa či Amerika musí totiž aj Čína ísť do elektromobility so všetkým, čo má. Pokrovou terminológiou „all in“. A to ako s výrobou batérií, tlakom na ceny áut, vývojom nových technológií, tak aj pri budúcich predajoch vozidiel. S partiou ostatných hráčov tlačiacich sa aj do Európy a ťahajúcich za jeden povraz to bude silná káva pre tunajšie automobilky.
Bitku nateraz nijako nevyrovnáva ani najväčší európsky producent Volkswagen. Nedarí sa mu predávať toľko áut, koľko vyrába a podiely stráca aj na trhu v Číne. Jeho stratégia byť lídrom elektromobility stráca ekonomický význam a s konkurenciou z Ázie a od Tesly si nevie celkom dôstojne poradiť.
Pocity sú rôzne
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?