Koniec roka priniesol nečakaný nárast objednávok pre jednu z vlajkových lodí maďarského priemyslu, továreň automobilky Audi v Győri. Podľa tamojšieho denníka Világgazdaság narástol dopyt po produkcii Audi Hungária natoľko, že vedenie fabriky rozhodlo, že o týždeň skráti koncoročnú odstávku výroby.

Noviny citovali riaditeľa komunikácie závodu Pétera Lőreho, podľa ktorého sa zimný výrobný režim továrne dostáva do predkrízových úrovní. Nemecká automobilka vyrába v Győri motory pre celú materskú skupinu Volkswagen, a vlastné modely Audi TT a A3 vo verzii kabrio.

Obrat v kríze

V prvej polovici tohto roku zaznamenala fabrika vyše 30-percentný pád produkcie hnacích agregátov a motoráreň mala trojtýždňové mimoriadne odstávky. Pritom je s produkciou vyše poldruha milióna motorov jednou z dvoch hlavných motorární skupiny. Tri a pol týždňa stála aj montáž áut, ktorá je s produkciou okolo sto tisíc áut ročne citeľne menšou zložkou výroby.

V posledných mesiacoch sa situácia začala meniť. Mesačné objemy objednávok z novembra a decembra sú o 20 percent vyššie než priemer predchádzajúcich desiatich mesiacov roku. Jedným z pozitívnych faktorov mohol byť export motorov pre výrobu Audi v Číne, kde sa automobilke pomerne darí.>Ešte začiatkom decembra vyjadril nádej v skorý rast výroby generálny riaditeľ Audi Hungária Thomas Faustmann. Aj v ťažších časoch klesajúceho dopytu dokázala fabrika zaviesť tento rok do výroby dvanásť nových motorov, pričom prím hrali agregáty s nižšími emisiami. Ambície továrne pokračovať v raste aj po začiatku roku 2010 má podporiť dopyt po inovovanom športiaku strednej triedy Audi TT.

Za hlavné zložky postupu v kríze označil T. Faustmann schopnosť udržať pod kontrolou náklady, kvalitu výroby a zbytočne neprepúšťať ľudí, napísala maďarská agentúra MTI. Rovnako ako pred krízou má fabrika 5 500 zamestnancov, aj keď operatívne presunula 600 z nich z výroby do logistiky a podporných služieb, aby si ich udržala.

Po viacerých opatreniach znížila firma výrobné náklady o 50 miliónov eur. Aj keď ani odhad tržieb nezverejnila, znížený objem produkcie nesporne prinesie ich pokles. V roku 2008 potvrdilo Audi Hungária stržbami vyše 5,9 miliardy eur tradičnú pozíciu v prvej desiatke rebríčka Deloitte TOP 500 najväčších firiem strednej Európy.

Vládna pomoc

Obnovenie dopytu teší okrem automobilky aj okolitý región, vrátane priľahlých oblastí Slovenska. Čiastočne preto, že Slováci z juhozápadu v továrni tradične pracujú, no pre továreň dodávajú viacerí slovenskí výrobcovia komponentov. Špecialitu maďarského závodu, strechy na kabriolety, dodáva z Veľkého Medera už roky závod na jar skrachovanej nemeckej firmy Edscha, ktorú koncom leta z reštrukturalizácie prebral konkurent Webasto.

Audi investovalo do projektu rozšírenia výroby motorov vyše 511 miliónov eur, sumu 49,5 milióna eur z toho mu vo forme grantu a daňovej úľavy prisľúbila maďarská vláda. Európska komisia posudzuje návrh prisľúbenej podpory od prelomu septembra a októbra. Región západného Podunajska má vzhľadom na stále značnú nezamestnanosť nárok na pomerne vysokú podporu.

Na druhej strane ale komisia preveruje aj dosahy štátnej pomoci na trhové podiely Audi. Zodpovedná komisárka Neelie Kroesová vo vyhlásení k posudzovanému zámeru nezabudla podčiarknuť, že pri takých veľkých projektoch má význam zvážiť, do akej miery pomoc vplýva na pozíciu prijímateľa na trhoch.

Predstavitelia automobilky aj maďarskej vlády vyjadrili presvedčenie, že komisia napriek naznačeným výhradám schváli.

Foto na titulke - Flickr.com