Keď sa píše o víťazoch a porazených koronakrízy, v tieni veľkých firiem a známych odvetví sú výrobcovia a predajcovia potravy pre domáce zvieratá. Tým sa počas minulého roka darilo zvyšovať tržby aj zisky, takže patria k víťazom.
Pomohlo im k tomu niekoľko faktorov. Jednak boli skoro počas celého lockdownu otvorení, pretože krmivo pre zvieratá patrí k základným potrebám. Predáva sa v potravinách aj v špecializovaných obchodoch. Zatvorené boli len prevádzky vo veľkých nákupných centrách. Druhý dôvod bola domáca karanténa. Ľudia, ktorí sedeli doma, si zrazu začali všímať svojich domácich miláčikov intenzívnejšie. Keď si kýchli či zakašľali, utekali s nimi k zverolekárovi alebo im kúpili drahšie granule, iné dobrotky, prípadne vitamíny.
A to bola voda na mlyn rôznym zoo predajňam, či už kamenným alebo tým online. TREND zmapoval slovenskú scénu s obchodmi s potravou pre zvieratá a zistil, že tu dominuje len zopár veľkých hráčov, za ktorými je najmä český kapitál.
Za potraviny dávame už viac ako pätinu z rozpočtu. Ide o jeden z najvyšších nárastov v EÚ
Česi, Nemci a domáci hráči
Na ilustráciu, medzi miestnych gigantov patrí firma Super zoo, ktorá vlani kúpila sieť predajní ZooDom. Dnes má po celom Slovensku už 63 predajní. ZooDom prevádzkujú pod pôvodným názvom. Za touto spoločnosťou je česká firma Plaček Holding, ktorá patrí k veľkým hráčom aj na celoeurópskom trhu.
Ďalší silný hráč je firma Petcenter, za ktorou stojí český miliardár Tomáš Chrenek. V online priestore je silná aj spoločnosť Zoohit, ktorú vlastní nemecká firma Zooplus z Mníchova. Tá podniká v tomto segmente už takmer 20 rokov a na Slovensku je deväť rokov.
Zo slovenských zoo obchodov je stredne veľký hráč napríklad Happy pets. Michal Michela, obchodný riaditeľ Happy pets, spomína, že v tomto biznise začínal ako obchodný zástupca pre veľkoobchody s krmivom pre zvieratá. Neskôr sa osamostatnil.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?