Do predčasných parlamentných volieb zostáva už len mesiac a pár dní. Predvolebné kampane politických strán sú v plnom prúde a ich najväčšia časť sa odohráva v online prostredí, presnejšie na sociálnych sieťach. Stále platí, že sociálna sieť Facebook je pre politickú kampaň najdôležitejšia. Spomedzi ostatných sietí ju totiž navštevuje najviac Slovákov a najviac z nich aj s obsahom interaguje vo forme zdieľania príspevkov, komentovania či lajkovania.
Facebook praje extrému a konšpiráciám
Zaujímavosťou je, že najvyššie počty interakcií dosahujú samotní politici, nie profily politických strán. „Politici sa v posledných rokoch začali hrnúť aj na Instagram. Na tom slovenskom však platí, že parlamentných politikov svojimi číslami výrazne a dlhodobo valcuje jedno meno – Zuzana Čaputová,“ vysvetľuje pre TREND šéf agentúry New School Communications Gabriel Tóth. Na základe počtu interakcií je možné prezidentku pokojne nazvať najlepšou politickou influencerkou.
Analýza dát z najväčšej sociálnej siete na Slovensku ukazuje, že sa na nej dlhodobo darí politikom, ktorí otvorene šíria proruské, alebo krajne pravicové naratívy. Na Facebooku v posledných mesiacoch dominujú traja politici. Ľudia najviac reagujú na príspevky Roberta Fica zo Smeru-SSD, Milana Uhríka z hnutia Republika a pomerne neznámeho kandidáta hnutia Republika Tomáša Špačeka. Ich čísla dosahujú šesťciferné výsledky.
R. Fico získal napríklad za mesiac jún viac ako 438-tisíc interakcií. Druhý M. Uhrík mal približne o stotisíc interakcií menej. T. Špaček sa dostal do povedomia najmä príspevkami mierenými proti LGBTI+ komunite či zdieľaním videí ruského prezidenta Vladimira Putina, do ktorých vkladá slovenské titulky.
M. Uhríkovi fungujú populistické príspevky mierené na kvalitu potravín, mimovládne organizácie či zastavenie podpory pre Ukrajinu. Na profile R. Fica zasa okrem iného dominujú príspevky venujúce sa rôznym kauzám, v ktorých pôsobí ako obhajca obvinených.
TikTok ovládol Smer
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?