S iniciatívami na Slovensku sa v poslednom čase roztrhlo vrece. Niekoľko ich zastrešuje Slovenská aliancia pre inovatívnu ekonomiku (SAPIE), Slovak Business Agency (SBA) či najnovšie aj Globsec. Iniciatívy sa zameriavajú na konkrétne problémy, ktoré trápia Slovensko a občanov krajiny.

Michal Kardoš, výkonný riaditeľ SAPIE, priznáva, že iniciatív je na Slovensku naozaj veľa, no v mnohom sa podľa neho dopĺňajú. V rozhovore uvádza aj niekoľko príkladov, v ktorých Slovensko zaostáva, napríklad oproti Estónsku – krajine, ktorá je príkladom v oblasti inovácií a podnikateľského ekosystému.

Na Slovensku je veľmi veľa iniciatív, pričom aj SAPIE je autorom či spoluautorom niektorých z nich. Má zmysel, aby ich toľko existovalo?

Mnohé z iniciatív, ktoré sme aj my v minulosti spustili, prichádzali ako reakcia na nejaké konkrétne veci, ktoré sa diali. Napríklad Digitálne manifesto bola v tom čase naša reakcia spolu s členskými firmami na programové vyhlásenie vlády, kde sme sa snažili byť partnerom pre štát. Chceli sme navrhnúť odporúčania, čo by malo zarezonovať v programovom vyhlásení vlády. Je pravda, že teraz je tu viac iniciatív, no zároveň mnohé z nich sa nejakým spôsobom prepájajú.

Nie je možné mať jednu iniciatívu, ktorá by zastrešovala všetko, čo chceme dosiahnuť. Každá iniciatíva má svoje špecifické poslanie alebo cieľ. Napríklad pri iniciatíve Za inovatívne Slovensko, ktorú sme ohlásili zhruba pred mesiacom, sa spojilo viac ako 60 konkrétnych firiem a asociácií. Pri príprave sme veľmi aktívne komunikovali so štátom, pretože chceme byť jeho partnerom. Musím povedať, že máme dobrú spoluprácu v rámci viacerých rezortov, kde nás naozaj počúvajú. Samozrejme, nie všetko štát dokáže veľmi rýchlo a efektívne pretaviť do realizácie.

infotech
Neprehliadnite

S iniciatívami sa roztrhlo vrece. Chcú Silicon Valley pozdĺž Dunaja či zmenu legislatívy

Nekanibalizujú sa iniciatívy z hľadiska financovania?

Mnohé iniciatívy sú drivované ani nie financiami, skôr energiou, ktorú do toho organizácie dávajú, samozrejme, na niektoré iniciatívy potrebujeme nájsť financovanie. Pri projektoch sa pohybujeme rádovo v tisícoch eur alebo maximálne v nízkych desiatkach tisíc eur.

Reč je najmä o zriadení webu či komunikácie. Identifikovali sme niektoré projekty, na ktoré by sme potrebovali získať podporu od štátu, chodíme po jednotlivých rezortoch a pýtame si podporu. Ide o veci, ktoré dokážu zásadne pomôcť inovačnému ekosystému či firmám.

Celý proces je však extrémne zdĺhavý. Často na strane štátu povedia, že nás plne podporujú a ide o skvelú iniciatívu, no financovanie nedokážu zabezpečiť, lebo je tu verejné obstarávanie a ďalšie problémy s tým spojené. Toto je vec, s ktorou reálne bojujeme. Doposiaľ sme však nenašli spôsob, ako to zefektívniť a získať peniaze.

Príkladom nie je len Estónsko

Ako sa spolupracuje so štátom organizáciám v zahraničí?

Skúsenosť máme s Estónskom. Spolupráca štátu a biznisového sektora je naozaj na úplne inej úrovni. Nehovorím, že tam je všetko dokonalé, no v mnohých prípadoch firmy a štát ťahajú za jeden povraz. Na slovenskom ministerstvo hospodárstva sme napríklad komunikovali, že štát by mal urobiť portál, ako je Startup Estonia.

Viedli sme o tom rôzne diskusie, trvalo to niekoľko mesiacov, štát to nevedel urobiť, a tak sme sa v spolupráci s partnermi do toho pustili. V Estónsku je to vec, ktorú považujú za extrémne dôležitú, chytil sa toho štát, ktorý si to sám drivuje, dal do toho nemalé peniaze a dokáže dosahovať konkrétne výsledky. Nachádzajú sa tam napríklad rôzne právne dokumenty, ktoré majú slúžiť startupom, aby im ušetrili peniaze či čas.

Máme informáciu, že z tohto portálu je zhruba 300-tisíc stiahnutí právnych dokumentov, čo je absolútne neuveriteľné, keď si zoberieme veľkosť Estónska. Je to však využívané aj medzinárodnú komunitou. My na Slovensku sa napríklad boríme s tým, že celú aktivitu musíme financovať z vlastných zdrojov, alebo presvedčiť rôzne právne firmy či advokátske kancelárie, aby nám dokumenty vypracovali pro bono. To znamená, že v tomto sa snažíme aj suplovať štát, lebo vidíme, že to nedokáže zrealizovať.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa