Aktualizované 22. 2. 2010 o 20:45
Nemecká letecká spoločnosť Lufthansa sa dnes večer dohodla so štrajkujúcimi pilotmi na prerušení protestov. Letecká prevádzka by sa mala naplno obnoviť už zajtra ráno. Dohodu uzavreli aerolínie so zástupcami odborového združenia Vereinigung Cockpit pred pracovným súdom vo Frankfurte, píše portál Welt Online s odvolaním sa na agentúru DPA.
Vyše štyritisíc pilotov najväčšieho leteckého prepravcu v Európe tak po 24 hodinách štrajku nastúpi opäť do práce. Odborári sa na súde zaviazali prerušiť protest do 8. marca. Pred súdom upustili aj od požiadavky, podľa ktorej by firma mala platiť milióny v prípade, že by piloti na lietadlách jej zahraničných dcérskych spoločností lietali za iných platových podmienok, než je dohodnuté v kolektívnej zmluve pre celý koncern.
Rokovať sa teda bude výhradne o platoch a pracovných podmienkach pilotov. Sudkyňa pracovného súdu Silke Kohlschitterová obom stranám navrhla, že by si v čo najkratšom čase a bez prieťahov mali sadnúť za rokovací stôl.
Dohoda podľa agentúry DPA platí pre osobného aj nákladného prepravcu pod vlajkou Lufthansy aj pre dcérsku nízkonákladovú spoločnosť Germanwings, ktorých piloti vsúpili do štrajku v pondelok o polnoci.
Lufthansa nechala dnes na letiskách stovky pasažierov a zrušila okolo 800 letov. Vyše štyri tisícky jej pilotov Lufthansy združených v odborovej organizácii Vereinigung Cockpit totiž o polnoci vstúpili do štvordňového štrajku. Požadujú záruky na svoje pracovné miesta. Obávajú sa, že firma ich presunom letov na dcérske aerolínie v cudzine pripraví o prácu.
Odpoveď Lufthansy, ktorá podľa vlastných odhadov prichádza pre štrajk o 25 miliónov eur denne, nenechala na seba dlho čakať. Firma podľa portálu Spiegel Online napoludnie požiadala súd, aby dočasným opatrením pilotom zakázal pokračovať v štrajku. Protest je podľa odôvodnenia, ktoré najväčší letecký prepravca v Európe predložil súdu, neprimeraný. ,,Lufthansa je povinná snažiť sa odvrátiť škody na ďalšie firmy, zamestnancov a akcionárov,“ cituje Spiegel Online hovorkyňu aerolínií Claudiu Langeovú.
Odpoveďou odborárov na rozhodnutie spoločnosti obrátiť sa na súd, je varovanie o predĺžení štrajku. ,,Hrozba štvordňového protestu zjavne Lufthanse nestačí,“ citoval denník Financial Times Deutschland (FTD) Jörga Handwerga, hovorcu Vereinigung Cockpit. Piloti sú podľa neho pripravení rokovať. Ak si s nimi v najbližších dňoch nikdo nesadne za stôl, sú pripravení opakovať štrajk v týždenných cykloch. ,,My neblafujeme,“ dodal J. Handwerg pre FTD.
Štrajkujúci odborári sa sťažujú na to, že firma presúva stále viac letov na pilotov dcérskych aerolínií ako Austrian Airlines alebo Lufthansa Italia, ktorí sú lacnejší. Podľa portálu faz.net začínajú platy pilotov nemeckého prepravcu pri 62-tisícoch eur ročne, kapitáni zarábajú okolo 115-tisíc eur za rok. Mzda skúseného pilota sa pritom môže vyšplhať až na 325-tisíc eur.
Zamestnanci Lufthansy združení vo Vereinigung Cockpit žiadajú 6,4-percentný nárast platov pre pilotov a záruky, že firma zachová pracovné miesta aj v prípade presunu letov na lacnejšie zahraničné spoločnosti v skupine.
Štrajk sa na poslednú chvíľu snažil odvrátiť aj nemecký minister dopravy Peter Ramsauer, ktorý sa v nedeľu snažil sprostredkovať schôdzku oboch strán. Lufthansa aj zástupcovia Vereinigung Cockpit sa však navzájom obviňujú z toho, prečo ešte nezasadli za rokovací stôl. Firma kritizuje pilotov, že ich požiadavky sú nesplniteľné a dokonca protiprávne.
Lufthansa dnes ráno zverejnila núdzový letový plán. S pomocou partnerských leteckých spoločností mala vybaviť tretinu pondelkových letov. Nízkonákladová dcéra Germanwings mala napriek štrajku odlietať dve tretiny letov. Lufthansa v bežný deň prevádzkuje okolo 1 800 letov, z ktorých je 160 diaľkových letov a prepraví približne 150-tisíc pasažierov.
Foto na titulke - SITA / AP