Karavaning je jednou z najobľúbenejších aktivít Američanov. Tento segment však výrazne rastie už aj v západnej Európe a veľký potenciál má aj stredná či východná Európa. Tento trend chce využiť aj český startup Campiri, ktorý len nedávno vstúpil na slovenský trh digitálneho karavaningu s ambicióznymi plánmi. Platforma Lukáša Janouška a Paula Tesara sa plánuje stať lídrom v strednej a východnej Európe.
Investíciu vo výške 4,64 miliónov eur Campiri použije na posilnenie tímu, nákup nových vozidiel či etablovanie značky na nových trhoch. V rozhovore L. Janoušek hovorí o aktuálnej situácii v karavaningu, ohrození biznisu v dôsledku vojny na Ukrajine, ale aj o stále pretrvávajúcej kríze spojenej s nedostatkom automobilov.
Ako môžeme charakterizovať aktuálnu situáciu v oblasti karavaningu?
Všeobecne pozorujeme veľký záujem a de facto, keď sa pozrieme na dáta vyhľadávaní, tak už od roku 2011 je možné pozorovať globálne dlhodobú rastúcu tendenciu. Hlavne mladšia generácia ľudí viac rieši uhlíkovú stopu, presadzujú trendy ako digitálny nomádizmus či práca na diaľku, a z toho dôvodu je na tieto trendy dobrou odpoveďou práve karavaning. Covid-19 toto všetko akceleroval, takže v roku 2020, keď sa nemohlo cestovať, záujem úplne vystrelil. V roku 2022 je záujem stále silný. Ľudia chcú cestovať a vidíme to pozitívne.
Ľudia si za komfort priplatia
V ktorých krajinách je aktuálne najväčší záujem o karavaning? A ktoré majú najväčší potenciál pre Campiri?
Záujem rastie všeobecne na celom svete. Niekde už rastie dlhšie, niekde len začína rásť. Napríklad v Amerike je už viacero hráčov a trh je už dosť obsadený. V západnej Európe je už tiež nejakú tú dobu záujem. Vidíme potenciál v strednej a východnej Európe, ktorá je ešte na začiatku a má kam rásť. Zaujímavá je tiež juhovýchodná Európa, kde rovnako očakávame veľký rast.
Veľký potenciál vidíme napríklad v Česku, Poľsku či na Slovensku. Rozbiehame nejaké aktivity aj v Grécku a pozeráme sa aj na ďalšie krajiny. Náš región má z pohľadu destinácie čo ponúknuť, takže nie je to len o tom, že rastie záujem domácich turistov, rastie aj záujem tých zahraničných o spoznávanie tohto regiónu. Pozeráme sa teda na to z dvoch pohľadov.
Prvý krok je sústrediť na jedno miesto ponuky dostupných karavanov v krajinách strednej, južnej a východnej Európy. Druhý krok je otvoriť región celému svetu. Špecifikom nášho regiónu je však to, že letná sezóne je pomerne krátka, takže chceme ľuďom z nášho regiónu ponúknuť aj destinácie, kam je možné cestovať celoročne, napríklad Kanárske ostrovy alebo južné Španielsko. Toto môže byť lákavé pre ľudí, ktorí si počas našej zimy chcú odbehnúť do tepla s karavanom.
Bývalí lídri Boltu prinášajú na Slovensko digitálnych maliarov
Ako sa mení správanie zákazníkov pri karavaningu? O aké vybavenie alebo služby majú najčastejšie záujem?
Dlhodobo vidíme pokles záujmu o prívesné karavany, ktoré sa pripájajú za osobné vozidlo. Jediná kategória, ktorá v tomto segmente rastie, sú off-roadové karavany a z kategórie obytných vozov rastú menšie a kompaktnejšie autá, ktoré sú vstavané do dodávok, a takéto v súčasnosti vyrába už takmer každá značka.
Výhodou tohto typu karavanu je to, že sú kompaktné a riadia sa podobne ako osobné vozidlá. Dá sa s nimi ísť bez problémov aj do mesta, takže aj to je jeden z dôvodov, prečo tento segment rýchlo rastie na úkor veľkých obytných vozidiel.
Rastie záujem aj o vozidlá, ktoré majú automatickú klimatizáciu či automatickú prevodovku, čo svedčí o tom, že ľudia si radi priplatia za komfort. Záujem o drahšia a lepšie vybavené autá určite stúpa, no zároveň je veľmi silný záujem aj o takzvané peer to peer vozidlá od súkromných majiteľov, ktoré sú vhodné najmä pre mladých ľudí, ktorí si nemôžu dovoliť novšie či luxusnejšie vozidlá z požičovní.
Problém s nedostatkom vozidiel
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?