E-commerce a logistika – dve navzájom prepletené odvetvia, ktoré najmä počas pandémie zaznamenali obrovský rast. Spoločne však čelia výzvam, ktoré vychádzajú z aktuálnej situácie vo svete, ale aj z predikcií budúcnosti.

Jedným z veľmi silných hráčov na trhu je aj česká Zásilkovna, ktorá sa nedávno na trhoch mimo Česka premenovala na Packetu. Jej zakladateľkou je Simona Kijonková, ktorá firmu vybudovala v podstate z ničoho a bez jedinej investície.

Dnes si je S. Kijonková, z ktorej vyžaruje zmysel pre biznis a pozitívna energia, istá, že bez robotizácie a nových technológií sa tento biznis ďalej nepohne. Pre TREND prezradila aj to, aké má plány s Packetou na Slovensku a či sa z jej firmy môže stať ďalšia firma s hodnotou nad jednu miliardu dolárov.

Vianoce sú už v podstate za rohom. Ako vidíte momentálnu situáciu v Packete?

Packeta je uprostred sezóny, rovnako ako celá e-commerce. Teraz sme trochu nervózni, lebo koncom novembra nás čaká oficiálny začiatok Black Friday v Čechách a na Slovensku. Black Friday vnímame ako vstupnú bránu do sezóny, no tá sa dnes začína už začiatkom októbra. Zákazníci zvykli objednávať darčeky na poslednú chvíľu, no pozorujeme, že teraz ich objednávajú výrazne skôr.

Tento rok je to výrazne silnejšie aj z toho dôvodu, že sa všade hovorí o chýbajúcich komponentoch a o tom, že tovaru môže byť menej. Minulý týždeň sme na Slovensko len za jeden deň previezli 70-tisíc zásielok a v rámci celého holdingu až 450-tisíc. Je to zhruba desaťpercentný nárast medzitýždenne a takto to bude pokračovať do konca sezóny.

nakupy
Neprehliadnite

Tohtoročné Vianoce budú skromnejšie. Chýbajú darčeky a dražejú obľúbené cukrovinky

Na vianočnú sezónu sa mnohí hráči pripravujú už cez leto. Ako to s prípravami vyzerá v Packete?

Keď sa jedna sezóna končí, začíname sa pripravovať na tú ďalšiu. Začíname sa pozerať na čísla z predchádzajúcej sezóny a snažíme sa vypočítať, čo nás čaká počas tej najbližšej.

Pracujeme hneď s niekoľkými scenármi, pretože dnes je tu veľa externalít. Stále sa totiž nachádzame uprostred pandémie a dovolím si tvrdiť, že ešte dva až tri roky ňou e-commerce bude ovplyvnená. Snažíme sa pozerať aj na to, aká bude miera inflácie v jednotlivých krajinách, vývoj nezamestnanosti a podobne. Pozeráme sa aj na to, ako sa darí e-shopom, a z toho si potom vieme vypočítať nejaké korelácie do budúcna.

Simona Kijonková je česká podnikateľka, zakladateľka logistickej firmy Zásilkovna a tiež spolumajiteľka a generálna riaditeľka holdingu Packeta
Zdroj: ROBO HUBAČ
Simona Kijonková je česká podnikateľka, zakladateľka logistickej firmy Zásilkovna a tiež spolumajiteľka a generálna riaditeľka holdingu Packeta

Ako riešite sezónnosť a celkový vývoj z hľadiska počtu zamestnancov?

Čo sa týka zamestnancov na back-office, ich počet je prispôsobený nášmu rastu, takže keď rastieme my, adekvátne rastie aj počet zamestnancov na týchto pozíciách.

Čo sa týka operatívnych zamestnancov, ktorí sú v prvej línii, ako vodiči, skladníci či operátori, tam je to tiež priamo úmerné rastu. Vieme, koľko zásielok za hodinu dokáže spracovať jeden skladník a čísla potom porovnávame s robotmi na rovnakej pozícii.

Sú regióny, tak ako v Čechách, aj na Slovensku, kde sú s náborom ľudí problémy. Ľudí je málo a to je aj dôvod, prečo sme sa rozhodli ísť cestou robotického sortingu.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa