Spoločnosti zaoberajúce sa výstavbou kontajnerových nosičov vkladajú nemalé finančné prostriedky do technológií a vývoja palív budúcnosti, ktoré im umožnia stať sa viac „zelenými“. V námornej doprave už podľa riaditeľa pobočky Geis CZ Air+Sea Martina Tokiča naplno testujú využívanie skvapalneného zemného plynu (LNG), metanolu prípadne čpavku. „Všeobecnou otázkou naďalej zostáva, ako a kedy bude reálne nasadiť tieto palivá do bežnej prevádzky.“
Štát podporí modernizáciu lodí
Využívanie alternatívnych palív v lodnej doprave podporuje aj štát, konkrétne slovenské ministerstvo dopravy. V rámci projektu LNG Masterplan for Rhine-Main-Danube spracovalo čiastkové projekty na využitie LNG v lodnej doprave.
Okrem toho sa pracuje na umiestnení LNG terminálov v prístave Komárno a Bratislava. Vypracované sú koncepčné dizajny riečno-morského tankeru na prevoz LNG. Rovnako rezort spracoval technickú štúdiu na prestavbu najpoužívanejších remorkérov, a to TR 1000 a TR Muflon na pohon LNG.
V riešení je aj vybudovanie terminálu LNG v prístave Bratislava. Aktuálne sa ukončuje proces EIA. „Po nadobudnutí právoplatnosti záverečného stanoviska by sa malo pokračovať v ďalšej fáze projektovej prípravy,“ spresňuje Miriama Švikruhová z odboru komunikácie ministerstva dopravy, ktoré pripravuje schému štátnej pomoci na modernizáciu a remotorizáciu plavidiel vnútrozemskej vodnej dopravy s dôrazom na aplikáciu alternatívnych palív.
Rôzne typy alternatívnych palív
V rámci vnútrozemskej vodnej dopravy sa na úrovni Európskej únie (EÚ) uvažuje s viacerými alternatívnymi pohonmi, v prvom rade s LNG, čiže skvapalneným zemným plynom v jednom spaľovacom motore, ktorý spĺňa emisné limity EÚ Etapy V.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?