Námorná doprava vstúpila do roku 2022 naozaj úspešne. Najväčšie lodné spoločnosti zinkasovali vlani podľa predbežných odhadov 150 miliárd dolárov. Také zisky ešte dosiaľ v histórii nemali. Ide o deväťnásobný skok po desaťročí, kedy mali problém dosahovať akýchkoľvek zisk.
Dôvodom enormných zárobkov týchto spoločností sú zvýšené sadzby, keď napríklad viac než 12 metrový kontajner smerujúci z Ázie do USA mal minulý rok sadzbu 20-tisíc dolárov vrátane príplatkov. Pred niekoľkými rokmi to boli len dve tisícky, prednedávnom 14-tisíc dolárov.
Bloomberg informoval, že sadzby námornej dopravy zostanú takto „nafúknuté“ aj v roku 2022, čím sa vytvorí ďalší priestor rastúcich ziskov pre globálnych nákladných prepravcov.
Vážny postih
Veľkí odberatelia námorného nákladu, ako je napríklad Walmart alebo IKEA, majú možnosť dohodnúť si lepšie podmienky v rámci prepravy tovaru po mori, prípadne sú skôr schopní absorbovať dodatočné náklady. Menší dovozcovia a vývozcovia – najmä tí v chudobných krajinách – sa však nemôžu so zvýšenými nákladmi vysporiadaťtak ľahko .
„Malé a stredné podniky sú vážne postihnuté,“ povedal Amruth Raj, výkonný riaditeľ spoločnosti Green Gardens so sídlom na indickom vidieku, ktorá sa venuje spracovaniu zeleniny. Po tom, čo ceny prepravných kontajnerov v minulom roku vystrelili do závratných výšok, viac ako polovica kapitálu jeho spoločnosti odišla do stratena, keď sa európski kupci zdráhali akceptovať vyššie náklady. „Zneužívajú naše zúfalstvo.“
Zneužívajú naše zúfalstvo.
Achil Yamen z Kamerunskej národnej rady prepravcov vyjadril na nedávnom konferenčnom hovore organizovanom obchodným orgánom Organizácie Spojených národov obavy z nerovností v Afrike. „Ak sa neurobí nič na zvrátenie súčasného trendu, riziko z hľadiska inflácie a potravinovej bezpečnosti môže narásť veľmi, veľmi vysoko,“ povedal.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?