Európska únia sa v posledných rokoch intenzívne zameriava na prechod k ekologickým technológiám v automobilovom priemysle. Prísne emisné regulácie boli navrhnuté tak, aby podporili rozvoj tejto mobility.

Hoci niektoré automobilky pod vplyvom nízkych predajov áut lobujú za zmiernenie týchto pravidiel, analytici varujú, že takýto krok by mohol mať opačný efekt, než aký očakávajú.

Výsledkom vraj môže byť výraznejší pokles predaja nových vozidiel a ďalšie oslabenie európskeho trhu obzvlášť v kľúčovom roku, keď sa očakáva silnejší vplyv čínskych výrobcov.

Elektromobilita s prekážkami

Napriek tomu, že bol európsky trh s elektromobilmi dlhé roky lídrom v inováciách, v súčasnosti čelí náročným výzvam. Zatiaľ čo globálny predaj elektromobilov napreduje, v Európe dochádza k stagnácii, či dokonca k poklesu.

Rok 2024 síce priniesol viacero nových modelov elektrických vozidiel, no predaje v kľúčových krajinách, ako Nemecko a Francúzsko, klesajú.

Za touto situáciou stoja viaceré faktory. Zrušenie štátnych dotácií na elektromobily a neistota z nejednotnej politiky Európskej únie v oblasti mobility prispievajú k zníženému záujmu spotrebiteľov.

Paradoxne, zatiaľ čo automobilky ako Tesla, Polestar či Volvo vďaka stopercentnej elektrifikácii svojho portfólia plnia emisné ciele a dosahujú aspoň mierny rast predajov, tradiční európski výrobcovia, vrátane Volkswagenu a Stellantisu čelia novým problémom.

Nie sú pritom jediní na európskom trhu, ktorí vidia problém v príliš striktnej európskej emisnej politike. Aj preto návrhy na uvoľnenie emisných pravidiel prichádzajú zo strany viacerých tunajších výrobcov automobilov a niektorých európskych vlád.

Generálna riaditeľka Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) Sigrid de Vriesová preto nedávno uviedla, že prísne regulácie spomaľujú inovácie a brzdia prechod na elektromobilitu.

Lobing ako riziko

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa