Podiel obratu slovenských potravín na celkovom obrate Lidla je veľmi nízky. Podľa údajov, ktoré v minulosti zverejňovalo MP, dosiahol pred rokom zhruba 16 percent.

Odvtedy sa však pohol vyššie. Podiel obratu z predaja potravín vyrobených na Slovensku na celkovom obrate z predaja všetkých potravín v Lidli stúpol v druhom polroku 2016 na 19,8 percenta, informuje hovorca Lidla Tomáš Bezák.

Potravinári sa dlhodobo sťažujú, že obchodné reťazce na Slovensku, až na výnimky, uprednostňujú zahraničné potraviny pred domácimi a ich pozícia sa dokonca stále zhoršuje.

Ministerskí úradníci si sadli k téme osobitne s Lidlom. „Oceňujeme fakt, že skupina slovenských dodávateľov bola rozšírená o dodávateľa mäsa a mäsových výrobkov a v krátkej budúcnosti pribudnú ďalší dvaja – zatiaľ v testovacom režime,“ hovorí Milan Lapšanský, generálny riaditeľ sekcie potravinárstva a obchodu MP.

Podľa šéfa slovenského Lidla Matúša Gálu reťazec vníma rastúci záujem spotrebiteľov o slovenské výrobky. Pre koncept založený na užšom sortimente a dôraze na privátne značky je však okrem ceny a kvality extrémne dôležitá spoľahlivosť dodávok. Ak dodávka nie je stabilná a zákazník nenájde napríklad jeden druh mlieka, ktorý má Lidl v sortimente, nedokáže si kúpiť žiadny iný.

„V našej stratégii nefunguje nič také, že sa snažíme vytesňovať slovenský tovar,“ hovorí M. Gála v širšom rozhovore, ktorý vyjde onedlho v TRENDE. Lidl má podľa neho k téme slovenských výrobkov pripravených niekoľko noviniek pre zákazníkov, ktoré bude postupne prezentovať.

K spolupráci s Lidlom sa dostalo už viacero slovenských dodávateľov potravín. Výrobky mliekarenských spoločností Agro Tami, Rajo či Milsy alebo likérky Stepanow sa dostávajú aj na pulty zahraničných predajní reťazca. V ponuke slovenského Lidla možno nájsť napríklad tiež ovocie od spoločnosti Boni Fructi či nealko nápoje od Kofoly.

V stálom sortimente Lidla sa už onedlho budú nachádzať výrobky ďalších slovenských dodávateľov. "Ide napríklad o salámy Mecom či typický slovenský produkt - šúľance od firmy HO&PE," približuje T. Bezák. V rámci akciových ponúk reťazec ponúkne zákazníkom mliečne výrobky pod značkou Kozí vŕšok a pred Veľkou nocou rozšíri aj sortiment destilátov od slovenských výrobcov.

Ministerstvo sa dohodlo s Lidlom, že zrealizujú pracovné stretnutie s potenciálnymi dodávateľmi s cieľom definovať kvalitatívne a objemové požiadavky reťazca na dodávateľa pre slovenskú časť jeho maloobchodnej siete.