Hoci pandémia zasiahla väčšinu oblastí podnikania a zastavila investície v mnohých podnikoch, sektor retailu s potravinami sa akoby ani nedotkla. Prejavuje sa to aj tým, že reťazce otvárajú nové predajne viacerých formátov a rozširujú svoje služby. Najnovšie do rozvoja na Slovensku investoval nemecký diskont Lidl, ktorý zväčšuje kapacitu svojho najdôležitejšieho logistického centra v Seredi.
Reťazce sa čoraz viac orientujú na menšie predajne. K trendu sa pridala aj Billa
Expanzia podnietená záujmom zákazníkov
Veľkosklad sa rozrastie o štvrtinu svojej pôvodnej plochy 128-tisíc metrov štvorcových. Celková výška novej investície predstavuje približne 13 miliónov eur. Stavebné práce majú trvať deväť mesiacov a realizuje ich slovenská firma Topa Stav.
„S ohľadom na rastúci záujem zákazníkov o náš sortiment a pokračujúcu expanziu sme sa rozhodli pre rozšírenie Logistického centra v Seredi. V našom koncepte totiž všetok tovar, s výnimkou čerstvého pečiva, prijmeme od dodávateľov vo veľkosklade, odkiaľ putuje do konkrétnej predajne,“ vysvetlil generálny riaditeľ slovenského Lidla Matúš Gála.
„Vďaka tomuto systému dokážeme lepšie kontrolovať kvalitu a čerstvosť nami ponúkaných tovarov a tiež efektívnejšie a ekologickejšie nastaviť logistiku,“ dodal.
Ekologická stavba, strategická lokalita
Budova logistického centra Lidla je prvou na území Slovenska, ktorá získala najvyšší stupeň medzinárodne najvýznamnejšej ekologickej certifikácie BREEAM. Získala aj národné ocenenie v oblasti udržateľnej výstavby a architektúry VISIO 2020.
„Pokračujeme v dodržiavaní štandardov BREEAM, ktoré sme splnili pri výstavbe tohto logistického centra pred štyrmi rokmi. Navyše, časť pristavovanej haly bude mať zazelenenú fasádu. Na stavbe sa denne podieľajú desiatky pracovníkov generálneho dodávateľa, ktorý spolupracuje s približne 25 subdodávateľmi. Sme radi, že sa nám aj takýmto spôsobom darí pomáhať slovenskej ekonomike,“ povedal Karol Krasowski, konateľ Lidl Slovenská republika zodpovedný za centrálne služby, expanziu a výstavbu.
Distribučné centrum leží v logisticko-priemyselnej zóne pri Seredi, ktorú pretína rýchlostná cesta R1 neďaleko jej križovatky s diaľnicou D1. Pre dobrú dopravnú polohu sa táto lokalita stala sídlom prevádzok viacerých firiem. Okrem Lidla je najznámejším susedné logistické centrum spoločnosti Amazon slúžiace jej operáciám v celej Európe, svoju slovenskú centrálu tu má nadnárodná skupina FM Logistic.
Vynútená propagácia domácich potravín sa možno zruší
Trhová dvojka
Lidl, ktorý patrí do nemeckej skupiny Schwarz, vstúpil na slovenský trh v septembri 2004 ako posledná z veľkých obchodných sietí. Aktuálne má na Slovensku 144 predajní, ktoré obsluhujú tri logistické centrá – v Seredi, Nemšovej a Prešove. Od svojho vstupu na trh tu diskont investoval v priemere 50 miliónov eur ročne. Na Slovensku zamestnáva viac ako 5 000 ľudí.
Hospodárske výsledky za vlaňajšok Lidl ešte nezverejnil. V roku 2018 dosiahol obrat na úrovni miliardy dvesto miliónov eur a zisk 112 miliónov eur. Tržba aj zisk mu v uplynulých rokoch kontinuálne rástli. Podľa predvlaňajších výsledkov bol dvojkou na slovenskom trhu, za britskou sieťou Tesco.