Predaj základných potravín za nízke ceny urobil z Dietra Schwarza jedného z najbohatších ľudí v Európe. Teraz sa 84-ročný zakladateľ spoločnosti Lidl, ktorý vlastní majetok v hodnote 40 miliárd eur, zameriava na dátové služby.
Skupina Schwarz, ktorá vlastní Lidl, začala v roku 2021 ponúkať cloudové služby a kybernetickú bezpečnosť, ktoré pôvodne vyvinula pre vlastné potreby. IT divízia Schwarz Digits, ktorá sa v roku 2023 stala samostatnou jednotkou, už spolupracuje s klientmi ako SAP, Bayern Mníchov či hamburský prístav. V minulom roku dosiahla obrat 1,9 miliardy eur a zamestnáva 7 500 pracovníkov.
Ukladanie dát o zákazníkoch
„Nezačali sme s komerčnou motiváciou, chceli sme len riešiť potreby zákazníkov,“ povedal výkonný riaditeľ Schwarz Digits Christian Müller v rozhovore pre Financial Times. Hlavným predajným argumentom spoločnosti je, že všetky údaje klientov sa spracúvajú a uchovávajú výlučne v Nemecku a Rakúsku, ktoré majú prísne zákony o ochrane súkromia.
Keď zakladateľ Lidla skúmal možnosti ukladania údajov, „nechcel byť závislý od tretích strán“, vysvetlil Ch. Müller. Keďže žiadny existujúci poskytovateľ nedokázal splniť ich potreby, rozhodli sa vytvoriť vlastnú cloudovú službu. Lidl zistil, že iné nemecké firmy majú podobné obavy o bezpečnosť údajov a nechcú sa spoliehať na americké či čínske cloudové služby.
IT centrum spoločnosti je prísne strážené a jeho presná poloha je tajomstvom. Skupina sa obáva o bezpečnosť nervového centra, ktoré je nevyhnutné pre chod jej 14-tisíc predajní Lidl a Kaufland na celom svete, ako aj 220 skladov a rastúceho počtu tovární, ktoré vyrábajú produkty vrátane balenej vody, cestovín a zmrzliny.
Pred vstupom do priestorov musia návštevníci nechať svoje mobilné telefóny a všetky ostatné elektronické zariadenia vo vonkajšej skrinke a prístup kontrolujú zamestnanci na pulte, ako aj automatické dvere kontrolované snímačom dlaňových žíl.
Johannes Helbig, profesor digitálnej suverenity na univerzite v Erlangene-Norimbergu, uviedol, že prístup skupiny Schwarz je „veľmi povzbudivý vzor“.
Minulý rok skupina Schwarz investovala do umelej inteligencie a získala podiel v nemeckom startupe Aleph Alpha. Snaží sa rozšíriť svoje pôsobenie v oblasti rýchlo sa rozvíjajúcich technológií. Schwarzova nadácia financuje kampus umelej inteligencie v meste Heilbronn, ktorý sa má stať „globálnym domovom“ aplikovanej AI.
Na súboj vyzvú aj Amazon
Podľa Axela Oppermanna, majiteľa poradenskej spoločnosti Avispador, je zameranie Schwarz Digits na cloud computing, kybernetickú bezpečnosť a AI „dobre premyslené“. Zatiaľ čo sa Schwarz Digits stáva dôveryhodným regionálnym vyzývateľom veľkých hráčov ako Amazon, Google či Microsoft, stále jej chýba široká sieť servisných partnerov.
Pre regionálne spoločnosti, ktoré si dávajú pozor na súkromie a kontrolu nad údajmi, je Schwarz Digits veľmi atraktívnou možnosťou. Bayern Mníchov uviedol, že kľúčovým dôvodom pre využitie služieb Schwarz Digits bola digitálna suverenita ponuky. „Na trhu nie je k dispozícii žiadny porovnateľný produkt,“ dodal klub.
Produkty kybernetickej bezpečnosti Schwarz presvedčili aj spoločnosť SAP. Schwarz posilnil svoje kompetencie v roku 2021, keď kúpil izraelskú kybernetickú spoločnosť XM Cyber za 700 miliónov dolárov. Pôvodne sa obchodná skupina chcela stať len jej klientom, ale po obavách z odchodu kľúčových zamestnancov sa rozhodli získať celú firmu.
Investícia do AI bola pre veľkého hráča na trhu s potravinami logickým krokom. Napriek tomu, že AI považuje firma za kľúčovú technológiu, je opatrná pri používaní interných údajov s nástrojmi AI mimo svojej kontroly.