Lidl sa stal druhým obchodným reťazcom na Slovensku s ročnými tržbami nad jednu miliardu eur. Doposiaľ túto métu prekračoval len maloobchodný líder Tesco s obratom nad 1,3 miliardy eur. Desaťmiestnu sumu tržieb vlani podľa odhadu TRENDU atakoval tiež Kaufland, sesterský reťazec Lidla z nemeckej skupiny Schwarz.
Tržby slovenského Lidla sa od roku 2010 zvýšili o viac ako štyri pätiny. Vlani však rástli najpomalšie za ostatných šesť rokov. Spoločnosť si udržala nadpriemernú ziskovosť tržieb v brandži blízko deviatich percent.
Lidl po rokoch mierne znížil výdavky na reklamu. Skresal ich o jeden milión na 22,7 milióna eur. Naopak, až o pätinu na 63,6 milióna eur mu stúpli náklady na mzdy a odvody, do ktorých sa premietlo zvyšovanie platov personálu.
Ako šliape Lidl | |||
Rok | Tržby (v mil. €) | Čistý zisk (v mil. €) | Ziskovosť tržieb (v %) |
2010 | 553 | 37,7 | 6,8 |
2011 | 619 | 36,1 | 6,5 |
2012 | 676 | 66,3 | 9,6 |
2013 | 795 | 66,5 | 8,4 |
2014 | 890 | 75 | 8,5 |
2015 | 977 | 88,4 | 8,7 |
2016 | 1043 | 92,3 | 8,8 |
PRAMEŇ: Lidl SR |
Na slovenskú strunu
Koncept Lidla je postavený na vysokom zastúpení privátnych značiek, pochádzajú najmä z nemeckých a poľských potravinárskych fabrík. Časť produktov si necháva vyrábať na Slovensku a ponúka ich aj vo svojich filiálkach v desiatke európskych krajín.
V minulom obchodnom roku vyviezlo viac ako štyridsať slovenských dodávateľov prostredníctvom Lidla produkty za vyše 37,5 milióna eur. Domáce firmy exportovali najviac do Česka, Maďarska, Litvy a Poľska, ich produkty sa objavili napríklad aj v Nemecku, v Chorvátsku či v Slovinsku. K najväčším vývozcom patria spoločnosti Agro Tami, Tatranská mliekareň, SHP Harmanec, Stepanow či Metsa Tissue.
Matúš Gála, Lidl Zdroj: Lidl
Spomedzi obchodných reťazcov má Lidl suverénne najnižší podiel slovenských výrobkov na pultoch. V najbližších mesiacoch plánuje ich zastúpenie zvýšiť jednak v stálom sortimente, ako aj v rámci akčných ponúk. V ostatnom období jeho ponuku rozšírili produkty od dodávateľov ako HO&PE, Mecom, Kozí vŕšok či Tatrakon.
Nemecký Lidl pôsobí na slovenskom trhu od roku 2004. V súčasnosti má 127 predajní, ktoré zásobuje z troch logistických centier v Nemšovej, v Záborskom v okrese Prešov a v Seredi. „Myslíme si, že ešte stále máme potenciál na expanziu,“ povedal v rozhovore pre TREND šéf slovenského Lidla Matúš Gála. Reťazec zamestnáva na Slovensku viac ako štyritisíc ľudí.