Na starom kontinente je Lidlu už pritesno. Za viac ako štyri desaťročia od svojho štartu na trhu sa usadil v 27 európskych krajinách. Nevyšlo mu úplne všetko, po krátkej epizóde sa napríklad stiahol z Nórska. Jeho portfólio dnes tvorí zhruba desaťtisíc predajní. V USA aj Číne nasleduje kroky svojho hlavného rivala, nemeckého diskontu Aldi.
Americká horúčka
Lidl má na trhu Spojených štátov veľké plány. Prvé filiálky vyrastú onedlho na východnom pobreží v štátoch Virginia a Severná a Južná Karolína. Podľa agentúry Reuters chce reťazec do roka rozšíriť sieť na stovku predajní a vytvoriť päťtisíc pracovných miest. Riadenie amerických aktivít Lidl zveril Brendanovi Proctorovi, ktorý pracuje v jeho štruktúrach 17 rokov. Pôsobil napríklad v Írsku či Rakúsku.
Podľa analytika nemeckého periodika Lebensmittel Zeitung Matthiasa Quecka sú Spojené štáty zrelé na príchod Lidla. Pripomína, že jeho konkurent Aldi Süd pôsobí v krajine od roku 1976. Tržby z jeho 1 650 predajní sa podieľajú jednou štvrtinou na celkovom obrate.
Lidl si v Amerike trúfa. Chystá sa rozpútať cenovú vojnu. Vyhlásil, že jeho potraviny budú až o polovicu lacnejšie než u konkurencie. Najsilnejším reťazcom v krajine je svetová jednotka Wal-Mart s približne pätinovým podielom na trhu. Na obrátkach tiež pridáva internetový gigant Amazon.
Prienik Lidla na americký trh môže byť príležitosťou pre európskych potravinárov. Diskont plánuje zásobovať tamojšie predajne najmä vlastnými privátnymi značkami, ktorých podiel na celkovom sortimente má dosahovať až 90 percent. Gro by mali síce produkovať miestne americké firmy, no menšia časť sa zrejme ujde aj Európanom.
Do Číny cez Alibabu
Na trh najľudnatejšej krajiny sveta ide Lidl opatrnejším štýlom. Číňanov osloví prostredníctvom e-shopu s trvanlivými potravinami, ktorý „zaparkoval“ na platforme Tmall Global patriacej pod retailový gigant Alibaba. I v tomto prípade nasleduje stopu Aldi, i keď podstatne čerstvejšiu než v prípade Spojených štátov. Konkurenčný nemecký diskont spustil e-shop na tej istej platforme len v apríli.
Zdroj: lidl.tmall.hk
Čínski zákazníci si na začiatok budú môcť vyberať z približne šesťdesiatich druhov potravín, medzi ktorými nechýba raňajkový sortiment, cestoviny či ďalšie ingrediencie na varenie. Sortiment je orientovaný výlučne na vlastné privátky. Na rozdiel od reťazca Aldi, ktorý dováža tovar na čínsky trh z Austrálie, Lidl preferuje import priamo z Nemecka s „medzipristátím“ v pobočke v Hongkongu.
I Lidl, podobne ako Aldi, prispôsobil svoje logo čínskemu trhu. Názov spoločnosti nahradil čínskymi výrazmi pre „skúsenosť a morálku“. Celkový dizajn a farebnosť v žlto-modrom štýle zostali zachované. Do online biznisu v Číne sa pustili už viacerí veľkí nemeckí obchodníci. Okrem Aldi rozhodili siete na ďalekom východe tiež Metro Group či drogériové reťazce dm a Rossmann.
Stomiliardová méta
Lidl patrí spoločne s reťazcom Kaufland do skupiny Schwarz. Jej celkové tržby za finančný rok uzatvorený na konci februári stúpli na 90,2 miliardy eur. Dynamickejšie rástol Lidl, ktorého tržby poskočili o šesť percent na 68,6 miliardy eur. Kaufland si polepšil o približne dve a pol percenta na 21,6 miliardy eur. V prebiehajúcom obchodnom roku sa chce skupina podľa nemeckého denníka Frankfurter Allgemeine Zeitung prehupnúť s tržbami cez hranicu sto miliárd eur.
Na slovensku patria Lidl i Kaufland k popredným retailovým hráčom. Tržby za ostatný finančný rok zatiaľ nezverejnili, no podľa odhadu TRENDU sa aspoň jeden z nich pravdepodobne po prvý raz prehupol cez jednu miliardu eur. Najväčším obchodníkom pod Tatrami je britské Tesco, ktorému podľa výročnej správy koncernu vlani stúpli tržby na Slovensku o dve a pol percenta nad 1,4 miliardy eur.