Vlaňajší debut Amazonu v kamenných potravinách spôsobil medzi americkými supermarketmi menšiu paniku. Jeho plány s akvizíciou Whole Foods sa však vyvíjajú pomaly a zatiaľ sú dosť nejasné. Internetový obor sa tak z krátkodobého hľadiska javí ako slabšia hrozba, tvrdí agentúra Bloomberg.

Expandujúce nemecké diskontné duo Aldi a Lidl vyvíja na najväčších predajcov potravín, ako sú Walmart či Kroger, silnejší tlak. „Vyzerá to na cenovú vojnu s dominovým efektom,“ hovorí Mike Paglia, analytik výskumnej spoločnosti Kantar Retail.

Dominový efekt

Nemecký Lidl vstúpil na trh Spojených štátov vlani v júni. Zatiaľ otvoril takmer päťdesiat predajní na východnom pobreží, do leta chce ich počet vyhnať na stovku. Jeho tradičný konkurent Aldi má v USA viac ako štyridsaťročnú históriu. Za posledných pätnásť rokov zdvojnásobil počet amerických predajní na viac ako 1 750. Vlani ich otvoril pol druhej stovky.

Duo diskontérov desaťročia bojuje o zákazníka v Európe. Rivalita sa teraz prenáša aj na americký trh, čo vytvára tlak na miestne konkurenčné reťazce. Príchod Lidla zatlačil na ceny najväčšieho svetového maloobchodníka Walmart, čo zase malo efekt na zlacňovanie potravín v ďalších tradičných supermarketoch.

Vplyv príchodu Lidla na ceny potravín v konkurenčných sieťach bližšie skúmala University of North Carolina (UNC) Kenan-Flager Business School. Z jej štúdie vyplýva, že v predajniach, ktoré stoja blízko amerických prevádzok Lidla, majú konkurenti až o 55 percent nižšie ceny základných potravín ako vo svojich obchodoch, ktoré sa nachádzajú v iných lokalitách.

Lidl dusí konkurenciu v potravinách viac než Amazon

Reťazec Lidl v USA Zdroj: SITA / AP

Čím bližšie k Lidlu, tým lacnejšie

Prieskum bol zameraný na ceny takmer päťdesiatich produktov pod privátnymi značkami, vrátane mliečnych a mäsových výrobkov, ovocia, zeleniny či konzerv a mrazených výrobkov. Profesorka marketingu na UNC Kennan-Flager Katrijn Gielensová voľbu vysvetľuje tým, že obchodný model Lidla stojí práve na ponuke privátiek, ktorý je vhodnou odpoveďou na meniace sa postoje a správanie zákazníkov.

Zo štúdie vysvitlo, že celkový nákupný košík vyšiel najlacnejšie v Lidli. Nemecký reťazec mal navyše významný vplyv na ceny v konkurenčných obchodoch. „Čím je predajňa bližšie k Lidlu, tým má nižšie ceny,“ hovorí K. Gielensová. Zdôrazňuje, že príchod Lidla na trh vyvoláva u konkurencie trojnásobne silnejší tlak na ceny než otvorenie novej predajne lídra Walmart.

Americkí zákazníci sa spočiatku hrnuli do nových predajní Lidla. Počiatočný nápor spôsobený sčasti zvedavosťou spotrebiteľov počas leta opadol. Lidl mierne reviduje plán americkej expanzie. Pôvodne chcel otvárať predajne vo vlastných priestoroch, teraz má v hľadáčiku prenájmy menších plôch v hustejšie obývaných mestských oblastiach.